طحان نظیف در نشست خبری:

ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه همچنان بر قوت خود باقی است

تصمیم‌گیری در شورای نگهبان جمعی است/در شورای نگهبان دسته‌بندی سیاسی در زمینه انتخابات نداریم/ بررسی ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری توسط شورای نگهبان

تهران (پانا) - سخنگوی شورای نگهبان آخرین طرح‌هایی که توسط این شورا مورد بررسی قرار گرفته است را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۴۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
ایرادات طرح شفافیت قوای سه‌گانه همچنان بر قوت خود باقی است

هادی طحان ‌نظیف در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع)، اظهار کرد: اخیراً ۱۰‌ مصوبه از مجلس و دولت و همچنین ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است؛ این استعلامات مربوط به شکایات شهروندان از دستگاه‌‌های دولتی است و در جلسات فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: از دو مصوبه اخیری که چهارشنبه هفته گذشته در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت شروع می‌کنم؛ اولین مورد طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها یود که ما در مرحله قبل نسبت به این مصوبه ایرادات و ابهامات متعددی داشتیم؛ با اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفته اکثر ابهامات برطرف شده است و تنها چند ایراد باقی مانده است. باید تبیین شود که منظور از «مشمولان این قانون» چه کسانی هستند چون مشمولان ماده ۲ با مشمولان ماده ۳ متفاوت است. برخی از ابهامات مصوبه شفافیت قوای سه‌گانه به جز شفافیت آرای مجمع تشخیص، برای شورای نگهبان برطرف شده‌ است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ما نامه‌ای را از هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام دریافت کردیم که همه مغایرت‌های مرحله قبل همچنان بر قوت خود باقی است.

وی بیان کرد: مصوبه دیگری که بررسی شد، طرح شیوه فعالیت تشکل‌های صنفی بود که در کلیت آن مشکلی وجود نداشت ولی جزئیاتی از این مصوبه باید اصلاح شود. طرح مانع‌زدایی از صنایع برق نیز مغایر با قانون تشخیص داده و تایید نشد.

طحان نظیف در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و فعالیت نمایندگان رد صلاحیت شده، گفت: ما در شورای نگهبان دسته‌بندی سیاسی در زمینه انتخابات نداریم. قائل به دسته‌بندی نیستیم لذا از همه گرایش‌های سیاسی در چارچوب قانون در انتخابات استقبال می‌کنیم و فعالیت انتخاباتی آن‌ها در چارچوب قانون آزاد است.

وی‌ درباره تفکیک وزارت صمت نیز بیان کرد: از ابتدای انقلاب موارد متعددی وجود داشته که وزارتخانه‌هایی تفکیک شده‌اند لذا شورای نگهبان بحث کارشناسی در این‌ باره ندارد و بر ضوابط شرعی و قانونی توجه دارد. بحث ضرورت این کار و کار کارشناسی در این خصوص به صلاحدید مجلس و دولت و تفاهم آن‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطالبه شورا از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته‌بندی ریزتر و جزئی‌تر موضوعات در قانون است. برای مثال مهلت رسیدگی بررسی صلاحیت‌ها، شفاف‌سازی تأمین مالی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات از جمله این موارد متعدد است. امیدواریم در انتخابات آتی شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا متن توافقات احیای برجام باید به تصویب شورای نگهبان برسد؟ بیان کرد: از نظر قانونی، شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند اما ظاهراً در این خصوص موضوعی در مجلس تصویب نشده است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص بازداشت پسر یکی از نمایندگان مجلس و تأثیر آن در رد صلاحیت این نماینده مجلس، نیز گفت: براساس قانون، شورای نگهبان مکلف است که از چهار مرجع استعلام کند و براساس آن استعلامات اعلام نظر می‌کند.

وی درباره مصوبه مجلس برای اصلاح ارز ترجیحی، گفت: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا عدم اجرای قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی باید نظارت را در دستورکار قرار دهند.

طحان نظیف درباره طرح دو فوریتی استفساریه قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار درخصوص آزمون وکالت، اظهار کرد: واقعیت این است که من متن را ندیده‌ام. این استفساریه در آخرین جلسه مجلس (چهارشنبه هفته پیش) به تصویب رسیده ولی هنوز به دست‌ ما نرسیده است و بعد از دریافت نسبت به آن اظهارنظر می‌کنیم.

تصمیم‌گیری در شورای نگهبان جمعی است

وی ضمن اشاره به هجمه‌ها علیه آیت‌الله جنتی گفت: آیت‌الله جنتی از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و بسیاری اوقات وقتی می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم‌گیری در این نهاد جمعی است.

در ادامه این نشست، طحان نظیف به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تسهیل تعاملات و‌ تقویت ارتباط دوسویه مردم با این شورا از سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی کرد و گفت: این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سوالات،نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم شریف‌مان خواهیم بود. با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سوالات و پیشنهادات مردم به صورتدسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌شود. ضمن اینکه در این سامانهسوالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ که علاوه برتسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد. این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات و حذف برخی هزینه‌ها در امر انتخابات است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار