رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

سرانجام تامین 630 واگن مترو؛ واگن‌های نسل اول قابل تعمیر است؟

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره آخرین وضعیت 630 واگن مترو که مدت‌هاست قرار است به ناوگان متروی تهران افزوده شود، توضیح داد.

کد مطلب: ۱۳۱۲۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سرانجام تامین 630 واگن مترو؛ واگن‌های نسل اول قابل تعمیر است؟

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت 630 واگنی که از سوی مدیران شهری اعلام شده بود که چالش‌های اصلی آن برطرف شده است، گفت:‌ «مشکل این قرارداد در تامین پیش‌پرداختِ قرارداد است. یک زمانی مطرح شد از محل فروش نفت می‌خواهند این پیش پرداخت داده شود. اینکه برای تحقق این امر تلاش زیادی شده مشخص است اما راندمان یک عملکرد را بر مبنای خروجی آن اندازه‌گیری می‌کنند. اگر ما موفق نشویم این پیش‌پرداخت را بدهیم، حتی اگر صدها جلسه هم بگذاریم و به پشت سر گذاشتن این گام نرسیم، می‌توانیم بگوییم سر جای اول ایستادیم.»

وی ادامه داد: «یک تصمیم غلطی در دوره‌های گذشته گرفته شده و گفته‌اند می‌خواهیم در یک قرارداد، 630 واگن خریداری کنیم که پیش پرداخت آن رقم بزرگی می‌شود بیش از صد میلیون دلار که توان پرداخت چنین رقمی وجود ندارد و به همین دلیل این قرارداد متوقف شده است. می‌توان برای اجرایی شدن، تعداد قرارداد را کاهش داد و به طور مثال قرارداد را جداگانه و ۱۰۰ واگن، ۱۰۰ واگن کرد تا امکان پرداخت پیش‌پرداخت نیز وجود داشته باشد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: «چرا ما باید قرارداد بزرگی که فوق توان ماست را دنبال کنیم؟ چرا این قرارداد را کوچک نمی‌کنیم و در بخش‌های صدتایی که مبلغ پیش پرداخت آن حدود 16 تا 17 میلیون دلار است تحقق آن را دنبال نمی‌کنیم؟ اگر واقعا اراده‌ای برای خرید واگن مترو است به جای آنکه این قرارداد را مانند آیینه‌دق مقابل خودمان نگهداریم و توان محقق کردن آن را هم نداشته باشیم به دنبال راهکاری برای اجرایی شدن آن یعنی کوچک کردن قرار دادها برویم و به اندازه همان پولی که داریم قرارداد را عملیاتی کنیم.»

وی درباره اوراق کردن واگن‌های قدیمی مترو برای تأمین قطعه یدکی نیز گفت:‌ «اینکه فکر کنیم قطارهای مترو مانند یک ماشین سواری بعد از 15 - 20 سال کهنه می‌شوند و باید اسقاط شوند، اینطور نیست. شما در کشورهای اروپایی، قطارهایی را می‌بینید که بسیار قدیمی‌تر از قطارهای متروی تهران هستند ولی درحال جابه‌جایی مسافر هستند. در شهرهای اروپایی، ترامواهایی هستند که به نظر تاریخی می‌آیند ولی هنوز مسافر جابه‌جا می‌کنند. حتی بعضی از واگن‌های راه‌آهن خودمان نیز مربوط به چند دهه‌ قبل هستند اما همچنان کار می‌کنند. اصولاً واگن‌ها، کالاهایی نیستند که زود از رده خارج شوند.»

وی افزود: «وقتی قطعه‌ای با تکنولوژی جدیدتری تولید می‌شود، این قطعات هستند که جابه‌جا می‌شوند. به‌طور مثال، اگر یک بُرد یا قطعه الکترونیکی‌ مورد استفاده در واگن مترو با تکنولوژی جدیدتر، حجم کمتر و راندمان بالاتر تولید شود، این قطعه جدید جایگزین قطعه قبلی می‌شود و سایر قطعات را دور نمی‌اندازند و به ذوب‌آهن ارسال نمی‌کنند. بنابراین، فکر می‌کنم اطلاعات تخصصی مترو را باید همکاران مجموعه مترو، دقیق‌تر در اختیار شهردار بگذارند تا ناوگان ریلی بی‌جهت از چرخه‌ خدمات‌رسانی خارج نشود، چرا که همه قطارهای مترو قابل‌ تعمیر هستند و هیچ واگنی نیست که ما بخواهیم آن واگن و قطعاتش را دور بیاندازیم و به ذوب‌آهن بفرستیم بلکه باید این واگن‌ها را با استفاده از تکنولوژی‌های نو، به‌روز کنیم.»

تشکری هاشمی درباره خبر خرید برخی تجهیزات مترو گفت:‌ «احتمالاً منظور، چرخ‌های واگن‌های مترو بوده است. خوشبختانه در قراردادی که قبلا منعقد شده بود، این چرخ‌ها سفارش داده شده بود و حدود 900 چرخ را دریافت کردند و بقیه آن به تعداد 2000 چرخ نیز در حال حمل به ایران است. ارزش این قرارداد حدود 60 میلیارد تومان بوده است که بخش‌هایی از آن پرداخت شده و مابقی آن قطعاً تا رسیدن چرخ‌های باقی‌مانده باید پرداخت شود تا بتوانیم این چرخ‌ها را ترخیص کنیم. به هر شکل، تعهدات مالی با طرف خارجی را باید در موعد مقرر تسویه کنیم تا ترخیص چرخ‌های سفارش داده شده، ممکن شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار