در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

امیر محنتی: تفاوت اسپانسر و سرمایه گذار در هنر جا نیفتاده است!

تهران (پانا) - امیر محنتی می‌گوید اسپانسرهای هنری بیشتر دنبال بازگشت سرمایه هستند اما هنوز تفاوت اسپانسر و سرمایه گذار در کشور و به‌ویژه سینما و هنر جا نیفتاده است!

کد مطلب: ۱۳۰۳۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد
امیر محنتی: تفاوت اسپانسر و سرمایه گذار در هنر جا نیفتاده است!

آزاده فضلی- امیر محنتی متولد سال ۱۳۷۲ تهران است. پدر وی فیلمساز است، وی بعد از گرفتن دپیلم کامپیوتر در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه سما کرج در رشته کامپیوتر شروع به تحطیل کرد و علیرغم میل باطنی، از دانشگاه انصراف داد. در سال ۱۳۹۲ در رشته هنر گرایش عکاسی در دانشگاه جهاد دانشگاهی مشغول به تحطیل شد. به راهنمایی یکی از اساتید خود کوروش جلاوند همون سال اول استارات عکاسی از نمایش روی صحنه را آغاز کرد. محنتی در یک ماه بیش از ۲۰ نمایش را عکاسی کرد، در همان سال به آموزش گیتار نزد پژمان خلیلی پرداخت و بعد از دریافت فوق دیپلم با معدل بالا از دانشگاه جهاد دانشگاهی فازغ التحصیل شد. در سال ۱۳۹۴ با خبرگزاری برنا در بخش عکاسی وارد همکاری شد و در سال ۱۳۹۵ عکاس نمایش «خاتون» به کارگردانی حسین عالم بخش شد. بعد از حدود ۳ ماه عکاس نمایش «دره شیطان» به کارگردانی دکتر پونه الکریم زاده شد. سال ۱۳۹۶ در فراخوان ارکستر گروه کر مهرگان به رهبری دکتر آریا سیاح شرکت کرد و در آزمون قبول شد که در حال حاضر به عنوان خوانده گروه کر در بخش صدای تنور در این گروه فعالیت می‌کند و در سال ۹۷ در رشته عکاسی تبلیغات از دانشکده خبر فارغ الحصیل شد. با او به بهانه حضورش در تئارت و موسیقی به گفت‌وگو نشستیم.

امیر محنتی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اینکه چطور وارد عرصه تئاتر شده است، توضیح داد: «از کودکی به هنر علاقه مند بودم، برای یکی از درس های دانشگاه باید از یک تئاتر عکاسی می‌کردم که نمایش «هوموریباس» کار از یاسر خاسب که در تالار حافظ اجرا می‌رفت. با هماهنگی یک از دوستانم توانستم عکاسی کنم و از همان جا بود که راه عکاسی کردن از تئاتر رو یاد گرفتم و در ماه از ۳۰ نمایش عکاسی کردم. افتخار همکاری با اساتید برجسته تئاتر سیروس همتی، حسین عالم بخش، پونه عبدالکریم زاده، غلامرضا شهبازی، فاطیماجودکی و.. را داشتم.»

وی در مورد اولین نمایشی که به عنوان عکاس همکاری داشته، گفت: «نمایش «کلارینت» نوشته سیروس همتی بود که در تئاترشهر به روی صحنه رفت. می‌توانم بگویم افتخار بود اولین تجربه من در سالن تئاتر شهر به حاسب می آید که بعد از این نمایش کاری دیگری که به بنده پیشنهاد شد، نمایش «خاتون» در حوزه هنری کاری از حسن عالم بخش بود. بعد از آن هم نمایش «دره شیطان» کاری از پونه عبداکریم زاده که آن هم در حوزه هنری به روی صحنه رفت.»

محنتی همچنین بیان کرد: «با عکاسی شروع کردم که رفته رفته به سمت روابط عمومی و مدیر رسانه پروژه ها تئاتر و سینما یا آهنگسازی پیش می‌رفت؛ در سال ۹۵ که عکاس ستاد جشنواره موسیقی فجر شدم، به نوعی یک تجربه عالی برای من بود. اولین پروژه تئاتری که موسیقی برایش ساختم نمایشنامه خوانی «فیش آباد» بود که سیروس همتی آن را در سالن تئاترشهر اجرا رفت. بعد از آن برای یک فیلم مستند آهنگسازی و تدوین انجام دادم. در حال حاضر پیشنهادهای مختلفی در حوزه تئاتر، سینما و موسیقی شده است که اکثرا در پیش تولید کار هستند و همچنین در حال بررسی آنها هستم.»

وی در ادامه درباره حضورش در گروه کُر مهرگان گفت: «از کودکی چون علاقه زیادی به موسیقی داشتم، در یک فراخوانی برای تست خوانندگی گروه کر شرکت کردم و به صلاحدید رهبر ارکستر انتخاب شدم که در حاضر نزدیک به ۵ سال در گروه کر «مهرگان» به رهبری آریا سیاح هستم.»

این هنرمند جوان درباره ارزیابی وضعیت معیشت هنرمندان بیان کرد: «وقتی شما پروژه‌ای را قبول می‌کنید و تهیه کننده کار دستمزد شما را کمتر در نظر می‌گیرد، می توان حساب کرد که هنرمندان قشر ضعیفی هستند و در خیلی از پروژه‌ها چه در تئاتر و چه سینما دستمزدها پرداخت نمی‌شود. در خیلی از پروژه ها دستمزد من خورده شد و جالب این است که بعد از اتمام کار کارگردان گله می‌کند که شما کاری نکردید!»

محنتی در پایان با بیان اینکه علاقمند به کارگردانی است اما به دلیل هزینه بالای ساخت یک اثر، وارد این حوزه نشده است، درباره حضور اسپانسرها در پروژه‌های هنری گفت: «همان طور که می‌دانید اسپانسر بیشتر دنبال بازگشت سرمایه هستند. هنوز تفاوت اسپانسر و سرمایه گذار در کشور و به ویژه سینما و هنر جا نیفتاده است. اسپانسر در حقیقت هزینه تبلیغات را می‌پردازد که دیده شود و این موضوع را نمی‌داند که با حمایت از گروه های هنری می‌تواند معاف از مالیات شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار