پانا گزارش می‌دهد؛

دختران در جایگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم تاکید بسیاری بر توجه به دختران دارد و این موضوع در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، ورزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اردویی این وزارت‌خانه مشهود است.

کد مطلب: ۱۳۱۴۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دختران در جایگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش

ماجرا به سال قبل بازمی‌گردد؛ خیلی قبل‌تر از اتفاقات و حوادثی که این روزها با عناوین مختلف به نام دختران گره زده می‌شود. بنابراین محتوای این گزارش و نیز فعالیت‌های انجام‌شده، مهندسی‌شده نیست و رنگ‌و‌بوی سیاسی هم ندارد. بلکه نشان‌دهنده تلاش‌ها و اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای دختران دانش‌آموز در مدت تقریبی یک‌سال گذشته است.

چهارم بهمن‌‌ 1400 بود که وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور یافت تا برای ‌اولین‌بار در هفته‌های نخستین وزارت خود به‌طور ویژه در مراسمی که مختص دختران و بانوان بود، سخنرانی داشته باشد و بر خط و مشی و نگاه خاص این وزارتخانه به دختران در دولت جدید تاکید کند. یوسف نوری در آن روز بر لزوم توجه به ظرفیت دختران دانش‌آموز تاکید کرد تا کل وزارتخانه برای همراهی در این مسیر، بسیج شود.

همچنین بیستم اردیبهشت امسال اصغر باقرزاده اعلام کرد که برنامه‌های تابستانی با اولویت دختران برنامه‌ریزی می‌شود و از فعالان، مدیران و کارشناسان این معاونت خواست که برنامه‌های پیشنهادی خود را بر این مبنا ارائه دهند.

دختران؛ محور خانواده و جامعه

چند روز بعد، یعنی یکم خرداد، وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی ارائه داد که برای جشن روز دختر و اولین اجلاس دختران قوی، دختران موفق در حوزه پرورشی، تربیتی، حوزه‌های دانش‌بنیان و سایر حوزه‌ها شناسایی و معرفی شوند تا وزارت آموزش و پرورش از آن‌ها قدردانی کند.

نوری تاکید کرد: «اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند در زمینه تربیت دختران به‌عنوان گروه‌های حساس در جامعه داشته باشیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه نباشیم و این موضوع منجر به تربیت مادرانی عفیف و فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی و مطابق با سند تحول بنیادین خواهد شد.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین دوازدهم خرداد‌، دختران را محور خانواده و مهمترین جمعیت آینده‌ساز کشور برشمرد و گفت: «اگر بخواهیم شکوفایی تمدن نوین اسلامی را شاهد باشیم چاره‌ای نداریم جز اینکه دختران آینده ایران حضور مؤثری در شکوفایی این تمدن داشته باشند... تبیین نقش دختران به عنوان پیشگامان جامعه دانش‌بنیان، تبیین جایگاه دختران در خانواده و جوانی جمعیت و الگوسازی سبک زندگی اسلامی ایرانی از مهمترین اهداف ما است زیرا دختران ما محور خانواده‌اند... مهمترین بخش جمعیت آینده‌ساز ما دختران هستند... در این راستا امروز(12 خرداد‌) از ۱۴ جلد کتاب نیلوفرانه برای دختران با موضوع سند الگوی تعالی دختران رونمایی می‌شود.»

توجه ویژه‌تر به دختران

تیرماه امسال نیز معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران سازمان دانش‌‌آموزی کشور که در مشهد مقدس گردهم آمده بودند، تاکید کرد که سازمان دانش‌آموزی باید برای دختران برنامه‌های ویژه‌تر داشته باشد.

باقرزاده اظهار داشت: «از همه همکارانم در آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی می‌خواهم تا در برنامه‌ها به دختران توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که هم دختران جامعه ما آماج حملات زیادی از سوی غرب هستند و هم آن‌ها مادران فردای جامعه‌اند و در بسیاری از زمینه‌ها مثل فضای ورزشی و هنری، اندکی مظلوم واقع شده‌اند.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جلسه دیگری گفت: «دختران باید بتوانند با یکدیگر ارتباط، رفاقت و همفکری داشته باشند تا از آسیب‌های اجتماعی که آن‌ها را تهدید می‌کند، ایمن بمانند. بنابراین شما دختران تا جایی که می‌توانید رفاقت خود را با دوستان خوب گسترش دهید و ما هم کمک می‌کنیم که این اتفاقات خوب رخ دهد.»

دختران و اردوهای تربیتی

برگزاری اردوهای تربیتی برای دختران دانش‌آموز همراه با برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مطابق با فرهنگ بومی و در راستای تقویت اتحاد ملی را باید از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش دانست؛ برنامه‌های که با مشارکت معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در این وزارتخانه پیگیری شده و همچنان تداوم دارد و نقش سازمان دانش‌آموزی در آن‌ها بسیار پررنگ و محوری است.

در همین باره باید به بیست و یکمین اردوی دانش‌آموزان عشایر کشور در مشهد مقدس اشاره داشت که اواخر تیر‌ به‌طور مجزا برای پسران و دختران برگزار شد اما اردوی دختران به‌خاطر استقبال بسیار خوبی که خودشان داشتند، با برنامه‌های بیشتر و بهتری همراه بود.

علاوه بر این اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و بسیج دانش‌آموزی به‌عنوان تشکل‌های فعال دانش‌آموزی برنامه‌های ویژه‌ای را برای جمعیت دختران دانش‌آموز اجرا کرده‌اند ‌یا در حال اجرا دارند.

دختران و ورزش

در زمینه ورزش دختران نیز اتفاقات منحصر به فرد و خاصی را در چندماه اخیر شاهد بودیم. از شش ماه قبل تا‌کنون در مصاحبه‌های صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش شاهد هستیم که یکی از اولویت‌های ایجاد فضاهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای را با مدارس دخترانه دانسته‌ و بر ضرورت بها‌دادن به ورزش دختران و سلامت جسمانی آن‌ها تاکید داشته‌ است.

باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارتخانه نیز در شهریور‌ امسال زنان و دختران را محور خانواده و تحرک در جامعه برشمرد و گفت: «معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش سعی دارد به‌صورت ویژه برای دختران کار کند. من برای چندمین بار در جلسات متعدد بر این موضوع تاکید دارم که به‌صورت ویژه‌تر در زمینه‌های ورزشی، اردو و سفرهای تربیتی، کتاب و کتابخوانی و... برای دختران برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.»

سه‌شنبه 26 مهر‌ در زمینه ورزش دختران شاهد یک اتفاق ویژه بودیم؛ جایی که تفاهم‌نامه «دختران آفتاب» با هدف توسعه ورزش همگانی در مدارس شبانه‌روزی دختران، بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان به امضا رسید.

ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در جریان این آیین، اظهار داشت: «نگاه ما این است که مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را از طریق تربیت‌بدنی و سلامت جسمانی تقویت کنیم. همچنین در حاشیه این مراسم ان‌شالله تفاهم‌نامه همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان در حوزه ورزش بانوان و ورزش همگانی منعقد شده است تا بتوانیم ۱۲۰۰ دبیرستان شبانه‌روزی دخترانه را به پایگاه ورزش قهرمانی و همگانی تبدیل کنیم و استعدادیابی و پرورش استعداد دانش‌آموزان دختر را با هدف تقویت جامعه ورزش بانوان انجام دهیم.»

بنابراین دختران در جایگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش و در معاونت‌ها، ادارات‌ کل، سازمان‌ها و تشکل‌های دانش‌آموزی این وزارتخانه قرار دارند و همه مجموعه وزارت از حدود یکسال قبل، دست به دست هم داده‌اند تا اتفاقات و فعالیت‌های خوبی را در زمینه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و اردویی برای دختران جامعه شاهد باشیم.

* مهدی جابری؛ دبیر گروه آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار