مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد:

لزوم آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

تبریز(پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بر ضرورت تسریع در آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری برای ثبت جهانی این بنای تاریخی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

احمد حمزه‌زاده در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهر گفت: اگر امروز ارزیابان یونسکو به شهرستان اهر بیایند، قطعاً پرونده ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را کنار خواهند گذاشت چراکه هنوز عرصه این بقعه آزادسازی نشده است لذا باید پیش از حضور ارزیابان یونسکو عرصه بقعه را آزادسازی کنیم‌ و از طرفی شهرداری اهر هرگونه ساخت‌وساز در اطراف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری را از میراث فرهنگی استعلام کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته در مرحله اول ۱۷ گمانه باستان‌شناسی در محوطه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری انجام شد و که بر این اساس، ۱۳ هکتار عرصه و ۴۰ هکتار حریم این بقعه است و انتظار داریم شهرداری اهر در حفظ عرصه و حریم همکاری لازم را داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی، نشان داده است حریم و عرصه بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری تا دوره قاجار کاملاً آزاد و فاقد ساخت‌وساز بود.

حمزه‌زاده ادامه داد: با توجه به محدودیت ثبت جهانی آثار ایران در یونسکو، در حال حاضر بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، هرچند وزیر سابق و هم وزیر فعلی میراث فرهنگی دستور ویژه‌ای برای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری داده‌اند.

محرم زاده نماینده اهر و هریس هم از کمبود اماکن تفریحی در شهر اهر انتقاد کرد و بابیان این‌که شهرستان اهر نمی‌تواند از حضور مسافران و گردشگران بهره‌مند شود، اظهار داشت: ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری و فاز دوم مجتمع آبدرمانی یل‌سوئی از مهم‌ترین مطالبات ماست.

غنی‌زاده فرماندار اهر نیز خواستار مرمت کاروانسرای شاه عباسی گویجه‌بئل، رفع موانع سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی فندقلو این شهرستان و برگزاری جشنواره بین‌المللی ورنی در شهرستان اهر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار