یک نماینده مجلس دانش‌آموزی:

خانواده‌ها در مباحث آسیب‌های اجتماعی در اولویت قرار دارند

تبریز (پانا) - یک نماینده مجلس دانش‌آموزی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه برای جوانان و اهمیت تشکل‌های دانش‌آموزی در اوقات‌فراغت دانش‌آموزان، خانواده‌ها را به‌عنوان اساسی‌ترین یاریگران این موضوع برشمرد.

کد مطلب: ۱۳۰۶۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
خانواده‌ها در مباحث آسیب‌های اجتماعی در اولویت قرار دارند

مبینا تمیزی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با تاثیر بطالت اوقات‌فراغت دانش‌آموزان در درگیری آنها با آسیب‌های اجتماعی گفت: «آسیب های اجتماعی به خصوص در مدارس انواع مختلفی دارند و راهکارهای گوناگونی نیز برای آنها ارائه می‌شود؛ بعنوان مثال آسیب های فضای مجازی که در چند سال اخیر با مجازی شدم تدریس‌ها به یک آسیب جدی تبدیل شده است.»

وی افزود: «در سنین نوجوانی، جوانان بسیار دچار اشتباه می‌شوند، درست نیست که بگوییم فضای مجازی خطرناک است و آسیب می‌رساند، چرا که با چنین برداشتی دانش آموزان بیشتر درگیر فضای مجازی می‌شوند، بلکه باید از یک راه پرورشی به این مسئله ورود پیدا کنیم؛ یعنی به دانش آموزان در حالت اخلاقی، تربیتی و پرورشی بگوییم که وارد فضاهای خطرناک و ترسناک فضای مجازی نشوند. بنظرم بهترین راه حل این است که معلمان یک سایت یا منبع موثقی را به دانش آموزان معرفی کنند که دانش آموزان در مورد موضوع های گوناگون از طریق آن تحقیق کنند.»

تمیزی ادامه داد: «ما فقط نمی‌توانیم به دانش‌آموزان بگوییم که از بُعد منفی فضای مجازی استفاده نکنند و از آن به صورت مثبت استفاده کنند. شاید دانش‌آموزی نمی‌تواند قسمت مثبت فضای مجازی را بیابد، بنابراین دانش‌آموزان به راهنمایی مدیران و دبیران خود نیاز دارند و از این روش می‌توانیم به دانش‌آموزان بیاموزیم تا از این آسیب‌ها جلوگیری کنند.»

وی افزود: «اگر اوقات‌فراغت دانش‌آموزان به درستی سپری نشود ممکن است آسیب‌هایی را بوجود بیاورد که موجب افت تحصیلی، دوری از جامعه و خانواده شود که جبران آنها بسیار دشوار خواهد بود. کمک خانواده‌ها در این زمینه در اولویت قرار دارد و مدارس هم می‌توانند در این راستا قدم بزرگی بردارند. در واقع سپری نکردن درست اوقات‌فراغت بسیار زیان‌بار است و اگر بُعد پرورشی در مدارس بیشتر جلوه داده شود، بخشی از این آسیب حل خواهد شد.»

این نماینده مجلس دانش‌آموزی همچنین اظهار کرد: «از نظر پرورشی باید با دانش‌آموزان بیشتر کار شود تا بتوانند با مدیریت زمان و شرکت در مسابقات یا جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف نیز بدرخشند. در مدارس در رده ابتدایی می‌توانیم در حالت نمایشی به دانش‌آموزان بیاموزیم که چطور از اوقات‌فراغت و زمان خود بدرستی استفاده کنند.»

وی افزود: «سازمان‌های مختلفی که دانش‌آموزان در آنها فعالیت دارند خیلی تاثیرگذار هستند که یکی از این سازمان‌ها مجلس دانش‌آموزی و کمیسیون اخلاقی و تربیتی است، در مورد فشار درس، استرس و مشکلات مختلف روحی دانش‌آموزان می‌توانند راهکارهای مختلفی را ارائه دهند که باعث جلوگیری از این آسیب‌ها می‌شود. آسیب های اجتماعی منشاء‌های مختلفی دارند و گاهی لازم است که به خانواده رجوع کنیم، چرا که ممکن است برخی از این آسیب‌ها مربوط به خانه و خانواده باشد، اما باید توجه داشت که بخشی از این آسیب‌ها نیز به مدرسه مربوط می‌شود. مشکل استرس و آسیب‌های روحی که دانش‌آموزان به خصوص در دبیرستان آن را تجربه می‌کنند به‌دلیل استرس کنکور و فشار درس است و لازم است ساختار آموزش و پرورش تغییر کند که هم از نظر آموزشی بهتر باشد و هم از نظر روحی و روانی به دانش‌آموزان یاری کند.»

تمیزی بیان کرد: «همیشه مدرسه، دبیران و اولیا نمی‌توانند کمک کنند که دانش آموزان از آسیب‌ها دور باشند، بلکه لازم است دانش‌آموزان خود را از آسیب‌ها و خطرها بیرون بیاورند و به همین دلیل به پرورش و تربیت در مدارس نیاز داریم، پس مهمترین چیزی که ما می‌توانیم قبل از شناسایی خطر به آن بپردازیم این است که به بُعد پرورشی در مدارس توجه کنیم. البته بعضی از مشکلات هم عمومی هستند، یعنی هم در مدارس پسرانه و هم در مدارس دخترانه دیده می‌شوند، ریشه یابی این مشکل راحت است، اما بعضی از مشکلات هستند که باید تفکیک جنسیتی شوند. علاوه بر تمام راهنمایی های اولیا و مربیان، روانشناسان نیز در این زمینه می‌توانند کمک کنند تا قدم بزرگی در این راستا برداشته شود و از این آسیب‌ها جلوگیری شود. قبل از اینکه خطر را پیدا کنیم باید ریشه راه حل یا ریشه پیشگیری آن‌را نیز بیابیم تا پیش از دیرشدن از آسیبی که دانش آموزان درگیر آن هستند جلوگیری شود.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: مهسا فرهادنیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار