روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

تهران (پانا) - وجود پوسیدگی دندان از یک سو نشا‌ن‌دهنده عدم مراقبت کافی دندان‌ها و از سوی دیگر نشان‌دهنده آینده‌ای نامطلوب و نگران‌کننده برای دورنمای سلامت دهان در سال‌های آتی این کودکان است.

کد مطلب: ۱۳۱۲۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
روش‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

به گزارش وزارت بهداشت، رویش دندان‌ها از شش سالگی شروع می شود و به تدریج تا سن۱۲ سالگی ۲۸ دندان دائمی جایگزین ۲۰ دندان شیری می‌شوند.

در صورتی که هنگام رویش دندان های دایمی در دهان، دندان های شیری پوسیده وجود داشته باشد، خطر انتقال میکروب ها از دندان های شیری به دندان های دائمی وجود دارد، در این هنگام چنانچه مسواک زدن و مراقبت روزانه بطور صحیح انجام نشود، امکان بروز پوسیدگی در دندان های دائمی افزایش پیدا می کند.

پوسیدگی دندان های شیری معمولا به دلیل عدم مراقبت اتفاق می افتد و از آنجا که اغلب خانواده ها این گونه فکر می کنند که چون این دندانها می افتند، هیچ اقدامی برای ترمیم یا معالجه آنها انجام نمی دهند.

با پیشرفت پوسیدگی و تخریب تاج دندان عفونت به لثه مجاور و عصب دندان رسیده و باعث درد می شود، در این حالت تغذیه کودک مختل شده و تداوم این وضع ممکن است رشد جسمی و روحی کودک را به تاخیر بیندازد.

معمولا کودکانی که دارای دندان های پوسیده (به‌ویژه در دندان‌های پیشین‌) هستند به خاطر زشتی دندان ها مورد تمسخر همسن وسالان خود قرار گرفته و گوشه‌گیر می‌شوند و از جمع هم بازی‌ها کناره‌گیری می‌کنند، بنابراین کاملا واضح است که تا چه حد پوسیدگی دندان می‌تواند تاثیر منفی در کیفیت زندگی کودکان داشته باشد.

شیوه مراقب از دندان‌های کودکان

پوسیدگی دندان در همه افراد مخصوصا کودکان قابل پیشگیری است و مراقبت روزانه از دندان کودکان بایستی از زمان رویش اولین دندان در دهان کودک آغاز شود.

در بدو رویش دندان‌های کودک می‌‌‌توان با استفاده از یک گاز تمیز مرطوب دندان‌های کودک را پس از شیر خوردن تمیز کرد تا شیر باقیمانده روی سطوح دندانی باعث پوسیدگی دندان نشود؛ همچنین از سن یک سالگی می‌توان دندان کودکان را با مسواک انگشتی و بدون خمیر دندان تمیز کرد.

همچنین از سن دو سالگی می‌توان با مسواک نرم و خمیر دندان کودکان، دندان‌ها را شب، قبل از خواب و صبح، بعد از صبحانه مسواک کرد.

اصلاح شیوه مسواک‌زدن کودکان

بهتر است از سن ۳ سالگی پدر مادر و بچه‌ها همه با هم با یک حالت تفریحی مسواک بزنند، تا بزرگترها مسواک زدن بچه‌ها را کنترل و اصلاح کنند و کودکان هم با دیدن نحوه مسواک زدن والدین، روش صحیح مسواک زدن را از آن‌ها بیاموزند.

با این روش ضمن اطمینان از مسواک زدن صحیح کودک، این عادت بسیار مفید در سبک زندگی سالم کودک قرار گرفته و نهادینه می‌شود. با استفاده از این روش، معمولا کودکان از سن ۶ سالگی کاملا قادر خواهند بود که به تنهایی مسواک زدن با روش صحیح انجام دهند و همیشه از داشتن دندان‌های زیبا و سالم لذت ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار