دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران مطرح کرد؛
تاکید بر اهمیت سلامت روان دانشآموزان پس از دو سال آموزش غیرحضوری
تهران (پانا) - دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران بر اهمیت سلامت روان دانشآموزان پس از دو سال آموزش غیرحضوری تاکید کرد.
به گزارش انجمن روانپزشکان ایران، محمدرضا خدایی اردکانی، دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۹ الی ۲۲ مهرماه و همزمان با هفته سلامت روان در سالن همایش های (دکتر غرضی) بیمارستان میلاد تهران، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی فقط نداشتن بیماری یا معلولیت نیست، بلکه داشتن رفاه جسمی، روانی و اجتماعی از مهمترین مولفه های سلامت روان است و شعار کنگره امسال بر همین اساس «سلامت روان اجتماعی نیاز به همدلی و اقدام» انتخاب و توانبخشی وتوانمند سازی روانی اجتماعی از محورهای مهم همایش است.
این استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر این مهم، که رسیدن به سلامت روانی اجتماعی فقط با بیان مسئله، شعار و جلسه میسر نمیشود و نیاز به بینش بهتر، نگاه عمیقتر و عقلانی تر، انگیزه بیشتر، همدلی و اقدام عملی احساس می شود، ادامه داد: امید، ادراک خودکار آمدی، کفایت، شایستگی، احساس رضایتمندی، اعتماد به نفس فردی و اجتماعی و شادمانی و عدم وجود درماندگی آمیخته شده، از لازمه های سلامت روان است و در کنار آن نبود فقر و خشونت، عدم وجود بیکاری، عدم وجود تبعیض های قومی - نژادی و جنسیتی، برابری افراد بصورت یکسان در مقابل قانون، احساس امنیت اجتماعی، دسترسی یکسان به خدمات سلامت و امید به آینده بهتر از شاخصه های مهم سلامت اجتماعی به شمار می آیند.
وی به بهانه شروع سال تحصیلی، در رابطه با اهمیت سلامت روان دانش آموزان در شروع سال تحصیلی جدید به خصوص بعداز دو سال پاندمی کرونا، گفت: سنین دانش آموزی از حساس ترین دوران زندگی است که پایه های اصلی رشد روانی و اجتماعی و هویت در آن شکل می گیرد که شامل نیاز های روانی اجتماعی دوران کودکی و نوجوانی و متاثر از عوامل مختلف فردی، خانوادگی ، مدرسه و اجتماع می باشد.
این روانپزشک با اشاره به آموزش های مجازی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی وارده شده از دوران کرونا و پس از آن و سایر استرسورهای اجتماعی، که سلامت روان دانش آموزان را نیز تحت الشعاع قرار داده است، بیان داشت: امروزه امید، شادی، احساس رضایتمندی و نگاه به آینده کم رنگتر شده است، و متاسفانه افزایش افسردگی، اضطراب را در سنین مختلف بخصوص سنین دانش آموزی بیشتر شاهد هستیم.
دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران به عوامل مهم و موثر در بهداشت روان دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه اشاره کرد و گفت: معلم یک الگوی موثر و کارا برای دانشآموز به حساب میآید و لازم است که این جایگاه حفظ شود و نکته مهم دیگر ایجاد فضای مناسب و مفرح در مدرسه برای دانش آموزان است.
ارسال دیدگاه