سازمان مردم نهاد قوی، سرمایه سازی اجتماعی می‌کند

تهران (پانا) - رئیس هیات مدیره موسسه ارفک، داوطلبان و تشکلات مردم نهاد را بازویی توانمند برای پیشگیری و کنترل سطح آسیب در کشور دانست.

کد مطلب: ۱۳۰۶۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
سازمان مردم نهاد قوی، سرمایه سازی اجتماعی می‌کند

آصفه کامرانی؛ رئیس هیئت مدیره انجمن روشنگران فردای کودک «ارفک» در گفت و گو با پانا گفت: «در تشکلات مردم نهاد با دو اصل مهم اعتماد و اجماع می توان به مشارکت اجتماعی رسید. در تشکلات مردم نهاد اگر اعتماد نباشد، اجماع صورت نمی گیرد، در نتیجه موتور توسعه، اعتماد است. سازمان مردم نهاد قوی،‌ سازمانی است که با داشتن دو اصل اعتماد و اجماع که منجر به مشارکت اجتماعی در تشکل خود شده برای بهبود جامعه هدفش اقدام کند. ما در سازمان مردم نهاد سرمایه انسانی، نیروی انسانی و منابع انسانی داریم مانند بخش خصوصی جامعه، با این تفاوت که در تشکلات مردم نهاد یک سرمایه اجتماعی هم داریم و چون سرمایه اجتماعی تنها در تشکلات مردم نهاد شکل می گیرد، در نتیجه اصلی ترین سرمایه ما همان سرمایه اجتماعی است و سازمان مردم نهادی را قوی می دانیم که سرمایه سازی اجتماعی کند.»

وی در ادامه افزود: «اگر به تاریخچه موسسه ارفک نگاه کنیم، این موسسه با رویکرد آموزشی تشکیل شده است. چون ارفک با جامعه هدف کودکان کار و بازمانده از تحصیل و خانواده آنها شکل گرفت و ما اگر بخواهیم در این جامعه هدف، تغییری مثبت و پایدار ایجاد کنیم باید با آموزش شروع کنیم چون فهمیدیم که جامعه هدف ارفک از یک بستر آموزشی مناسب، برخوردار نیست در نتیجه ما آموزش برای کودکان و به دنبال آن برای خانواده آنها شروع کردیم.»

کامرانی در ادامه تصریح کرد: «علت اینکه آموزش را از کودکان شروع کردیم، این بود که اگر بخواهیم یک تغییر مثبت و پایدار در جامعه داشته باشیم باید از کودکان شروع کنیم. تشکلات مردم نهاد بازوی کمک به دولت هستند و ما می‌دانیم که ظرفیت نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور برای آموزش مناسب به تمامی کودکان کم است، در نتیجه تشکلات مردم نهاد می توانند کودکان بازمانده از تحصیل را شناسایی کنند، سپس با نیازسنجی، متناسب با شرایط زندگی این کودکان که با انواعی از آسیب همراه بوده برنامه ریزی و برای داوطلبان آموزش به این کودکان بازمانده از تحصیل دروس تخصصی را تعریف و آن را به کودکان آموزش دهند.»

رئیس هیئت مدیره ارفک در ادامه گفت: «اگر بخواهیم یک تاثیر پایدار در زندگی کودک، داشته باشیم باید از خانواده او شروع کنیم چون کودک همیشه پیش ما نیست و بیشتر در بستر خانواده رشد می کند در نتیجه ما باید آموزش هایی به خانواده کودک به خصوص مادران بدهیم تا یاد بگیرند که برای تربیت صحیح فرزند خود، چگونه باید اقدام کنند چون معمولا پدران و مادران این کودکان، بی سواد هستند. ما در ارفک برای مادران کودکان، دوره های آموزشی سوادآموزی برگزار کردیم که منجر شد حتی بعضی از مادران به کتاب خواندن گرایش پیدا کنند و برای خانه هم کتاب ببرند، چون قطعا کتاب مانند یک چراغ است و سبب روشن تر شدن زندگی آنها می شود.»

وی در ادامه با اشاره به آموزش داوطلبان ارفک گفت: «ما با کودکانی در تعامل هستیم که سبک زندگی آنها مانند عرف جامعه نیست و تحت تاثیر آسیب بوده در نتیجه داوطلبان ما باید با انواع سبک زندگی کودکان مددجوی ارفک و خانواده آنها آشنا باشند. ما در ارفک پس از جذب داوطلب، دوره های آموزشی برای داوطلبان برگزار می کنیم مانند آشنایی با مراحل رشد کودک با محتوایی مانند اینکه چرا مراحل رشد یک کودک کار با بقیه کودکان متفاوت است در نتیجه داوطلبان ما با یک آمادگی نسبی ذهنی، راهی فعالیت در ارفک شوند.»

وی در ادامه اظهار کرد: « 90 درصد فعالیت داخل موسسه ارفک به شکل داوطلبانه پیش می رود. در کشور ما سطح آسیب، زیاد و گسترده و متاسفانه رو به افزایش است، در نتیجه ما تشکلات مردم نهاد و داوطلبان باید بازوی کمک به دولت در مدیریت آسیب باشیم. هر کدام از ما با توجه به ظرفیتی که می توانیم باید تلاش کنیم تا سطح آسیب را کنترل کنیم‌. فرهنگ مشارکت اجتماعی و فعالیت داوطلبانه باید بیشتر در جامعه تبلیغ شود چون در فرهنگ ما اصل بشر دوستی و خیرخواهی برای دیگران، به میزان قوی وجود دارد و مهمترین وظیفه ما سازمان های مردم نهاد این است که آسیب‌ها را به جامعه معرفی کنیم، افراد خیر و علاقمند به فعالیت داوطلبانه را شناسایی کنیم و مسیر را برای آنها روشن کنیم تا با همدلی و همکاری با یکدیگر، سطح آسیب را در جامعه بیشتر کنترل کنیم.»

کامرانی در پایان گفت: «متاسفانه بروکراسی های اداری مانند گرفتن مجوز برای یک همایش، آن چنان زیاد است که باعث شده گاهی اوقات ما جامعه هدف و اصل ماموریت خود را فراموش کنیم و متاسفانه این بروکراسی های اداری، وقت گیر هستند و ما داوطلبان را فرسوده کرده و سبب ایجاد یک موج فرسایشی شده. ما از دولت این انتظار را داریم که برای ما تشکلات مردم نهاد، نقش تسهیل کننده را ایفا کند و صدور مجوزات جانبی مانند برگزاری همایش را برای ما راحت تر کند تا ما بیشتر و راحت تر به ماموریت خود بپردازیم و با کنترل سطح آسیب، به دولت کمک کنیم و دولت هم با نقش تسهیلگری خود به ما کمک کند.»

دانش آموز خبرنگار: مجید سعیدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار