قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در جریان سفر به استان اصفهان:

میدان‌داری عملیات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در مدارس را به دانش‌آموزان می‌سپاریم

ایجاد «تشکل دانش‌آموز خبرنگاران پانا» در دستور کار است / اردوهای تربیتی و هدفمند یکروزه برای ۱۲ پایه تحصیلی طراحی می‌شود

اصفهان (پانا) - قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی بر ضرورت مشارکت فعال دانش‌آموزان در برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس تاکید کرد و 15 میلیون دانش‌آموز کشور را جامعه هدف برنامه‌های این سازمان برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۱۴۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد
میدان‌داری عملیات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در مدارس را به دانش‌آموزان می‌سپاریم

حسین عبادتی در سفر به اصفهان و در جمع مدیران آموزش و پرورش استان اصفهان و مدیران و همکاران سازمان دانش‌آموزی در نواحی و مناطق این استان اظهار داشت: رسالت اصلی سازمان دانش‌آموزی، مخاطب قرار دادن همه 15 میلیون دانش‌آموز کشور است و اگر می‌خواهیم اتفاقات مثبتی را در مدارس و بین دانش‌آموزان رقم بزنیم باید از همین اکنون و بدون معطلی فعالیت کنیم.

وی افزود: بنابراین نباید اقدامات و برنامه‌ها را متوقف کنیم و منتظر دستورالعمل، بخشنامه و ابلاغ بمانیم. به اعتقاد من کسانی در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هر فعالیت دیگری موفق هستند که قبل از به صدا درآمدن سوت شروع، کار خود را آغاز کرده باشند و حضور آنها در میدان مشاهده شود؛ چراکه اگر به انتظار سوت شروع بنشینیم، نمی‌توانیم به اهداف موردنظرمان دست یابیم.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور تصریح کرد: ما مطابق سند تحول بنیادین به دنبال تحقق تربیت شش‌ساحتی هستیم و البته تمرکز اصلی‌مان بر ساحت اجتماعی است؛ بنابراین باید همه‌ ۱۵ میلیون مخاطب دانش‌آموز و همه سلیقه‌ها، جای خود را در برنامه‌های ما پیدا کنند تا بتوانیم تربیت را از نقطه موجود به سمت نقطه مطلوب به پیش ببریم.

دانش‌آموزان نباید منفعل باشند

عبادتی گفت: ساحت اجتماعی در شرایطی پررنگ و تقویت می‌شود که خود دانش‌آموزان میدان‌دار عملیات فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در مدرسه باشند و فرمان عملیات را در دست بگیرد و این بسیار مهم است. البته دانش‌آموز باید در یک فرایند مشارکتی تربیت شده باشد و در این فرایند، منفعل نباشد.

وی با اشاره به اساسنامه‌ی سازمان دانش‌آموزی و مأموریت‌های اصلی این سازمان اظهار داشت: ما علاوه بر توجه ویژه به فضائل اخلاقی و انسانی، باید در عرصه‌های مهمی همچون «اوقات فراغت دانش‌آموزان»، «مشارکت فعال دانش‌آموزی»، «تربیت اسلامی دانش‌آموزان»، «توجه به فرصت‌‌های حوزه بین‌الملل» (به طور مثال، اصفهان و قم از جمله مقصدهای پرطرفدار برای بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان هستند)، «خودباوری و استکبارستیزی» و نیز «ترویج الگوهای انقلابی» فعال باشیم.

اولویت امروز کشور، «پیشرفت» است

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: انجام فعالیت‌های جهادی توسط گروه‌های داوطلب دانش‌آموزی در عرصه‌های مختلف یکی از مواردی است که بر آن تاکید داریم.

عبادتی تصریح کرد: امروز اولویت اصلی کشور «پیشرفت» است و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این باره به «دهه پیشرفت و عدالت» اشاره فرموده‌اند. بنابراین ما در مسیر و جریان بزرگی که پیشرفت را ناظر به مدرسه می‌داند، متولی بخشی از فعالیت‌ها هستیم. بر این اساس، یکی از مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های ما در مدارس ایجاد و تقویت گروه‌های جهادی پیشرفت ایران اسلامی است که کار اصلی این گروه‌ها، مساله‌یابی و حل مساله خواهد بود.

«پرنیان»؛ بستری برای مشارکت دانش‌آموزان در حل مساله با رویکردهای خلاقانه و نوین

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال ایجاد بستری با عنوان «پرنیان» هستیم تا دانش‌آموزان بتوانند با رویکردهای خلاقانه و نوین، نسبت به حل مساله اقدام کنند؛ ما میدان‌داری عملیات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی را به دانش‌آموزان می‌دهیم تا خودشان از مرحله طراحی تا اجرا را عهده‌دار باشند و نقش مربیان ما فقط هدایت‌گری باشد. به این معنا که بستر مناسبی برای فعالیت نسل جدید آماده می‌کنیم تا او نقش فعال مشارکتی داشته باشد.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی افزود: امسال همچنین شبکه مجامع دانش‌آموزان و مربیان ما با برگزاری یک انتخابات دقیق و واقع‌بینانه در سطح مدرسه، منطقه و استان شکل می‌گیرد.

ایجاد «تشکل دانش‌آموز خبرنگاران پانا»

عبادتی اضافه کرد: اتفاق مهم دیگری که امسال رخ خواهد داد، ایجاد «تشکل خبرنگار دانش‌آموزان پانا» است؛ ما 60 هزار دانش‌آموز خبرنگار در سراسر کشور داریم که این یک اتفاق بسیار مهم، فرصت ویژه و فعالیت اختصاصی در سازمان دانش‌آموزی است. رویکرد ما این است که در هر مدرسه حداقل یک دانش‌آموز خبرنگار داشته باشیم و این افراد امسال در قالب یک تشکل فعالیت داشته باشند.

ایجاد دو مرکز جدید در سازمان دانش‌آموزی

وی در ادامه درباره افزوده شدن دو مرکز به سازمان دانش‌آموزی کشور گفت: دو مرکز به مراکز ما اضافه خواهند شد؛ «مرکز فضای مجازی و مرکز اردویی و گردشگری» که البته این دو مرکز به طور اختصاصی برای اعضای سازمان فعالیت نخواهند داشت بلکه جامعه هدف‌شان ۱۵ میلیون دانش‌آموز است.

به گفته قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی، هدف و کار ویژه مرکز فضای مجازی، «ارتقای سواد فضای مجازی» است. چراکه ما امروز به نهضت سواد فضای مجازی نیاز داریم.

عبادتی با اشاره به تعاملات و رایزنی‌های سازمان دانش‌آموزی برای تامین مربیان مورد نیاز در این زمینه، تصریح کرد: ما در حال حاضر با فعالیت و برنامه ویژه‌ای که در تابستان پیگیری کردیم، 3 هزار مربی سواد فضای مجازی به صورت سازمان‌دهی شده در اختیار داریم. این مربیان به مدارس استان‌های مختلف معرفی می‌شوند تا در راستای ارتقای سواد فضای مجازی دانش‌آموزان فعالیت داشته باشند

وی ادامه داد: کار اصلی ما در این حوزه برای دانش‌آموزان تشخیص «فیک نیوز» است؛ یعنی آنها باید بتوانند اخبار درست و واقعی را از اخبار جعلی و ساختگی تشخیص دهند. این موضوع را در قالب یک نهضت فراگیر تعریف کرده‌ایم به طوری که تا پایان سال تحصیلی جاری همه مدارس کشور تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گیرند. هرچند تحقق این موضوع، کار سختی است اما به خاطر حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و ارتقای آگاهی و قدرت تشخیص آنها، باید این کار را انجام دهیم.

توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه کسب و کار مجازی

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی اضافه کرد: اقدام دیگر ما در حوزه فضای مجازی با عنوان «شتاب» پیگیری می‌شود و مربوط به حوزه کسب و کار فضای مجازی برای دانش‌آموزان است. هدف ما این است که بچه‌ها در زمینه فرصت‌‌سازی برای کسب و کار مجازی توانمند شوند. بنابراین چنین امکانی را برای همه دانش‌آموزان فراهم می‌کنیم تا در شرایط برابر، به این رویداد آموزشی دسترسی داشته باشند.

تربیت مربی سواد فضای مجازی

عبادتی با اشاره به دیگر فعالیتی که در قالب مرکز فضای مجازی پیگیری می‌شود، گفت: برگزاری دوره تربیت مربی سواد فضای مجازی در دستور کار است تا در این زمینه خودکفا باشیم و البته ترجیح ما این است که مربیان جوان را شناسایی کنیم. همچنین در این زمینه می‌توان از ظرفیت دانشجومعلمان استفاده کرد و هماهنگی اولیه در این زمینه با دکتر صحرایی سرپرست محترم دانشگاه فرهنگیان انجام شده است تا بتوانیم مربیان اختصاصی سازمان دانش‌اموزی را آموزش دهیم.

اقدامات و برنامه‌های ویژه اردویی

وی همچنین درباره مرکز اردویی و گردشگری اظهار داشت: نخستین اقدام این مرکز برگزاری یک رویداد ملی برای احصای سه ظرفیت است؛ اول: شناسایی ظرفیت مراکز فعال اردویی کشور؛ دوم: شناسایی مراکز اردویی بر اساس شرایط فیزیکی و جغرافیایی آنها؛ سوم: پیش‌بینی و طراحی برنامه‌های فرهنگی و تربیتی متناسب با این ظرفیت‌ها.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه پس از این اقدام و با توجه به نتایج بررسی‌ها، برای تربیت مربیان اردویی اقدام خواهد شد، افزود: بر این اساس، مدیران مدارس به راحتی از طریق سامانه‌ای که به صورت ویژه فعال خواهد شد، اردوی مناسب برای دانش‌آموزان خود را انتخاب می‌کنند و با مربیان متخصص که قبلا تایید شده‌اند و مشخصات آنها در سامانه موجود است، مرتبط می‌شوند.

عبادتی ادامه داد: هزینه‌های این اردوها نیز به صورت سامانه‌ای و مطابق با مبالغ مصوب برای خدمات پیش‌بینی‌شده خواهد بود.

مربی اردویی باید تبدیل به یک شغل شود

وی تاکید کرد: هدف ما این است که مربی اردویی به یک شغل تبدیل شود؛ چون یک کار و فعالیت تخصصی موثر و کارآمد برای دانش‌آموزان است و به تحقق اهداف تربیتی مطابق با رویکردهای پیش‌بینی‌شده کمک می‌کند.

استفاده از فضای اردوگاه‌ها رایگان است

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی همچنین درباره شرایط استفاده از اردوگاه‌های دانش‌آموزی گفت: مطابق رایزنی‌های ارزشمندی که دکتر باقرزاده معاونت محترم پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش داشته‌اند، برای همه برنامه‌های اردویی دانش‌آموزی در اردوگاه‌ها به جز هزینه غذا و اقلام مصرفی، هزینه دیگری پرداخت نمی‌شود و استفاده از فضای اردوگاه‌ها رایگان است تا انشالله شاهد تحقق اهداف تربیتی مورد تاکید در سند تحول بنیادین باشیم و موضوعات مالی، مانعی در این مسیر نباشد.

عبادتی اظهار داشت: دریافت هرگونه هزینه به غیر از غذا و اقلام مصرفی، غیرقانونی است و مطابق هماهنگی‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده، مبلغ دیگری برای اردوهای تربیتی دانش‌آموزی دریافت نخواهد شد. اکنون نیز تا زمان راه‌اندازی کامل سامانه مذکور، آمادگی هماهنگی موردی با اردوگاه‌ها و انجام نامه‌نگاری‌های مربوطه را داریم.

طراحی اردوهای تربیتی و هدفمند یکروزه برای 12 پایه تحصیلی

وی افزود: دومین کار ویژه مرکز اردویی و گردشگری سازمان دانش‌آموزی، طراحی اردوهای تربیتی و هدفمند یکروزه است که مکمل آموزش محسوب می‌شود. این طراحی برای دانش‌آموزان 12 پایه تحصیلی و به مرور برای همه دروس برنامه‌ریزی خواهد شد تا با نگاه تربیتی، در جهت تکمیل فرآیند آموزشی حرکت کنیم و این ماموریتی است که سازمان دانش‌آموزی، آن را پذیرفته است.

خبرنگار: زهرا سادات سلطانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار