۱۶ ماده خوراکی برای داشتن نوزاد باهوش

تهران (پانا) - رشد مغز جنین معمولا در هفته سوم شروع می‌شود؛ بنابراین باید از همین زمان به‌اندازه کافی مواد مغذی مصرف کنید تا مغز جنین رشد مناسبی داشته باشد و تاثیر خوبی روی هوش نوزاد بگذارد.

کد مطلب: ۱۳۰۷۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
۱۶ ماده خوراکی برای داشتن نوزاد باهوش

به گزارش جامعه ۲۴، دو ماده مغذی فولات و کولاین برای رشد مناسب مغز جنین بسیار مهم است. این دو ماده جلوی نقص‌های مربوط به لوله عصبی را می‌گیرند.

از مواد مغذی ضروری دیگر باید به ید، آهن، پروتئین و ویتامین D اشاره کرد. غذا‌هایی که در این فهرست برایتان آورده‌ایم، تمام مواد مغذی ضروری برای باهوش شدن نوزاد را در خود دارند؛ بنابراین اگر باردار هستید و می‌خواهید کودکی باهوش به دنیا آورید، مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

۱. تخم‌ مرغ

مصرف تخم‌ مرغ در دوران بارداری یا شیردهی، به رشد مغز جنین کمک می‌کند و نوزادتان باهوش‌تر می‌شود. تخم‌مرغ‌ها سرشار از کولاین، اسید‌های چرب، ترکیبات زیست‌فعال و ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری رشد مغز جنین هستند.

۲. گوشت

مصرف گوشت در دوران بارداری به رشد مغز جنین کمک می‌کند. گوشت مملو از آهن، روی و ویتامین B۱۲ است و تمام این مواد برای رشد مغز مفیدند.

ماده معدنی روی، بخشی از DNA را تشکیل می‌دهد و همچون انتقال‌دهنده عصبی عمل می‌کند و کمبود آن موجب نقص حافظه می‌شود. ویتامین B۱۲ هم برای سلامت روان نوزاد ضروری است. در ضمن گوشت حاوی ماده نیاسین است که عملکرد شناختی نوزاد را افزایش می‌دهد.

۳. موز

موز هم به‌دلیل اینکه سرشار از اسیدفولیک است برای رشد مغز جنین در دوران بارداری بسیار مفید است.

۴. محصولات لبنی

شیر و دیگر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر غذا‌های مهم در دوران بارداری هستند. لبنیات غنی از ید و پروتئین و برای رشد مغز جنین مهم هستند. همچنین شیر حاوی کولاین است که موجب باهوش‌تر شدن نوزاد می‌شود. از طرفی کمبود ید به مغز جنین صدمه می‌زند و او را مستعد ابتلا به معلولیت‌های عصب‌شناختی می‌کند؛ بنابراین محصولات لبنی را حتما در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۵. اسفناج

اسفناج ماده دیگری است که آهن و فولات ضروری برای رشد مغز جنین دارد. این سبزی، نوزاد را باهوش‌تر می‌کند. همچنین اسفناج حاوی اسید‌های چرب امگا۳ و ۶ است. اسید‌های چرب امگا۳ و آهن، توانایی‌های شناختی کودکان را بهبود می‌بخشند.

۶. ماهی سالمون

مصرف ماهی‌هایی چون سالمون و ماهی تن، به علت اینکه سرشار از کولاین‌اند برای مغز جنین خوب هستند. این نوع ماهی‌های چرب حاوی اسید چرب دوکوزاهگزانوئیک، نوعی اسید چرب امگا۳ است که برای رشد عصبی مغز جنین مهم است. این اسید چرب مسئول رشد ساختاری و عملکردی مغز جنین است. البته یادتان باشد که ماهی را باید کاملا پخته‌شده مصرف کنید.

۷. حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا، سویا، نخود و بادام زمینی منبعی غنی از آهن، آنتی‌اکسیدان‌ها و فولات هستند که موجب باهوش‌تر شدن نوزادتان می‌شوند. همچنین حبوبات منابع خوبی از پروتئین هستند و می‌توانند روی حافظه نوزاد اثر مثبت داشته باشند.

۸. انواع توت‌ها

انواع توت‌ها، زغال اخته و تمشک‌ها، ابرغذا‌هایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و دیگر مواد مغذی همچون فولات و ویتامین B۶ هستند؛ بنابراین این مواد خوراکی هم برای رشد مغز جنین ضروری‌اند.

۹. غلات کامل

غلات کامل مانند جوی دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم کامل و دیگر مواد خوراکی حاوی غلات کامل سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین B۶ هستند که برای رشد مغز جنین مفیدند.

۱۰. پرتقال

مواد معدنی مانند سلنیم، مس، منیزیم و ویتامین‌های C و E برای زنان باردار ضروری‌اند. کمبود این مواد معدنی به رشد جنین صدمه می‌زند. همچنین کمبود ویتامین C در رژیم غذایی، روی عملکرد شناختی نوزاد اثر منفی می‌گذارد. از آنجایی‌که پرتقال منبعی عالی از ویتامین C است، این میوه برای رشد مغز جنین مفید است.

۱۱. گوجه‌ فرنگی

گوجه‌ فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E، کولاین، فولات و منیزیم است. این مواد برای رشد مغز جنین و باهوش شدن کودک ضروری‌اند.

۱۲. سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجاتی همچون بوکلی، کلم، کاهو و کلم‌پیچ حاوی مقادیر فراوانی ترکیبات زیست‌فعال هستند که می‌توانند توانایی شناختی جنین را افزایش دهند؛ بنابراین هنگام بارداری این سبزیجات مغذی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

۱۳. بادمجان

بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون مس، منیزیم، ویتامین C و ویتامین B۶ است؛ بنابراین مصرف این خوراکی هم می‌تواند نوزادتان را باهوش‌تر کند.

۱۴. آووکادو

آووکادو ماده خوراکی دیگری است که به‌دلیل مملو بودن از ویتامین B و C بودن، نوزادتان را باهوش می‌کند. همچنین این میوه حاوی مواد ضروری مانند آهن، منیزیم و فولات است.

۱۵. آجیل و دانه‌های خوراکی

گردو، پسته، آفتابگردان، دانه کتان، چیا و تخمه کدو تنبل سرشار از پروتئین و اسید‌های چرب امگا۳ مفید برای رشد جنین در دوران بارداری هستند.

۱۶. شکلات تلخ

بنابر بررسی‌ها، شکلات تلخ مملو از آهن، مس، منیزیم و روی است که برای رشد مغز جنین عالی است. البته مصرف زیاد این شکلات به‌دلیل اینکه حاوی کافئین است برای نوزاد ضرر دارد؛ بنابراین از شکلات تلخ در حد کم مصرف کنید.

با مصرف مواد غذایی در دوران بارداری و توجه به سلامت و بهداشت بدن‌تان می‌توانید به داشتن نوزادی باهوش امیدوار باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار