موفقیت‌های دانش‌آموز نیمه‌بینا با عزمی راسخ و انگیزه‌‎ای مثال زدنی

تهران (پانا) - امیرعباس سلیمانی روشندل نیشابوری است که توانست مقام سوم جهانی را در مسابقات سریع ذهنی به دست آورد.

کد مطلب: ۱۳۱۱۲۶۹
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت‌های دانش‌آموز نیمه‌بینا با عزمی راسخ و انگیزه‌‎ای مثال زدنی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، امیرعباس سلیمانی ۴ تیرماه ۸۴ در شهرستان نیشابور متولد شده است. از بدو تولد دارای مشکل کم‌بینایی داشت و متاسفانه مادرش را در مردادماه ۹۷ از دست داد. آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با این دانش‌آموز کم‌بینا است.

مقطع ابتدایی را در دبستان نابینایان وکیلی ۴ شهرستان نیشابور گذراندم، اما از مقطع متوسطه اول به صورت تلفیقی فراگیر در کنار دانش‌آموزان عادی در دبیرستان فرهنگیان ادامه تحصیل دادم و اکنون در رشته ادبیات و علوم انسانی در دبیرستان شاهد مالک اشتر در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستم و خدا را شاکرم میانگین نمرات و معدلم در طی سال‎های تحصیلی به صورت خوب و در بعضی موارد به صورت خیلی خوب بوده است و جزو شاگردان برتر کلاس محسوب شدم.

از چه زمانی وارد محاسبات ریاضی ذهنی (ucmas) شدی و چه عواملی شما را به این سمت کشاند؟

از بهمن ۹۲ به دلیل علاقه به ریاضی به ویژه انجام محاسبه از طریق چرتکه برای اولین بار به این رشته علاق‎مند شدم.

از مقام‌ها و افتخارهایت بگو و برای رسیدن به این عناوین برتر چقدر تلاش کردی؟

در یوسی مس(ucmas) ۷ مقام اول استانی، ۷ مقام اول کشوری و یک مقام اول و ۳ مقام سوم جهانی را کسب کردم و مدرک بین المللی IEG در رشته یوسی مس را از کشور مالزی دریافت کردم.

همچنین در مسابقات قرآن، عترت و نماز در رشته اذان حائز یک مقام دومی و دو مقام سوم استانی شدم.

در سطح جهانی یک مقام اولی در سال ۱۳۹۵ در کشور امارات و ۳ مقام سومی در کشور مالزی کسب کردم، تمام اوقات فراغتم را اختصاص به این رشته دادم و با شرکت در کلاس‌‎های مختلف و خانه ریاضیات شهرستان نیشابور برای کسب موفقیت بیشتر تلاش کردم.

چه انگیزه‎ای باعث شد که با وجود محدودیت بر سختی‌‎ها غلبه کنی؟

در درجه اول علاقه و سپس کسب موفقیت‎های استانی و کشوری باعث ادامه فعالیت من شد.

خانواده و مدرسه چه نقشی در موفقیتت داشتند؟

حامی و پشتیبان من در کسب تمام موفقیت‎‌هایم خانواده مخصوصا پدر عزیزم بوده است که همراه همیشگی من در تمام مسابقات و کلاس‎ها بودند و خالصانه و دلسوزانه زحمت کشیدند، بعد از پدر و خانواده‎ام آموزگار مهربان و پرتلاشم سرکار خانم انتظاری که برای کسب افتخارات و موفقیت‎های بنده تلاش زیادی را متقبل شدند، دست آن‎ها را به رسم ادب می‎بوسم و قدردان زحمات آن‎ها هستم.

علاقه داری در چه رشته و چه دانشگاهی ادامه تحصیل بدهی؟

رشته مشاوره و روانشناسی در دانشگاه تهران و یا علامه طباطبایی.

بهترین اتفاق زندگی خود را چه می‎دانی؟

روزی که در مسابقات جهانی امارات در بین ۸۰ کشور مسابقه محاسبات ذهنی برگزار شد و من توانستم مقام اول این مسابقات را به لطف خداوند به دست بیاورم.

در حال حاضر چه خواسته‎ای داری؟

بیشتر در این رشته استعدادیابی شود و این رشته بیشتر به مردم شناسانده شود و حتی برای علاقمندان و افتخارآفرینان در این رشته اشتغال‎زایی و بازار کار ایجاد شود که افرادی مانند من با کسب مجوز بتوانیم به تاسیس موسسات آموزشی در این رشته بپردازیم.

به عنوان یک شخص موفق چه صحبتی با معلولان داری؟

اینکه معلولیت را دلیل بر محدویت ندانند و این‎که خداوند در نهاد تمام بندگان خود استعداد و علاقه‌‎ای نهاده است که با کشف و شناخت این استعداد درونی به دنبال علاقه شخصی برویم و برای خود خانواده و کشورمان افتخارآفرین باشیم و بدانیم هیچ مانعی نمی‏‌تواند ما را از رسیدن به موفقیت بازدارد.

آیا در شرایط کنونی، بستری برای مناسب‌‎سازی برای یک فرد نابینا در مراجعه به دستگاه‌های اجرایی و دولتی وجود دارد و نیازهای این عزیزان رفع شده است؟

تعداد انگشت شماری از ادارات برای افراد نابینا پیش‌بینی‌های لازم را جهت رفع نیاز انجام داده‌اند، اما خیلی بیشتر از این باید برای افراد نابینا و کم بینا امکانات لازم در مکان‎های عمومی فراهم شود تا ما هم بتوانیم مانند افراد عادی هر چه سریع‎تر به انجام کارهای روزانه بپردازیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار