دبیر کمیته ملی انرژی:

ایران با بورس انرژی به بازارهای فرا منطقه ای می پیوندد

خبرگزاری پانا: دبیر کمیته ملی انرژی با بیان اینکه باید برای صنعت برق کشور ابزارسازی شود، گفت : بازار سرمایه می تواند موتور محرک صنعت برق باشد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از بازار سرمایه، داود منظور، دبیر کمیته ملی انرژی با بیان مطلب بالا گفت: مزیت رقابتی کشور در صنعت انرژی است از همین رو، ایران باید به مرکزی برای مبادلات انرژی در منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به ظرفیت های کشور در حوزه منابع طبیعی، ابراز داشت: ایران در صنعت برق، جزو برترین های دنیاست و رتبه 21 را به لحاظ ظرفیت برق در منطقه داراست.

منظور با اشاره به اینکه باید برای صنعت برق ابزارسازی کنیم، تصریح کرد: تامین مالی در این صنعت با اهمیت است و بازار سرمایه می تواند موتور محرک این صنعت باشد.

دبیر کمیته ملی انرژی ادامه داد: باید به سمت روش های تامین مالی برویم تا سرمایه گذاران خرد را درگیر کند.

وی با تاکید بر اینکه بورس این ظرفیت را ایجاد می کند که سرمایه های خرد کشور به سمت صنعت انرژی حرکت کند، گفت: بورس انرژی می تواند به شفاف سازی قیمت، کشف قیمت و تسهیل مبادلات کمک کند و همین ایده موجب حرکت به سمت بورس انرژی شد.

وی با اشاره به بازار برقی که از سال 82 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: این بازار تمرینی برای حضور سرمایه گذاران خرد بود.

دبیر کمیته ملی انرژی با اشاره به اینکه شرکت مدیریت برق شبکه، خریدار برق است و برق را در اختیار مصرف کننده و شرکت های توزیع کننده قرار می دهد، خاطرنشان کرد: اما در میان تولید کنندگان رقابت وجود دارد.

وی هدف بورس انرژی را رقابت گسترده بین تولید کننندگان اعلام کرد و گفت : در این صورت بازار برق مانند بازار سایر کالا ها از جمله فولاد، رقابتی می شود.

منظور در پایان با اشاره به اینکه پس از راه اندازی بورس انرژی ابتدا برق در این بازار معامله می شود و بعدها سایر حامل های انرژی وارد می شوند، ابراز امیدواری کرد آپشن ، فیوچرز و تمام ابزارهایی که با هدف پوشش ریسک طراحی شده اند در این بازار راه اندازی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار