همه چیز درباره ائل گلی تبریز؛ یکی از قطب‌های گردشگری ایران

تهران (پانا) - ائل گلی نام باغی زیبا در شهر تاریخی تبریز است که به دلیل قدمت طولانی و زیبایی منحصر به فردش یکی از نماد‌های شهر تبریز به شمار می‌رود. ائل گلی در کنار فضاهای فرهنگی و هنری همچون مقبره‌الشعرا و میدان ساعت، جلوه بسیار زیبا دارد.

کد مطلب: ۱۳۰۵۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد
همه چیز درباره ائل گلی تبریز؛ یکی از قطب‌های گردشگری ایران

به گزارش جامعه ۲۴، ائل گلی در شهر تبریز واقع شده است و تبریز به علت مناطق کوهستانی خود در اغلب روز‌های سال آب و هوای نسبتا سردی دارد. البته که تبریز به زمستان‌های سردش مشهور است، اما در تابستان و اغلب روز‌های بهار، هوای این منطقه خنک و معتدل است و گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، نهایت لذت را می‌برند.

ائل گلی تقریبا در بخش مرکزی شهر تبریز قرار دارد و در فاصله کمی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهر تبریز واقع شده است. اگر گردشگر هستید، می‌توانید پس از بازدید از ائل گلی به سراغ مقبره‌الشعرا بروید و پس از آن به بازار قدیمی شهر رفته و از آن هم دیدن کنید.

برای بازدید از ائل گلی مسیر‌های مختلفی وجود دارد که هم می‌توان از وسایل نقلیه عمومی و هم از خودرو شخصی استفاده کرد.

ایستگاه مترو ائل گلی در فاصله کمی از قسمت‌های جنوبی پارک قرار دارد. همچنین اگر قصد سوارشدن اتوبوس را دارید، سوار اتوبوس خط ۱۰۱ شوید. ایستگاهی در نزدیکی ائل گلی قرار دارد که با کمی پیاده روی می‌توانید به بنای تاریخی شاه گلی برسید. برای بازدید از ائل گلی با خودرو شخصی، با توجه به مبدا خود، مسیر‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان انتخاب کرد، به طور مثال می‌توان از مسیر اتوبان باکری، خیابان گلستان و میدان فردوسی استفاده کرد.

تاریخچه ائل گلی شهر تبریز

این مکان در ابتدا استخری بزرگ بوده است که در زمان آق قویونلو‌ها ایجاد شده بود که در زمان سلسله صفویه فضای آن گسترش یافت. قبل از به قدرت رسیدن صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب جهت آبیاری باغ‌های شرق تبریز بود.

صفویان نخاله، شن و ماسه‌های این استخر را خالی کردند و دور تا دور آن را دیوار کشیدند. استخر پیشین عمقی نزدیک به ۱۲ متر داشت. همچنین در زمان سلسله قاجار مسیر‌های در پیرامون این استخر ایجاد شد و درختان تبریزی و بید مجنون در اطراف این مکان برای تزئین و تبدیل آن به یک تفرجگاه و مقصد گردشگران کاشته شد.

هم اکنون استخر ائل گلی مساحتی در حدود ۲۰۰ در ۲۰۰ متر دارد که عمق آن در گوشه شرقی از ۳ متر تا ۹ متر در کناره دهانه متفاوت است. البته در زمان‌های دور استخر ابعاد بیشتری داشت و کف آن نیز طبیعی بود؛ اما اکنون به دلیل باغچه‌های پیرامونش، از ابعادش تا حدی کاسته شده است.

امکانات ائل گلی شهر تبریز

ائل گلی یکی از قطب‌های تفریح و گردشگری شهر تبریز است، که امکانات لازم نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در یکی از ورودی‌های اصلی پارک ائل گلی (در بخش خارجی) رستوران و غذاخوری‌های جذابی وجود دارند، که از فضایی زیبا و دیدنی برخوردار هستند. در کاخ ائل گلی که امروزه به عنوان تالار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گردشگران این منطقه می‌توانند غذا‌های خود را در آن صرف کنند.

امروزه برای اقامت گردشگران هتل‌های زیادی در اطراف پارک ائل گلی ساخته شده اند، که یکی از اصلی‌ترین و لوکس‌ترین آن‌ها یک هتل پنج ستاره است. این هتل ۱۷ طبقه، دو رستوران گردان بسیار مجلل دارد. حضور هتل‌های مختلف در پیرامون پارک ائل گلی باعث شده است که این مکان یک جاذبه گردشگری در سطح جهان تبدیل شود که مسافران زیادی برای بازدید از آن به تبریز سفر می‌کنند. البته سازه ۱۷ طبقه هتل در حریم این باغ تاریخی واقع و ارتفاع زیاد آن به بخشی از چشم انداز باغ آسیب زده است.

همچنین برای تفریح گردشگران در پارک ائل گلی، امکاناتی نظیر مینی‌گلف، قایق‌سواری، مسیر مخصوص دوچرخه‌سواری، غرفه‌های فروش خوراکی، فضای مخصوص کمپ و درشکه سواری تعبیه شده است.

پارک ائل گلی، باغ وحشی بزرگ و زیبا با همین نام دارد. در این منطقه امکانات تفریحی دیگری نیز نظیر وسایل بازی کودکان و سورتمه برای گردشگران تعبیه شده است. همچنین در این پارک امکانات رفاهی خوبی نظیر پارکینگ خودرو، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، وسایل ورزشی، لونا پارک و... وجود دارد که همین امکانات پارک ائل گلی را به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است. البته لونا پارک ائل گلی در سال ۱۳۹۹ پلمپ شد و تا اطلاع ثانوی فعالیت ندارد.

بهترین زمان بازدید از پارک ائل گلی تبریز

منطقه ائل گلی در تمام فصول جذابیت خاص خود را دارد، اما در فصل بهار با گل‌های نوشکفته و برگ‌های سبز رنگ، در فصل تابستان با نسیم خنک و سایه عالی درختان، در فصل پاییز با درختان زرد پوشش و در فصل زمستان با فضایی پوشیده از برف بسیار تماشایی و دیدنی است.

با وجود تمام این نکات بهترین فصول برای بازدید از ائل گلی، فصل‌های بهار و تابستان است. همچنین برای ورود به پارک نیازی به پرداخت مبلغ نیست و پارک در طول شبانه روز باز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار