‌در گفت‌وگو با پانا:

داود حقی: دلالی به فوتبال پایه هم رسیده است

اکنون که کی‌روش آمده باید به خاطر تیم ملی حمایت کنیم/ کی‌روش آدم کوچکی نیست و باهوش است/ در فوتبال پایه کسی که تیم دارد، شرط‌بندی می‌کند و طوری بازیکن می‌گیرند انگار سوپرمارکت است

تهران (پانا) - هافبک طراح و تکنیکی اسبق تیم فوتبال راه‌آهن معتقد است مربیان لیگ برتر برای بقای خود دست به هرکاری می‌زنند و این باعث شده کیفیت بازی‌ها پایین بیاید.

کد مطلب: ۱۳۰۸۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
داود حقی: دلالی به فوتبال پایه هم رسیده است

داود حقی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال اظهار داشت: «معتقدم کیفیت لیگ برتر خیلی پایین آمده است. این پایین بودن کیفیت یکی از دلایلش این است که بازیکنان هم از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. الان ما در تیم‌های لیگ اصلاً بازیکن طراح نمی‌بینیم. خلاقیتی نمی‌بینیم. هافبک طراح در فوتبال، مثل قلب انسان است که خون را پمپاژ می‌کند. وقتی تیمی از این‌جور بازیکن بی‌بهره باشد، یعنی اینکه مجبور است برای موقعیت‌سازی از راه‌های دیگری سود ببرد. هنوز هم می‌بینم اکثر تیم‌ها مثل دهه‌های چهل و پنجاه از بازی مستقیم استفاده می‌کنند.»

وی افزود: «بازیکنان فانتزی‌باز از دور خارج‌ شده‌اند. اصلاً چنین بازیکنانی دیگر نمی‌بینیم. خط هافبک تیم‌ها خیلی معمولی شده‌اند. الان می‌گویند پرسپولیس هافبک‌های بی‌نظیری دارد. با احترام به همه، وقتی با دوره خودمان مقایسه می‌کنم، اصلاً این‌طور نیست و خیلی معمولی هستند. اکثرشان پاس‌های در عرض کم‌خطر و بیهوده و ساده می‌دهند. هیچ خلاقیتی نمی‌بینید. فوتبال همه‌اش مربی نیست. خود بازیکن باید از نبوغ و خلاقیتش استفاده کند. کلیت فوتبال ما افت کرده است. اصلاً به تیم‌های پایه اهمیت نمی‌دهند. من ۳ ماه در این رده بودم و واقعاً داستان‌هایی آنجا اتفاق می‌افتد که آدم شرمنده می‌شود. همه می‌دانند اما نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کنند. مراوده‌هایی می‌کنند که آدم تعجب می‌کند. دلالی به پایه‌ها هم رخنه کرده است. کسی که تیم دارد، شرط‌بندی می‌کند و طوری بازیکن می‌گیرند انگار سوپرمارکت است. این‌طور مدارس فوتبال حتی یک بازیکن خوب هم خروجی ندارند. مربیانی می‌شناسم که اصلاً فوتبال بازی نکردند اما در تیم‌های پایه اندازه یک مربی لیگ یکی درآمدشان است و حتی بیشتر.»

هافبک تکنیکی پیشین راه‌آهن ادامه داد: «باور کنید درست کردن فوتبال آن‌قدرها هم سخت نیست. کار را باید دست کاردان بدهند. متأسفانه خیلی‌ها دنبال کار کردن و بهتر کردن اوضاع نیستند. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌شود از پایه تیم را ساخت و بالا آورد. هر آکادمی، سالی اگر ۵ بازیکن خوب تربیت کند، برای کل فوتبال ایران کفایت می‌کند. همین لیگ برتر ما این‌قدر سطحش پائین است که آدم خوابش می‌برد. یکی از دلایلش این است که مربیان نتیجه‌گرا شده‌اند. برای بودن دست به هرکاری می‌زنند تا تیم‌شان نبازد. لیگ ما جذابیتی ندارد. وقتی هم از کیفیت ایراد می‌گیرند، مربیان می‌گویند که اول فصل است و بدن‌ها از بدن‌سازی برگشته. نمی‌دانم این حرف غیرعلمی را چرا می‌زنند؟ ۲ ماه مگر زمان کمی است؟ وقتی بعد از دوماه تیم نتوانسته شکل بگیرد، مشکل از جای دیگری است.»

داود حقی گفت: «فوتبالی که نفت مسجدسلیمان مقابل پرسپولیس بازی کرد را دیدم و کیف کردم. آن‌ها خیلی به پرسپولیس فشار آوردند و مستحق باخت نبودند. تیمشان خیلی خوب بود مشخص است مهاجری کارکرده و تیمش این‌طور بازی می‌کند. در لیگ امسال ۵، ۶ تیم خیلی خوب خرج کردند و مدعی‌اند. البته فکر می‌کنم استقلال کمی مشکل دارد. زمان استراماچونی خیلی خوب بازی می‌کرد اما با ساپینتو فوتبال مستقیم بازی می‌کند. نظم هم ندارند و بازی‌شان فراز و فرود زیادی دارد.»

وی با اشاره به بازگشت کی روش به فوتبال ایران خاطرنشان کرد: «این تصمیم مسئولان بود اما او ۸ سال اینجا بود و کاری نکرد. باید در آن دوره ما مربیان را به تمریناتش می‌بردند تا یاد بگیریم. باید بهترین استفاده را از دانشش می‌کردند. او علیه مربیان ایرانی جبهه گرفته بود و هرکسی را راه نمی‌داد. این بار اما ما کی‌روش را به جام جهانی بردیم. بااین‌حال او کاریزماتیک است و نیمکت تیم ملی را جمع می‌کند. البته اگر بازیکن بخواهد کاری بکند، حتی مربی هم نداشته باشند، خودشان این مسائل را جمع می‌کنند. مخصوصا وقتی پای جام جهانی در میان باشد. اما واقعاً این‌ها در حق اسکوچیچ نامردی کردند. فکر کرد چون بازیکنان بیشترشان اروپا بازی می‌کنند، فرهنگ فوتبالشان عوض‌شده اما رکب خورد. الان که کی‌روش آمده باید به خاطر تیم ملی حمایت کنیم. او آدم کوچکی نیست و باهوش است. بازیکنانی را می‌برد که قبلاً با آن‌ها کارکرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار