برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی اباعبدالله‌الحسین در روستای رهن کاریز نیشابور

نیشابور (پانا) - تعزیه‌خوانی و عزاداری امام حسین در روستای رهن کاریز شهرستان نیشابور با حضور پرشور مردم برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۰۳۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی اباعبدالله‌الحسین در روستای رهن کاریز نیشابور

علی مهدوی جم، امام جماعت مسجد روستای رهن کاریز با توجه به این که قدمت مراسم در این روستا بیش از ۴۰ یا ۵۰ سال است، گفت: هر ساله این مراسم در ماه محرم صورت می‌گیرد و از ساعت ۷ صبح آغاز شده و تا ۲ ظهر ادامه دارد.

مهدوی جم تاکید کرد: در این مراسم ۱۵ شخص تعزیه خوان واقعه عاشورا را به نمایش می‌گذارند.

وی تصریح کرد: این مراسم با سنت تاریخی علم گردانی و با حضور هیئت‌های عزاداری در این روستا آغاز می‌شود و اهالی روستاها علم ها را که نمادی از "سرو" به نشانه آزادگی سالار شهیدان می‌دانند از تکایا و هیئت‌ها بیرون می‌آورند و بر روی دستان خود حمل می‌کنند.

امام جماعت مسجد بیان کرد: علم گردانی به عنوان آیینی سنتی، مذهبی و یکی از نماد‌های فرهنگ سوگواری است که هر سال توسط عزاداران و ارادتمندان به امام سوم شیعیان حسین بن علی (ع) در روستا‌های نیشابور و به طور خاص با حضور هئیت‌های انبوه برگزار می‌شود.

مهدوی جم عنوان کرد: جمعیت حاضر در مراسم بیش از ۷ هزار نفر می رسد.

مهدوی جم هدف از برگزاری این همایش را این گونه بیان کرد: هدف از برگزاری مراسم، اقامه عزاداری سیدالشهدا (ع) و بیان اهداف مکتب سیدالشهدا (ع) و شناساندن اهداف قیام امام حسین (ع) به مردم عزادار و شرکت کننده در این همایش بزرگ است.

وی افزود: بیش از ۲۵ هیئت سوگواری و سیاه پوش در غم شهادت مولای عشق، امام حسین علیهم السلام از نخستین ساعات روز با سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگواری می‌پردازند.

مهدوی جم با اشاره به این که مهمان نوازی در بین اهالی این روستا معنا پیدا می‌کند، اظهار کرد: همه خانه های این روستا بر سر خود پرچم سیاه برافراشته دارند و قدم مهمان های امام حسین بر دیدگان این اهالی پذیرفته می‌شود.

وی گفت: برای پذیرایی از عزاداران شرکت کننده بیش از ۱۰ دیگ حلیم تهیه و طبخ می شود.

خبرنگار پانا: یاسمن همتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار