مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش:
«محدودهبندی مدارس» در صدر شکایات والدین برای ثبتنام قرار دارد
ثبتنام دانشآموزان سامانهای میشود/ بسیاری از مدارس هنگام ثبتنام و بعد از آن، وجه دریافت نمیکنند
تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت در ستاد مرکزی ثبتنام مصوب شده است که مدیریت محدودهبندی مدارس به استانها تفویض اختیار شود.
به گزارش فارس، سیدمجتبی هاشمی درباره عمده ترین دلایل شکایت پیرامون ثبتنام دانشآموزان در مدارس، اظهار کرد: عمدهترین بحث، محدودهبندی ثبتنام است؛ چرا که تنوع مدارس در سطح کشور داریم و موظف هستیم برای انتظام بخشیدن به ثبتنام مدارس، محدودهبندیها را رعایت کنیم که طبیعتاً همین محدودهبندی، نظمی را ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه محدودهبندی، محل طرح شکایت و مراجعه مردم قرار میگیرد و والدینی که احساس میکنند میتوانند فرزندشان را در موقعیت بهتر تحصیلی قرار دهند، مراجعه میکنند، ادامه داد: امسال در ستاد مرکزی ثبتنام مصوب کردیم که مدیریت بحث محدودهبندی را کاملاً به استانها منتقل و تفویض اختیار کنیم.
* ثبتنام دانشآموزان سامانهای میشود
رئیس ستاد ثبتنام وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه به عنوان یک معضل شناسایی کردیم و در تلاش برای حل آن در سال تحصیلی آینده هستیم، بحث سامانهای کردن ثبتنام است که بسیار کارگشا خواهد بود.
وی درباره سامانهای کردن ثبتنام توضیح داد: به جای اینکه یک مرکز سکونت را در یک بخش از شهر در نظر بگیریم و مدارس آن بخش را به عنوان محدوده مشخص کنیم، مدرسه را نوک پرگار قرار میدهیم و شعاع را به عنوان محور تعیین میکنیم.
* اجرای آزمایشی طرح سامانهای کردن ثبتنام در یک استان
هاشمی با تأکید بر اینکه در بحث نوبتبندی و مسائل مرتبط با نظم بخشیدن و تکریم ارباب رجوع هم سامانهای کردن ثبتنام کمک کننده است، اظهار کرد: برای سال آینده طرح سامانهای کردن ثبتنام را پیش میبریم.
وی ادامه داد: امسال هم در یکی از استانها این طرح را شروع کردیم و مشغول ارزیابی آن هستیم و قطعا ایرادات کار مشخص میشود تا بتوانیم برای سال آینده با رفع ایرادات، آن را به صورت فراگیر در کل کشور اجرا کنیم.
* بسیاری از مدارس هنگام ثبتنام و بعد از آن، وجه دریافت نمیکنند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص گلایه برخی مردم از اخذ وجه هنگام ثبتنام در مدارس دولتی، گفت: این موضوع چند بخش دارد که وقتی کنار هم قرار میگیرند قضاوت را سخت میکند؛ طبق اسناد بالادستی و قواعد موجود و طبق ضوابطی که بر آنها نظارت میکنیم، چنین موضوعاتی محل برخورد است و اگر تخلفی اتفاق بیفتد طبق مقررات برخورد میشود.
وی افزود: اگر ثبتنام و آوردن دانشآموز به چرخه آموزش مبتنی بر مبلغ مالی باشد، باعث میشود بخشی از جامعه این نگرانی را داشته باشد که دانشآموزی بیرون از چرخه آموزش بماند؛ دغدغه بسیار مهمی است و بخش عمده ای از همکارانمان در سطح کشور به این امر مهم واقف هستند و کمک میکنند تا چنین موضوعی رعایت شود.
هاشمی با بیان اینکه فراوانی مدارس باعث میشود که برخی مواقع بازخورد بعضی مسائل منفی، غلبه داشته باشد، تصریح کرد: وقتی ۱۱۰ هزار مدرسه داریم وجود ۵ هزار مدرسه که تخلف دارند باعث میشود این احساس در جامعه به وجود آید که آن ۱۰۵ هزار مدرسه هم چنین اقداماتی انجام میدهند؛ در حالی که اینگونه نیست و بسیاری از مدارس ما به خصوص در مناطق کمبرخوردار و روستا طی سال هم به دلیل شرایط موجود اخذ مشارکت ندارند.
* انجمن اولیا و مربیان گرهگشای بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه تربیتی و آموزشی است
رئیس ستاد ثبتنام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حضور انجمن اولیا و مربیان به قوت کار آموزش و پرورش میافزاید و گرهگشای بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه تربیتی و آموزشی است، گفت: بعد از فصل ثبتنام و آغاز مدارس درباره مشارکتهای مردمی تصمیم گرفته و توافق میکنند. البته اگر در فصل ثبتنام مبلغی از اولیا درخواست شود و این موارد گزارش شود، بررسی میکنیم و پیگیری میشود.
وی اضافه کرد: سعی کردیم حوزه نظارت در سال جاری، سیاست همدلی و همراهی و همگرایی با مدارس را داشته باشد و با توجه به بازخوردگیریهایی که کردیم، نظارت بهتر اتفاق افتاده است؛ طوری اقدام کردیم که برنامهها، نظارتپذیر و شفاف باشد و شاخصهایش مشخص باشند.
ارسال دیدگاه