مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های هفته ملی کودک را تشریح کرد؛

چتر باز «کانون» برای همه کودکان ایرانی

فعالیت تماشاخانه‌های سیار با حدود ۱۰۰ اجرا در هفته ملی کودک آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه در مناطق روستایی، مرزی، عشایری و حاشیه شهرها ادامه خواهد داشت

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های کانون برای هفته ملی کودک را در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
چتر باز «کانون» برای همه کودکان ایرانی

نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک، امروز با حضور حامد علامتی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ابوالقاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر هفته ملی کودک، محمود مروج معاون فرهنگی و محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون برگزار شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست رسانه‌ای گفت: ما با مشورت و همراهی مربیان‌مان در سراسر کشور برنامه‌های متنوعی را برای هفته کودک برگزار خواهیم کرد.

حامد علامتی افزود: کودکان ارزشمندترین سرمایه‌های هر جامعه‌ هستند و ما خود را امانتداران این هدیه‌های الهی می‌دانیم. کودکان ایرانی، آینده‌سازان این مرز و بوم هستند و کانون پرورش فکری، خانه آنها به شمار می‌آید.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: کانون همواره با اتکا به مدیران تلاشگر و دلسوز خود در حوزه‌های ادبی، فرهنگی، دینی و هنری تلاش داشته است محل پرورش فکر و اندیشه استعدادهای کودکان و نوجوانان برای این سرزمین باشد. بنابراین هفته ملی کودک بهانه‌ای است برای اینکه ذهن و فکر مسئولان، خانواده و جامعه را به حوزه کودک معطوف کنیم و آنها به این موضوع اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه همه ما به عنوان مردم، جامعه، خانواده و مدیران، در قبال کودکان مسئول هستیم، تصریح کرد: هفته ملی کودک تلنگری برای همگان است تا به مسائل کودکان اهمیت دهند و آنها را امانت خداوند و هدیه‌های الهی بدانند.

علامتی با اشاره به برنامه‌های هفته ملی کودک در سال 1401 اظهار داشت: برنامه‌های امسال با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از 16 تا 22 مهرماه برگزار خواهد شد و هفته ملی کودک به نوعی آغازگر برنامه‌هایی است که در طول سال انجام خواهد شد.

روزشمار هفته ملی کودک 1401

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درباره روزشمار هفته ملی کودک گفت: 16 مهرماه با عنوان «کودک، صلح، بازی و نشاط»، 17 مهر با نام «کودک، حقوق اجتماعی، آموزش، امنیت و سلامت»، 18 مهر با عنوان «کودک، رسانه، فناوری‌های نوین»، 19 مهرماه به نام «کودک، هویت ملی، نام‌آوران و قهرمانان ملی»، 20 مهر با عنوان «کودک، کتاب، ادبیات، خلاقیت هنری»، 21 مهرماه با عنوان «کودک، محیط زیست، میراث فرهنگی و گردشگری» و 22 مهر با نام «کودک، خانواده، اخلاق و مهرورزی» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه مخاطبان شماره یک و اصلی ما در این هفته، کودکان هستند، افزود: البته در کنار کودکان، برای بهره‌مندی مربیان و اولیا از برنامه‌های این هفته برنامه‌ریزی شده است.

علامتی افزود: برنامه‌های هفته ملی کودک به طور سراسری و در گستره ملی در ۳۱ استان شامل شهرستان‌ها، روستاها، مناطق مرزی و عشایری برگزار می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: شورای سیاست گذاری هفته ملی کودک متشکل از همه دستگاه‌های فعال در حوزه کودک فعال شده است؛ بنابراین برنامه‌های این هفته فرصت مناسبی هم‌افزایی همه دغدغه‌مندان و فعالان این عرصه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه چتر کانون در هفته ملی کودک برای همه کودکان این سرزمین از جمله کودکان کار و کودکان با نیازهای ویژه باز شده است، تاکید کرد: هفته ملی کودک برای همه سطوح و سنین کودکی برنامه‌ریزی شده و شامل کودکان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و دانش‌آموزان سازمان استثنایی است.

آغاز برنامه‌های هفته ملی کودک با نمایشگاه فعالیت‌های کانون

علامتی درباره برخی برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: نخستین برنامه هفته ملی کودک، آیین افتتاحیه‌ خواهد بود که در همین باره، نمایشگاهی از فعالیت‌های کانون برپا می‌شود و حدود ۶۰ نوع فعالیت متناسب با نیازها و اقتضائات کودکان در معرض نمایش برای خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته وی این برنامه‌ها با همراهی، حضور و مشارکت دستگاه‌های فعال در حوزه کودکان از جمله صدا و سیما (شبکه پویا) برگزار می‌شود.

علامتی افزود: برپایی کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، دینی در مراکز فرهنگی هنری کانون در دستور کار قرار دارد؛ همچنین از مجموعه سه جلدی «پیامبر مهربانی» با حضور نویسندگان در روز بیستم مهرماه رونمایی می‌شود؛ علاوه بر این، برگزاری اجراها و برنامه‌های صحنه‌ای (تئاتر، نمایش، نقالی، قصه گویی، مسابقه و...) در کنار نمایشگاه مدنظر است و نیز در پارک لاله تهران برنامه‌هایی برای کودکان و خانواده‌ها برگزار خوهد شد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری چندین نشست تخصصی در هفته ملی کودک اظهار کرد: نشست‌های تخصصی با عنوان کودک، نوجوان و سازندگی تمدنی، کودک نوجوان و رسانه و کودک و نوجوان و توسعه پایدار انجام خواهدشد. دو نشست تخصصی فراسو در حوزه کودکان، نشست تخصصی با حضور کارگردان‌ها و فعالان حوزه هنر برای بررسی فیلم اقیانوس پشت پنجره، آموزش مراحل تولید کتاب از مرحله دریافت اثر ویراستاری تا صفحه‌آرایی در نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

به گفته وی، دیدار با شاعران، تصویرگران و نویسندگان، معرفی کتاب‌، برگزاری کارگاه آموزش عروسک‌سازی، برپایی میز بازی بندک، بازی رومیزی سیمرغ، نمایش عروسک‌های نمدی، استقرار میز مشترک با سایر حوزه‌ها برای ارائه بسته مناسب، نمایش آنلاین فیلم سینمایی و تئاتر کودک در پورتال کانون، عیادت از کودکان بستری در بیمارستان‌ها، از جمله فعالیت‌های کانون در هفته ملی کودک به شمار می‌آید.

علامتی ادامه داد: تماشاخانه‌های سیار کانون در هفته ملی کودک فعال هستند و در مناطق محروم حضور دارند. همچنین برگزاری مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در استان‌هایی همچون همدان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، قم، چهارمحال بختیاری، قزوین، خراسان شمالی و چندین استان دیگر را شاهد خواهیم بود.

عضوگیری رایگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در هفته کودک

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه عضوگیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در هفته کودک رایگان است، گفت: در این هفته، کانون زبان ۲۰ درصد تخفیف خواهد داشت.

علامتی افزود: برنامه‌های هدفمند، آموزنده و پرنشاط در مراکز فرهنگی و هنری اجرا خواهدشد؛ همچنین تماشاخانه‌های سیار با حدود ۱۰۰ اجرا از هفته ملی کودک فعالیت خود را آغاز می‌کنند و فعالیت آنها تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: کانون حدود هزار شعبه در سراسر کشور دارد که در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبیات فعالیت می‌کنند و در هفته ملی کودک به طور ویژه پای کار هستند. همچنین امسال گروه‌های مردمی و حلقه‌های میانی پای کار آمده‌اند و اجراکننده برنامه‌های هفته ملی کودک هستند.

خروج از تصدی گری و توجه جدی به متولی‌گری

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به یکی از مهمترین و محوری‌ترین رویکردهای کانون در دوره جدید گفت: سعی داریم از تصدی گری خارج شده و وارد متولی‌گری شویم. همچنین نشست و رویدادهای هم اندیشی با نویسندگان کانون به صورت مجازی با کودکان عضو کانون در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

علامتی اضافه کرد: تجلیل و تکریم از کودکان و فرزندان شهدای مدافع حرم و شهدای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و برگزاری یادمان شهدای کودک و برپایی نشست‌های علمی-ترویجی به صورت حضوری و مجازی برای بزرگسالان (خانواده‌ها، پدران، مادران و مربیان)به منظور آگاهی‌بخشی، اطلاع رسانی و هم‌افزایی متناسب با نیازها و اقتضائات کودکان از جمله برنامه‌های کانون برای هفته ملی کودک است.

تشکیل دبیرخانه دائمی هفته ملی کودک در ایام سال

علامتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در شورای سیاست گذاری هفته ملی کودک آغازگر برنامه‌های کانون برای سال جاری خواهد بود. بر همین اساس، دبیرخانه دائمی علمی هفته ملی کودک را تشکیل دادیم که به صورت سالانه به برنامه‌ریزی بپردازد. این دبیرخانه دائمی و شورای سیاست گذاری هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه خواهد داشت. دبیرخانه علمی وظیفه پشتیبانی علمی و محتوایی از شورا و برنامه‌ها خواهد داشت تا برنامه‌ها به صورت مستمر در طول سال پیگیری شود.

کانون آماده اشتراک‌گذاری تجربه و دانش خود با دغدغه‌مندان و فعالان حوزه کودک است

وی تاکید کرد: امروز حوزه کودک نیاز به هماهنگی و هم‌افزایی دارد و هفته ملی کودک بهانه و فرصت مناسبی برای تحقق این مهم است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای تخصص، دانش و تجربه در موضوعات مرتبط با فعالیت‌های خود است و برای در اختیار گذاشتن این تجربیات و دانش به همه دغدغه‌مندان و فعالان حوزه کودک آمادگی دارد. چون معتقدیم با این همراهی و هم‌افزایی نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

علامتی در پاسخ به سوالی درباره تعداد اعضای کانون گفت: آمار اعضای فعال کانون از ابتدای فروردین 1401 تا پایان شهریورماه ۲۲۰ هزار نفر است و هر آماری غیر از این آمار را قبول ندارم. همچنین تعداد زبان‌آموزان در کانون زبان ۲۸۰ هزار نفر است.

وی تاکید کرد: درهای کانون را برای گروه‌هایی باز می‌کنیم که در زمینه تعلیم و تربیت کودک دغدغه دارند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به یک مصداق و نمونه از توجه کانون به کودکان و اهمیت کودکان برای کانون گفت: در مرز مهران که تماشاخانه سیار مشغول اجرا بودند، پس از اتمام اجرا، یک کودک آنجا نشسته بود. هنرمندان این تماشاخانه به احترام این کودک و برای او اجرای مجدد داشتند. ما معتقدیم چنین رفتارها و تصمیماتی احترام به کودک است و نبوغ کودک در همین نقطه شکل می‌گیرد.

واگذاری کتابخانه‌های کانون «در حد یک پیشنهاد» بود

علامتی درباره مباحث مرتبط با واگذاری کتابخانه‌های کانون گفت: این موضوع فقط در حد یک پیشنهاد مطرح شده بود و نه در جایی تصویب شده و نه به تأیید رسیده است. ما پیشنهادات خودمان را همراه با مستندات قانونی و ادله متقن به صورت مکتوب به مرجع رسیدگی اعلام کردیم. رایزنی‌هایی در این زمینه انجام شده و امیدواریم این پیشنهاد منتفی شود. اصل کار کانون، پرورش فکری است و پرورش فکری با کتاب رخ می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار