معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری:

برگزاری نماز جماعت و اجرای طرح «نور چشم» در مدارس سراسر کشور از 19مهر‌

اولین گام برای کاهش خشونت در کودکان و نوجوانان، ارتباط مستمر و صمیمی با آن‌ها است‌/ برای انس بیشتر معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها با قرآن برنامه‌ریزی کرده‌ایم

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری نماز جماعت به‌صورت همزمان در مدارس سراسر کشور در روز سه‌شنبه 19 مهر‌ خبر داد تا این اقدام، آغازی بر روند برگزاری مستمر و منظم نماز جماعت برای دانش‌آموزان باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری نماز جماعت و اجرای طرح «نور چشم» در مدارس سراسر کشور از 19مهر‌

اصغر باقرزاده در نشست خبری با موضوع تشریح مجموعه فعالیت‌های حوزه اقامه نماز در مدارس کشور (نور چشم) گفت: در کلام عرفا آمده است که نماز تمام گرفتاری‌های بشر را برطرف می‌کند، به انسان امید می‌دهد و ترس را از او می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنم در این زمینه کتاب‌های «اسرار الصلاه» و «آداب الصلاه» توسط دانش‌آموزان و افرادی که برای موضوعات نماز با دانش‌آموزان مرتبط هستند مطالعه شود.

وی افزود: همچنین بسیاری از متخصصان و کارشناسان تربیت معتقدند که نقطه محوری تربیت در بشر، مسئولیت‌پذیری و قدرشناسی است؛ یعنی اگر بتوانیم این دو موضوع را در کودکان و نوجوانان تقویت کنیم، آن‌ها در مسیر درست تربیتی قرار خواهند گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نقطه محوری تربیت در نماز قرار گرفته است و نماز، تجلی قدرشناسی از خداوند است. انسان با نماز، طهارت باطنی و ظاهری خود را حفظ می‌کند و بشر به این دو ویژگی (طهارت ظاهری و باطنی) نیاز دارد.

باقرزاده با بیان اینکه آیت الله قرائتی درباره نماز به نکات مهمی اشاره داشته‌اند که این نکات در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفته است، گفت: آرامش و احتیاط در نماز نهفته است و فعالیت‌های تربیتی در صورتی به نتیجه می‌رسند که فرایندمحور باشند و علاوه بر تاثیرگذاری، ماندگار شوند. بنابراین فعالیت‌های مقطعی منجر به نتایج ماندگار نخواهند شد.

وی افزود: آموزش و پرورش در سال‌های گذشته برنامه‌هایی را در حوزه نماز داشته است اما امسال این فعالیت‌ها با پیوند زمانی پیش‌بینی و طراحی شده و به یک فرایند تبدیل شده است.

آمار نمازخانه مدارس کشور

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند قُرَّةَ عَینِی فی الصَّلاةِ؛ یعنی خداوند، جلّ ثناؤه، نور دیده مرا در نماز قرار داده است؛ بر همین اساس برنامه فرایندی ما «نور چشم» است که از فردا آغاز می‌شود. این طرح در مدارس کشور برگزار خواهد شد و آغاز آن با برگزاری یک نماز جماعت سراسری در کشور است. در کل کشور از بین ۱۰۰ هزار مدرسه‌، حدود ۳۳ هزار نمازخانه مستقل داریم؛ همچنین ۲۲ هزار و ۶۰۰ کلاس تبدیل ‌به نمازخانه شده‌اند. علاوه بر این، ۱۲ هزار و ۹۷۰ واحد به‌صورت چندمنظوره اداره می‌شوند به این معنا که از فضای آن‌ها علاوه بر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی، به‌عنوان نمازخانه استفاده می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: این طرح برای دختران دوره سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم است که معلمان براساس برنامه درسی، دو موضوع مهم مرتبط با نماز را با دانش‌آموزان کار می‌کنند؛ اول: مراجعه به فقیه برای دریافت احکام شرعی و دوم: یادگیری احکام نماز.

وی اضافه کرد: در فرایند بعدی در میلاد حضرت زهرا(س) جشن تشرف (یا همان جشن بندگی و جشن تکلیف) به‌صورت سراسری در مدارس اجرا خواهد شد و سپس، اسفند‌ امسال از افرادی که در استان‌ها در زمینه اقامه نماز فعال هستند قدردانی می‌شود و در نهایت، اجلاس سراسری در اردیبهشت‌ سال آینده برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره نهادهای همکار این معاونت در این زمینه گفت: ستاد اقامه نماز کشور در تامین امامان جماعت با ما تعامل نزدیک دارد و البته نهادهای مردمی نیز در اجرای این طرح همکاری دارند. همچنین روحانیون طرح امین فعال در مدارس به‌عنوان امام جماعت در نماز جماعت مدارس حضور می‌یابند.

اولین قدم برای کاهش خشونت در کودکان و نوجوانان، ارتباط مستمر و صمیمی با آن‌ها است

باقرزاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره معضل و آسیب خشونت در بین دانش‌آموزان گفت: جامعه‌شناسان و متخصصان تربیت، یکی از اشکالات نسل امروز را عدم ارتباط مستقیم با نسل جدید می‌دانند؛ بنابراین اهمیت نماز در این زمینه آشکار می‌شود؛ چون نماز یک تمرین ارتباط بین بندگان و خداوند است. ما اولین قدم برای کاهش خشونت را ارتباط مستمر و صمیمی با نوجوانان می‌دانیم.

وی تاکید کرد: باید از هیجانات حضوری‌شدن مدارس بکاهیم و برای اولین گام باید آموزش‌های حضوری را با آرامش دنبال کنیم تا دانش‌آموزان، اولیا و معلمان به شرایط عادی برگردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: افراد معاندی که (فرض کنید) به خاطر قطع یک درخت، کشورمان را با بدترین شکل ممکن و به‌طور ناجوانمردانه مورد هجوم و حمله رسانه‌ای قرار می‌دهند، در زمینه 25 ماه خانه‌نشین‌شدن دانش‌آموزان هیچ واکنشی نداشتند و حتی هر زمان که ما قصد پیگیری آموزش حضوری را داشتیم با هجمه رسانه‌ای آن‌ها مواجه شدیم. بنابراین ما شاهد هستیم که آسیب‌های اجتماعی متعددی به‌واسطه این خانه‌نشینی اجباری به بخشی از دانش‌آموزان ما تحمیل شد.

باقرزاده ادامه داد: تاکید ما این است که باب گفت‌وگو با بچه‌ها باز شود و معلمان و اولیا زمان مشخصی را با دانش‌آموزان باشند و شرایطی برای ابراز وجود، ابراز احساسات و ابراز هیجانات نوجوانان فراهم شود؛ همچنین به اعتقاد ما عمده این هیجانات می‌تواند در فضایی غیر از مدرسه مانند اردوگاه‌ها، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون‌های فرهنگی‌ هنری به شکل صحیح مدیریت شود. بنابراین مطابق راهکار سند تحول بنیادین ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش را به غیر از فعالیت‌های کلاسی اختصاص خواهیم داد.

برنامه‌ریزی برای انس بیشتر معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها با قرآن

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره اجرای طرح اتقان گفت: ارتقای توانمندی‌های آموزگاران ابتدایی بیش از یک سال از سوی معاونت ابتدایی مطرح، در کمیسیون عمومی آموزش قرآن نیز تصویب و اجرای این طرح تنظیم شده است. این طرح به‌صورت پایلوت در ۵ استان ایلام، بوشهر، قم، خراسان شمالی و شهرستان‌های استان تهران برای اجرا ابلاغ شده است.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در این طرح آموزگاران ابتدایی با رغبت خود در آموزش قرآن شرکت می‌کنند و سپس به موسسات قرآنی معرفی می‌شوند. در این طرح به دنبال این هستیم که سواد و انس با قرآن در معلمان ابتدایی ارتقا یابد و از این طریق به دانش‌آموزان و خانواده‌ها منتقل شود تا آن‌ها نیز انس بیشتری با قرآن داشته باشند. در سراسر کشور، ۳۵۰ هزار نفر شامل این طرح می‌شوند که ۳۶ هزار نفر در مرحله اول و در 5 استان مذکور تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

تلاش برای درونی‌سازی حجاب و باور داشتن دانش‌آموزان به آن

باقرزاده در پاسخ به سوال دیگری درباره حجاب اظهار داشت: در زمینه حجاب تربیت نیروی انسانی و تاثیر آن بر دانش‌آموزان مهم است و باید این موضوع را با معلمان خود مطرح کنیم چرا که احیای نقش تربیتی اولیا، معلمان و رسانه در زمینه حجاب بسیار مهم است و این کار باید به‌صورت مجموعه‌ای از همکاری‌ها، تعاملات و اقدامات پیش برده شود.

وی افزود: لباس رسمی مدارس سال‌ها است که به خوبی انجام می‌شود اما درونی‌سازی و اعتقاد به حجاب مهم است؛ برای این امر جمعی از فعالان حوزه حجاب (عمدتا بانوان) را دعوت کردیم و بر این اساس، به‌زودی برنامه‌هایی برای تقویت درونی‌سازی حجاب بین دانش‌آموزان اعلام می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین همکاری ویژه‌ای با کارگروه مد و لباس داریم تا نمایشگاه‌هایی با موضوع حجاب و عفاف در آموزش و پرورش استان‌ها و مدارس کشور برپا شود.

۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر در مدارس داریم

باقرزاده درباره تعداد برگزاری نماز جماعت در مدارس و طرح «سه میم» (پیوند مدرسه، منزل و مسجد) اظهار داشت: قبل از شیوع کرونا، نماز جماعت در ۷۰ هزار آموزشگاه برگزار می‌شد؛ از این تعداد ۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر داریم که تحت نظارت ستاد اقامه نماز در مدارس حضور می‌یابند. همچنین از شورای عالی آموزش و پرورش درخواست کردیم برای برگزاری اردوهای یک‌روزه، رضایت‌نامه‌ای در ابتدای سال تحصیلی از اولیا دریافت شود تا بتوانیم برخی از دانش‌آموزان را در همین قالب، از مدرسه به مسجد ببریم و البته برنامه‌ها و اردوهای تربیتی یک‌روزه را پیگیری کنیم‌. البته برای پیوند مدرسه، منزل و مسجد تعداد زیادی از مدارس ما دو شیفت هستند و به‌خاطر تعطیلی مدارس یا آغاز مدارس در زمان اذان، باید برنامه‌ریزی متفاوتی انجام شود تا شاهد تسهیل شرایط حضور دانش‌آموزان در نماز جماعت باشیم.

کمبود 60 هزار مربی و 35 هزار مشاور

معاون وزیر آموزش و‌ پرورش درباره نیروی انسانی معاونت پرورشی گفت: هم‌اکنون ۴۲ هزار مربی داریم و کمبود ۶۰ هزار مربی مشهود است. سالانه از طریق آزمون استخدامی و ماده ۲۸ کمتر از هزار نفر به این معاونت اختصاص می‌یابد؛ همچنین امسال از طریق دانشگاه فرهنگیان و با راه‌اندازی رشته‌های امور تربیتی و مشاوره، ۵۰۰ نفر جذب شدند.

وی ادامه داد: ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در سال خروجی بازنشستگی امور تربیتی و مشاوره است و حدود ۳۵ هزار نفر در امور تربیتی و مشاوره کمبود نیرو وجود دارد.

باقرزاده با اشاره به مربیان طرح امین اعلام کرد: این نیروها مبلغ اعزامی از حوزه علمیه به مدارس هستند و ساعت حضورشان در مدارس محدود است؛ این عزیزان عموما در برگزاری نماز جماعت، برپایی جلسات پرسش و پاسخ دینی، آموزش احکام و نیز برگزاری مناسبت‌های مذهبی به مدارس کمک می‌کنند؛ تعداد این مربیان تقریبا۲۰ هزار نفر است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۵ هزار نفر برسد‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار