پانا گزارش می‌دهد؛

آماده‌باش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای مسافران مهر

تهران (پانا) - با آغاز سال تحصیلی جدید و حضوری‌شدن مدارس دست کم 30 درصد به بارترافیکی خیابان‌های تهران افزوده می‌شود. قرار است تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید به ظرفیت‌ ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود.

کد مطلب: ۱۳۰۵۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
آماده‌باش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای مسافران مهر

تا سه هفته دیگر همزمان با بازگشایی مراکز آموزشی، ناوگان حمل و نقلی تهران میزبان مسافران تازه‌ای است که دو سالی خانه‌نشین بودند. اما سوال اینجاست که چقدر این ناوگان فرسوده آمادگی جابه جایی مسافران مهر ماهی را دارد؟

مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک مدتی پیش اقداماتی که در حوزه اتوبوسرانی برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی قبل از مهرماه انجام شده را تشریح کرد و از ورود اتوبوس‌های برقی پیش از سال تحصیلی جدید خبر داده بود. او در نشست خبری خود درباره ورود اتوبوس‌های وارداتی هم اعلام کرده بود که بخش خصوصی موفق شده تا ۵۰ دستگاه اتوبوس کار کرده دو طبقه که تولید کشور آلمان هستند را وارد کند و ۲۰۰ دستگاه دیگر هم وارد خواهد کرد.

شفیعی در همین رابطه و در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز مجوز فعالیت اتوبوس‌ها صادر نشده، بیان کرد: ۵۰ دستگاه از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده وارد شده اما هنوز ترخیص نشده است. جلساتی از طرف وزارت کشور، ریاست جمهوری و... برگزار شده تا به تسریع ترخیص و حل مساله کمک کنند چرا که سایر کلانشهرها هم شرایطی نظیر تهران دارند و از نظر اقتصادی و حمل و نقلی، خرید اتوبوس‌های کارکرده برای‌شان مقرون به صرفه‌تر از خرید اتوبوس‌های نو است.

وی درباره اقدامات حمل‌ونقلی به‌منظور بازگشایی مدارس گفت: باید ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقلی پیش از بازگشایی مدارس افزایش پیدا کند و تنها برنامه‌ای که به صورت جدی می‌توان روی آن تمرکز کرد، بهبود و برنامه ریزی در حوزه اتوبوسرانی است. با دستور شهردار تهران برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی، ۲۲۰ میلیارد تومان نقدینگی برای اورهال ۵۵۰ دستگاه تزریق شده است که به تدریج وارد ناوگان خواهند شد.

شفیعی عنوان کرد که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای اولین‌بار نیز به تدریج وارد خط جمهوری-بهارستان خواهد شد.

او از ورود ماهانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور به پایتخت خبر داد و افزود: این میزان، بخش قابل توجهی از تعداد دستگاه‌هایی است که وزارت کشور به شهرها اختصاص داده و تقریبا نیمی از آن به پایتخت تزریق می‌شود که می‌تواند تحول بزرگی را ایجاد کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در قرارداد اولیه وزارت کشور، ۹۰۰ دستگاه اتوبوس به عنوان سهم شهرداری تهران در نظر گرفته شده است، یادآور شد: به دلیل افزایش سقف قرارداد، برآورد ما این است که تعداد اتوبوس‌های تحویلی وزارت کشور به شهرداری حداقل به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه برسد. قراردادهایی نیز در حال انعقاد است که به مرحله اجرایی رسیده و شاید در یکی از این قراردادها، کل اتوبوس‌ها به شهرداری تهران تحویل داده شود. در این راستا در حال مذاکره با سازمان شهرداری‌ها و خودروسازان هستیم.

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد هم گفته است که بازسازی ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال جاری در دستور کار دارند و از این تعداد، ۵۵۰ دستگاه اتوبوس همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی و از مهرماه وارد ناوگان می‌شوند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اعلام اینکه مابقی اتوبوس‌ها نیز به تدریج تا پایان سال به چرخه خدمات‌رسانی وارد می‌شوند، گفت: در نهایت، هر اقدامی که در شرکت واحد انجام می‌دهیم، باید به ارتقاء و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مردم منجر شود.

بخشی از جابه‌جایی دانش آموزان از طریق سرویس مدارس انجام می‌شود، به تازگی علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد وضعیت سرویس مدارس با توجه به تاکیدات آموزش و پرورش مبنی بر حضوری‌بودن مدارس گفته است: جلسات زیادی در این باره با مسوولان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در قالب کارگروه ماده ۱۸ برگزار کردیم. در این راستا چندی پیش فراخوان پیمانکاران متقاضی فعالیت در حوزه خدمات سرویس مدارس را منتشر کردیم و پیمانکاران واجد صلاحیت شناسایی شدند و اطلاعات‌شان در اختیار آموزش و پرورش شهر تهران قرار گرفت تا آن‌ها را به مدارس ارائه کنند و مدارس نیز پیمانکاران مورد نظر خود را انتخاب کنند.

محتشمی‌پور اضافه کرد که در هفته جاری نیز فراخوان رانندگان سرویس مدارس را منتشر خواهیم کرد تا رانندگان متقاضی به همراه مدارک هویتی و مدارک خودرو به دفاتر هماهنگی امور تاکسیرانی مراجعه‌ یا به صورت غیر حضوری اقدام به ثبت‌نام کنند.

به گفته وی، برای طی‌کردن فرآیند احراز هویت رانندگان متقاضی، اطلاعات رانندگان طبق توافقاتی که با پلیس راهور انجام شده در اختیار این پلیس قرار داده می‌گیرد تا صلاحیت رانندگی این رانندگان بررسی شود، بعد از تایید صلاحیت توسط پلیس راهور برچسب سرویس مدرسه چاپ و بر روی خودرو این افراد نصب می‌شود.

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: امیدواریم تا پایان شهریور ‌تمامی فرآیندها طی شده و از ابتدای سال تحصیلی شاهد فعالیت ناوگان مجاز سرویس مدرسه که برچسب نیز دارند در مدارس باشیم.

محتشمی‌پور همچنین از والدین و انجمن اولیا و مربیان درخواست کرد که نظارت کافی بر روی سرویس مدارس داشته باشند و گفت: تقاضا می‌شود که مدارس فقط با پیمانکاران مجاز قرارداد منعقد کنند و اگر سرویس مدرسه‌ای برچسب ندارد مطمئن باشند که این سرویس غیرمجاز است.

تعیین نرخ سرویس مدارس

اما نرخ قانونی سرویس مدارس چقدر است؟ سید‌جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با استناد به آخرین مصوبه‌های شورای شهر درباره افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی گفت: با توجه به اینکه نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی به طور میانگین 25 درصد افزایش داشته است، نرخ کرایه سرویس‌های مدارس نیز به همین میزان افزایش خواهد داشت.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه تعرفه‌ نرخ کرایه سرویس‌های مدارس بر مبنای چند متغیر تعیین می‌شود، افزود: این متغیرها به مؤلفه‌هایی همچون منطقه‌ای که منزل و مدرسه دانش‌آموز در آن‌ها قرار دارد، مسافت منزل تا مدرسه، نوع وسیله نقلیه‌ای که برای سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعداد سرنشینان سرویس‌ها که در تعیین قیمت نهایی نرخ کرایه سرویس‌های مدارس مؤثر هستند، بستگی دارد.

وی با اشاره اینکه به‌طور کلی، پیش‌بینی ما این است که نرخ کرایه سرویس‌های مدارس در سال جدید تحصیلی بین 3 تا 9 میلیون تومان متغیر باشد، اظهار کرد: تأکید شورای اسلامی شهر تهران، نظارت بیشتر و بهتر بر ایمنی و سلامت خودروهایی است که برای سرویس‌های مدارس از آن‌ها استفاده می‌شود و همچنین، بر احراز صلاحیت‌های اخلاقی و حرفه‌‌ای رانندگانی که در این سرویس‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، تأکید مؤکد داریم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه نظارت بر این مهم به عهده سازمان تاکسیرانی است و البته در این راستا، کمک آموزش و پروش از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: همراهی آموزش و پرورش با سازمان تاکسیرانی در فرآیند انتخاب دقیق رانندگان واجد شرایط و در ادامه، نظارت کامل بر عملکرد آن‌ها بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت سرویس‌های مدارس را ستاد مقابله با کرونا مشخص خواهد کرد و در حال حاضر، تعداد سرنشینان هر سرویس بین 3 یا 4 دانش‌آموز در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در صورتی که ستاد مقابله با کرونا تا زمان شروع سال جدید تحصیلی در این ارتباط تصمیم‌گیری نکند، مبنای تعداد سرنشینان هر سرویس، انتخاب و خواست والدین خواهد بود و برابر نظر اولیای دانش‌آموزان، اقدام خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در مورد نحوه اطلاع خانواده‌ها از نرخ کرایه سرویس‌های مدارس با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال جدید تحصیلی، خاطرنشان کرد: جدول چگونگی محاسبه تعرفه سرویس مدارس قبل از بازگشایی مدارس از طریق رسانه‌های جمعی در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار