محمد خزایی:

اردوهای دانش آموزی می توانند نقش مهمی در رشد شخصیت دانش‌آموزان داشته باشند

تهران (پانا) - سرپرست سازمان دانش‌آموزی شهر تهران معتقد است اردو های دانش‌آموزی از طریق فراهم آوردن یک بافت رفتاری متفاوت و فراهم کردن موقعیت‌های چالش‌ برانگیز جدید می‌توانند نقش مهم و اثر‌گذار در رشد شخصیت دانش‌‌آموز، در حیطه تحول مثبت داشته باشند.

کد مطلب: ۱۳۰۷۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
اردوهای دانش آموزی می توانند نقش مهمی در رشد شخصیت دانش‌آموزان داشته باشند

محمد خزایی، سرپرست سازمان دانش آموزی شهر تهران در جلسه بررسی چالش های تربیتی اردوهای دانش آموزی، گفت: اردو ها می‌توانند محیطی غنی برای رشد دانش‌آموزان و کسب اطلاعات و مهارت‌ها به حساب آیند و در حوزه‌‌های اساسی تربیتی اثر بخش باشند.

وی در ادامه گفت: اردو به عنوان یک فعالیت جمعی و بیرون از محیط مدرسه و خانواده دارای کارکردهای قابل توجهی است که توجه به این کارکرد ها اهمیت پرداختن به اردوی دانش آموزی را دو چندان می‌ کند. از جمله می توان به مواردی چون: تمرین زندگی مستقل از دیگر اعضای خانواده، تجربه عملی همکاری و تعاون با دیگران و لذت با هم بودن و با هم کارکردن و در جمع به فعالیت پرداختن به طور ملموس و گویا، افزایش توانایی در درک همنوع و روابط متقابل، ایجاد و تقویت روحیه اجتماعی شدن اشاره کرد.

سرپرست سازمان دانش آموزی شهر تهران افزود: ساختار برگزاری مناسب اردو، زمانی مؤثر است که عوامل برگزاری اردو بدانند که تحت چه شرایطی اهداف تعلیم و تربیتی قصد شده به ثمر می‌نشیند. ملاک‌ های حداقلی برای رسیدن به اهداف تربیتی شامل مواردی از جمله: توانایی تشویق و تنبیه مبتنی بر تربیت مثبت در اردو، شناخت و در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی در برنامه فعالیت‌ها، شناخت اصول و حدود ارتباط با والدین، داشتن ابزار حفظ نشاط در برنامه اردو، بهره‌مندی از دانش شناخت مخاطب اردو و شناخت روش های آموزشی است.

وی در ادامه گفت: دسته دیگری از مهارت‌ها، نکاتی است که در اداره یک برنامه اجرایی گروهی باید در نظر گرفته شود. وجود منابع مالی مختلف، تجهیزات، حمل و نقل و تعدد گروه‌های درگیر در برگزاری یک اردوی کارآمد، نیاز به مدیریت دقیق این فرایند اجرایی را تا رسیدن به اهداف نشان می‌دهد. این دسته از مهارت‌ها به‌طور خاص به شایستگی رهبری اجرایی افراد برگزار کننده اردو اشاره دارد و می‌تواند شامل: مدیریت امکانات اردویی، مدیریت مالی و منبع (مثل امکان برآورد هزینه اردو)، اصول ارزیابی عملکرد کارکنان، اصول ارزیابی تحقق اهداف اردو، الگوی نظارت اردو بر کیفیت و کمیت برگزاری اردو، تحلیل مدیریت خطر اردو، مدیریت بحران، تشخیص و تأمین نیازهای گروه‌های ویژه شرکت‌کننده در اردو، تسلط بر نیاز کارکنان اردو، تربیت و غربال مربیان و کارکنان و شناخت سطوح گواهی صلاحیت حرفه‌ای، مدیریت زمان اردو و... است.

خزایی در پایان گفت: پرورش در مقابل آموزش در همه ابعاد آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اهمیت این موضوع وقتی در مورد دانش‌آموزان که آینده‌سازان اصلی جامعه اسلامی ما هستند مطرح می‌شود دو چندان می‌شود. هر چند برنامه‌ریزی برای استفاده از اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان بسیار مهم و اساسی است اما کافی نیست و این برنامه‌ریزی نه تنها باید برای طول سال تحصیلی صورت پذیرد بلکه باید از ابتدا در برنامه هفتگی، ماهانه و سالانه آموزشی مدارس گنجانده شود و برنامه‌ ریزی تخصصی، تامین کادر، بودجه، امنیت همچنین برنامه‌ریزی روز و ساعت برگزاری اردوها باید قیل از شروع سال تحصیلی انجام شده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار