مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی:

نخلهای خونین روایتگر ایثار و رشادت شهدا هستند

خبرگزاری پانا: مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: نخلهای خونین اروند کنار روایتگر ایثار و رشادت شهدای جنگ ایران و عراق هستند.

کد مطلب: ۱۳۱۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد

حجت السلام والمسلمین حسن هنرمند در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: یکی از مهم ترین جنگ های معاصر، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که در ایران، با نام های دفاع مقدس، جنگ تحمیلی و جنگ هشت‌ساله یاد می شود و در جوامع اعراب با نام‌های قادسیه صدام و جنگ اول خلیج فارس شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقوع پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ در سال ۱۳۵۷، در منطقه خاورمیانه، تغییرات اساسی به وجود آورد ابراز داشت: شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق، علیه ایران را می توان ازجمله تغییرات آن زمان دانست.

این مقام مسئول اظهار کرد: این جنگ در حالی شروع شد كه مردم ایران دوران نقاهت پس از انقلاب را می‌گذراندند و طبعاً به بازسازی كشور و آرامش و سازندگی می‌اندیشیدند نیروهای مسلح نیز به دلیل آن كه انتظار جنگ را نداشتند، از آمادگی چندانی برای رویارویی در یك نبرد بزرگ برخوردار نبودند به همین دلایل، نظامیان عراق در ماههای اول پس از شروع حمله، موفق شدند چند شهر مرزی را در غرب و جنوب ایران تصرف كنند.

هنرمند با تاکید بر اینکه در این جنگ ارتش اشغالگر عراق به طور گسترده از جنگ افزارهای شیمیایی استفاده می کرد تصریح کرد: ارتش عراق با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و ادوات مرگبار علاوه بر ساکنین کردستان عراق، حدود ۱۰۰ هزار، مرد، زن و کودک را به قتل رساند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی اخراج هزاران ایرانی از عراق در نیمه دوم سال 1358، توزیع اسلحه بین عوامل ضد انقلاب حمایت از بمب‌گذاران و طراحی انفجارهای مكرر در خطوط راه‌آهن و تأسیسات نفتی، پناه دادن به ژنرالهای فراری حكومت پهلوی، انتخاب اسامی مجعول برای شهرهای ایران در نقشه‌ها و كتابهای درسی، انعقاد قراردادهای خرید هواپیماهای میراژ، میگ وتوپولف، تقویت بدون دلیل نیروهای عراقی در مرز مشترك دو كشور و ایجاد موانع از قبیل سنگرهای بتونی، سیم‌های خاردار و ... صدها نمونه دیگر را از جمله اقدامات مقدماتی صدام برای فراهم آوردن زمینه یک تهاجم گسترده نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی در ادامه بیان کرد: ایمان و اعتقاد راسخ رزمندگان ایران به حقانیت انقلاب اسلامی و موج عظیم مردمی كه در قالب "بسیج" برای دفاع از كیان نظام جمهوری اسلامی ایران طی 8 سال دایماً حضور خود را در جبهه حفظ كردند، بزرگترین سرمایه انقلاب و نظام بود و مهمترین نقش را در توقف ماشین جنگی عراق بر عهده داشت.

هنرمند افزود: با تمام فراز و نشیب های موجود در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس، سرانجام قطعنامه ۵۹۸، که هشتمین قطنامه شورای امنیت سازمان از ابتدای تجاوز علنی رژیم بعثی عراق به سرزمین ایران به شمار می رفت در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۶۷ با قبول جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید. قطع نامه های قبلی به علت جهت گیری های ناعادلانه در طول جنگ، از سوی ایران رد می شد ولی این قطعنامه به دلیل داشتن نکات مثبت مورد موافقت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هفته آغازین جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یعنی ۳۱ شهریور تا ۷ مهرماه را در تقویم جمهوری اسلامی ایران، هفته دفاع مقدس نامگذاری کرده اند ادامه داد: با تصویب قطعنامه هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه، با تمام فراز و نشیب های فروانی که داشت با قبول آتش بس از سوی ایران به اتمام رسید، ولی با این حال، با گذشت سال ها، هنوز یاد و خاطرات رشادت ها و فداکاری های زنان و مردان این مرز شهید پرور هنوز در خاطره ها باقی مانده و خواهد ماند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزیخاطر نشان ساخت: هشت سال دفاع مقدس، آثار با ارزش و معنوی را بر جای گذاشت که نشانگر روزهای پر فراز و نشیب، تلخ و شیرین حماسه آفرینان صحنه های جنگ است. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، با تمام ویرانگری هایش دارای فرهنگ انتقالی به نسل های بعدی است، فرهنگ جنگ خود مجموعه ای است از عملکردها، نگرش ها، روش ها، آفرینش های هنری و ادبی سال های جنگ و پس از آن. باید توجه کرد که انتقال این فرهنگ و حماسه ها به نسل های بعدی و حفظ ارزش ها و آثار این سال ها یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید بدان توجه شود .

وی در پایان افزود: جنگ با دستور صدام حسین و حمله نیروهای نظامی عراق در شهریور ۱۳۵۹ به ایران آغاز شد و پس از ۸ سال جنگ، بالاخره با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران در مرداد ماه سال ۱۳۶۷ به پایان رسید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار