مدیر حوزه‌های علمیه کشور در سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش مطرح کرد؛

ضرورت نگاه و رویکرد متوازن در نظام تعلیم و تربیت

تهران (پانا) - مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم آشنایی مدیران مدارس با اندیشه فلسفه غرب و تفاوت آن با اندیشه اسلامی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت نگاه و رویکرد متوازن در نظام تعلیم و تربیت

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آیت الله علیرضا اعرافی در سی‌و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور، از "سیاست گذاری" در نظام تعلیم و تربیت به عنوان رکن نخست این نظام نام برد و اظهار کرد: فرآیند مستقیم تعلیم و تربیت در کلاس رقم می‌خورد. میان دو عنصر "سیاست‌گذاری" و " فرآیند تعلیم و تربیت" رده‌های مدیریت قرار دارند که برنامه‌ها را برای تحقق درست فرآیند تعلیم و تربیت در کلاس و مدرسه تدوین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در نظام مدیریتی تعلیم و تربیت اسلامی افزون بر نکات کلی که در دانش مدیریت گفته شده است، اقتضائات و الزاماتی وجود دارد، خطاب به مدیران آموزش و پرورش حاضر در اجلاس، تصریح کرد: در واقع نظام تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی به شما سپرده شده است که کار حساس و پیچیده‌ای است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، در ادامه به بیان نکاتی با محور "الزامات، اقتضائات و نکات راهبردی و کلان در حوزه راهبردی تعلیم وتربیت"، پرداخت و با اشاره به اهمیت "رویکرد جامع مدیران نسبت به همه عناصر و ساحت‌های راهبری تعلیم وتربیت"، خاطر نشان کرد: بارها مشاهده شده است، مدیری در سطح مدرسه و سطوح دیگر به یکی از قلمرو ها اهتمام بیشتر و نامتوازن دارد. این یک آسیب و خطر است و مدیر نظام تعلیم و تربیت باید از یک نگاه جامع و متوازن به همه قلمروهای مدیریت برخوردار باشد.

وی با بیان این که گاهی مدیر "سخت افزار" و گاهی "نرم افزار" را برجسته تر می‌بیند، ادامه داد: این کار یک مدیر تراز نیست چراکه راهبر و مدیر تراز نظام تعلیم و تربیت کسی است که از مدرسه تا عالی ترین سطوح از نگاه و رویکرد جامع و متوازن برخوردار است. ساحت هایی که در سند و نظام آموزش و پرورش آمده است درجات و وزن هایی دارند و مدیر باید درجات آنها را بشناسد و نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد.

آیت الله اعرافی از رویکرد "راهبردی و برنامه های کلان نگر و جامع، مبتنی بر نگاه‌های راهبردی" به عنوان نکته دوم الزامات نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و ادامه داد: یک مدیر، روز نخستی که مسئولیت را می‌پذیرد باید در شعاع اسناد کلان و نیز در دایره ویژه ای که خود ورود می‌کند؛ از نگاه کلان و راهبرد مشخص و برنامه های دقیق برخوردار باشد تا خود و دیگران بتوانند او را ارزیابی کنند.

وی با تاکید بر اهمیت "نگاه و رویکرد پژوهشی" در بین مدیران آموزش و پرورش، این را هم گفت که نگاه و رویکرد مدیر باید، "مبتنی ساختن تصمیمات بر مطالعات" و "تقویت رویکرد پژوهشی" در مدرسه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار