دانیال درفش*

برای دامپزشکان

در تقویم جهانی آخرین شنبه ماه آوریل روز جهانی دامپزشک است. این روز توسط سازمان بهداشت جهانی و اتحادیه انجمن‌های دامپزشکی به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی در رابطه با اهداف و نقش مهم دامپزشکان در جهان، نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۱۳۱۳۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد
برای دامپزشکان

در سال ۲۰۲۲ سی آوریل روز جهانی دامپزشکی است دامپزشکی، یک تخصص از علوم پزشکی در ارتباط با پیشگیری، کنترل، تشخیص و درمان بیماری‌های مؤثر بر سلامت حیوانات اهلی و وحشی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های دام به جمعیت انسانی است. دامپزشکان با نظارت و حفظ سلامت حیوانات تولید کننده مواد غذایی، از غذای ایمن برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.

دامپزشک کیست؟ دامپزشک متخصصی است که از وضعیت سلامتی حیوانات محافظت می‌کند، بیماری‌های حیوانات را تشخیص داده و کنترل می‌کند و حیوانات بیمار و آسیب دیده را درمان خواهد کرد. آنها همچنین به صاحبان و مالکان حیوانات در مورد مراقبت صحیح از آنها توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند.

تاریخچه دامپزشکی : بعد از اهلی کردن حیوانات و روی آوردن انسان‌ها به کشاورزی علم دامپزشکی متولد شد و اهمیت بیشتری یافت. ارزش کار فردی که به معالجه گاو و سایر حیوانات می پرداخته در لوح حمورابی «۲۲۰۰ سال قبل از میلاد» تعیین شده است.

اسناد کلی راجع به دامپزشکی بعد از سقوط امپراطوری روم و تا حدود قرن سیزدهم میلادی وجود دارد. در مورد دامپزشکی از هند و ایران در قرون وسطی اطلاعاتی کسب شده است.

تاریخچه روز دامپزشکی در ایران : اهلی کردن حیوانات و در کنار آن دامپزشکی به شکل ابتدایی آن سابقه‌ای دیرینه دارد، در لوح حمورابی نیز که مربوط به 2200 سال پیش از میلاد است نیز به ارزش کار فردی که به معالجه دام‌ها می‌پردازد اشاره شده است. تاریخچه دانش دامپزشکی به بعد از سقوط امپراطوری روم و قرن سیزده میلادی برمی‌گردد. حتی اطلاعاتی درباره دامپزشکی در ایران و هند در قرون وسطی وجود دارد.

انتخاب روزی به عنوان روز دامپزشکی در تقویم شمسی تاریخچه جالبی دارد. ایرانیان باستان به روز چهاردهم هر ماه "گوش روز" می‌گفتند و این نام فرشته ای به نام گائوش بود که فرشته نگهبان چهارپایان و جانوران است. در سال 1369 خورشیدی نیز پس از تلاش‌های انجام شده برای اختصاص روزی در تقویم به عنوان روز ملی دامپزشکی، دکتر حسن تاج بخش روز چهارده مهر را به این منظور انتخاب کرد و پس از موافقت ارگان‌های مربوطه مورد تایید قرار گرفت.

بنابراین روز دامپزشکی هر ساله در 14 مهر برگزار می شود. هدف این روز برجسته کردن و ترویج کارهای انجام شده توسط دامپزشکان است. روز ملی دامپزشکی همچنین بر اهمیت دامپزشکان در حفظ رفاه حیوانات اهلی، وحشی و حیوانات خانگی تاکید می کند.

حیوانات سالم نیاز به مدافع سالم دارند. رسیدگی به امور دامپزشکان و حرفه دامپزشکی این است که دامپزشکان برای مقابله با چالش‌های فیزیکی، ذهنی و عاطفی زندگی روزمره احساس آمادگی می‌کنند. دامپزشکان با نظارت و کنترل دائم سلامت دام‌های مورد استفاده در تولید مواد غذایی، از تامین غذای سالم برای مردم اطمینان حاصل می‌کنند.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار