در مراسم افتتاح پایانه متروی اکباتان مطرح شد؛

زاکانی: پایانه اکباتان سال‌ها خاک می‌خورد

معاون شهردار تهران: باید ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقلی پیش از بازگشایی مدارس افزایش پیدا کند

تهران (پانا) - شهردار تهران تاکید کرد که پایانه اکباتان سال‌ها خاک می‌خورد.

کد مطلب: ۱۳۰۲۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
زاکانی: پایانه اکباتان سال‌ها خاک می‌خورد

مراسم افتتاح پایانه متروی اکباتان با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مسعود درستی مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم «افتتاح بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور»- شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱- اظهار کرد: امیدواریم شاهد باشیم که پروژه های شهرداری بعد از مدتی توقف، در چرخه حرکت قرار گیرد و در مسیر ازدیاد واگن ها و کوتاه کردن سرفاصله فشارها در مترو قرار گیریم.

وی افزود: این پروژه می توانست زودتر به اتمام برسد؛ مثلا بیمارستان حکیم در سه‌ سال ساخته شد و این نشان می دهد اگر تلاش کنیم، پروژه ها به موقع به اتمام می رسد؛ حتی اگر برای تکمیل یک پروژه مقروض شویم، باز هم این کار به نفع شهر و شهرداری است.

چمران ادامه داد: در هر خطی نیاز به سیستم پایانه ها در ابتدا و انتهای آن داریم و امیدواریم دولت و مجلس کمک‌های خودشان را در حوزه مترو انجام دهند که بدون کمک آنها مترو در هیچ شهری به بهره برداری نخواهد رسید؛ حمایت در این حوزه از نظر سوخت و مصرف آن، آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی به نفع کشور خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: جابجایی این تعداد مسافر در روز توسط مترو قابل قبول نیست و این ساختار و ظرفیت، توان جابجایی بیشتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روز را دارد و هر چقدر میزان سفرها با مترو بیشتر شود، آلودگی هوا و ترافیک کمتر و به صرفه و صلاح اقتصادی کشور خواهد بود.

در این مراسم علیرضا زاکانی شهردار تهران در هم با بیان این که ۱۳ روز دیگر یک سالگی این دوره از مدیریت شهری است و اگر به گذشته برگردم و نیم نگاهی تا امروز داشته باشم، دو مقطع برجسته را می توانم یاد کنم؛ نخست استقرار و عبور از موانع و مشکلات و دوم شناخت نیازها و ارائه یک الگو و تحول در کلانشهر تهران گفت: قبل از سال جدید گام اول برداشته شد، مهمترین بخش این بود که به ثبات مالی برسیم و از اضطرار مالی خارج شویم؛ با تمهیدات و صرفه جویی ها و اولویت بندی، شرایط به سمتی رفت که به ثبات رسیدیم و امکانی را فراهم کردیم که گام به گام تحول در شهر را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم توجه به تحول در حوزه مدیریت و بعد از آن توجه به تحول اجتماعی را دنبال و نقشه راه تعالی را در شهر ترسیم کنیم؛ در همان گام اول یک الگویی را مبتنی بر چشم انداز ۱۰ ساله در ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ابراز داشتیم؛ همزمان توجه به پروژه های بر زمین مانده و تاکید بر تکمیل این پروژه ها در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها این پایانه است که سال‌ها خاک می خورد.

شهردار تهران با بیان اینکه به هیچ وجه برای بهره برداری از پروژه ها منتظر مراسم افتتاحیه نمی مانیم و بهره‌برداری از پروژه ها باید به محض اتمام آن انجام شود، اضافه کرد: توجه به گام دوم در ماه‌های اخیر برای ما فرصتی خلق کرد که علاوه بر شناخت و دقت در زوایای شهر، هدف گذاری ناظر در سه تحول، صورت گیرد؛ نخست تحول در بخش سخت و کالبدی شهر، دوم تحول در حوزه نرم و زیست شهری که بر اساس آن مجموعه های فرهنگی و اجتماعی در این حوزه برای خودشان پروژه هایی برای تحول مهیا کردند، سومین مورد تحول در حوزه فناوری بود که با تصویب سازمان فناوری مسیری هموار شد که با ۱۱ کلان پروژه در این حوزه نیز تحول را دنبال کنیم.

وی عنوان کرد: توجه به این مسائل که در بخش کالبدی؛ یک شهر الگو، در بخش زیست شهری؛ سبک زندگی پیشرو و در حوزه فناوری یک شهر هوشمند را برای ما به ارمغان آورد، در دستور کار قرار گرفت؛ در این بخش از امروز شنبه های افتخار و امید را شاهد خواهیم بود، به این معنا که هر شنبه افتتاح در مقیاس شهری خواهیم داشت؛ امروز افتتاح بزرگترین پایانه کشور خواهد بود و هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژه های بزرگ مقیاس را خواهیم داشت که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده؛ مثلا در قالب ساخت مسکن، ساخت مترو و توسعه ایستگاهی پروژه هایی خواهیم داشت که به عنوان نمونه تا نوروز ۱۴۰۲ ایستگاه های مترو از ۱۴۳ به ۱۵۵ ایستگاه خواهد رسید.

زاکانی بیان کرد: اگر امروز از ۲۲۰۰ اتوبوس برای خدمت گیری بهره‌مند هستیم تا عید سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۵۵۰۰ اتوبوس در شهر فعال می شود؛ در حوزه فنی و عمرانی سالها بود پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ خوابیده بود و در دو فاز در آبان و بهمن این پروژه تحویل می شود؛ همچنین پروژه شهید شوشتری در شرق تهران سالها بود که بر زمین مانده بود و از سه هفته پیش قطعه اول آن آغاز شد و امیدواریم در خرداد ۱۴۰۲ قطعه اول را بتوانیم افتتاح کنیم که اگر دو قطعه آن تکمیل شود، ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران را کم می‌کند.

شهردار تهران یادآور شد: با وزارت دفاع در خصوص یادگار امام تفاهم شد و به زوری این پروژه پس از سالها شروع و با زمانبندی تقدیم مردم می شود؛ در حوزه اجتماعی امروز مفتخریم که ۳ هزار تخت برای معتادان و آسیب‌دیدگان مهیا کنیم و ۱۵۰۰ تخت دیگر در دست آماده شدن است.

وی گفت: ناظر به معتادین متجاهر، برای افرادی ظرفیت سازی کردیم که منع پذیرش بودند، مثلا افراد کبر سن، معلول، زخم باز، صغر سن و بانوان؛ در همین اثنا مجموعه طراوت توسط سپاه ایجاد و ما نیز یاور شهر ۶ را ویژه بانوان راه اندازی کردیم.

زاکانی افزود: صحبت از آینده نیست و صحبت از اتفاقاتی است که رخ داده؛ وعده ما هر شنبه به غیر از اربعین تا دهه فجر، همچنین از دهه فجر تا پایان سال هر روز افتتاح خواهیم داشت.

شهردار تهران عنوان کرد: سعی کردیم بدون هیاهو زمینه نشستن لبخند بر لبان مردم فراهم و گره از زندگی آنها باز شود؛ اساس حرکتمان را با منابعی که بر مبنای مولدسازی امکاناتمان است، آغاز کردیم و بر مشارکت مردم و مجموعه های مختلف تکیه زدیم؛ امروز در رکود شهرسازی به سر می بریم و از گذشته مشکلات وجود دارد که مدیریت شهری از سالیان گذشته تا امروز تحمل می کند؛ اوج پروانه ها سال ۹۱ بوده که از ۳۱ هزار مورد در این سال‌ به ۵۵۰۰ مورد در سال گذشته رسیده است، در واقع تکیه به این منبع کار نادرستی است و همه بار را نباید بر آن سوار کرد، چرا که مانع جهش شهر می شود.

وی خاطرنشان کرد: با تخصیص بودجه از سوی شورا، امکان فرصت از طریق مولدسازی و مشارکت داریم تا بار شهر را در جهت افق های بالاتر برداریم و همگام با مجموعه های علاقه‌مند به سرمایه گذاری این مسیر را پیش ببریم؛ می توانیم با ۲۸۱ پروژه مشارکتی به ارزش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان امکانی فراهم کنیم که محل مشارکت و تلاش در جهت ساختن را داشته باشد؛ این شنبه نویدی است در راستای تحول شهر و انجام‌ پروژه های بزرگ مقیاس در شهر تا هر هفته مردم خبر خوشی داشته باشند.

زاکانی افزود: در حوزه زیرساختی، هفته پیش برای ۱۵ درصد اولیه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، وزیر کشور با سازمان برنامه مکاتبه کردند و مقدمات آن مهیا شد؛ همچنین در خصوص قطارها، در یک قرارداد ۱۱۳ دستگاه با مجموعه های داخل کشور و تخصیص ۷۷ میلیون یورویی توسط دولت از فروش نفت انجام شد و تعهد وزارت کشور برای جبران الباقی آن باعث می شود در حوزه بهره برداری نیز کارکرد خود را داشته باشیم؛ در بازسازی نیز بخشی از قطعات وارد کشور شده و بخش دیگر آن نیز در حال دنبال شدن است.

شهردار تهران در پایان با تاکید بر اینکه هدف ما نوسازی و بازسازی در بخش واگن ها است، خاطرنشان کرد: نوسازی با یک زمانبندی حداقل یک سال و نیمه رقم خواهد خورد و در بازسازی تلاش می کنیم این کار با سرعت انجام شود؛ امسال توجه به خطوط ۴، ۶ و ۷ است و در کنار آن تلاش می کنیم که از طریق اورهال خدمات بیشتری در مترو داشته باشیم.

در ادامه سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تشکر از زحمات تمامی افراد دخیل در ساخت پایانه اکباتان طی ۱۴ سال گذشته، گفت: این پایانه‌ در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و … دارای مزایای بسیاری است. همچنین پایانه اکباتان می‌تواند کمک کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد.

معاون شهردار تهران در ادامه خبر داد: جمع آوری کارگاه ساخت پایانه اکباتان با اتمام پروژه، به عملیات تجهیز ساخت پلازای روی سطح پایانه تغییر پیدا می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه ایران از نظر ساخت تونل و ایستگاه‌های مترو کاملاً خودکفاست، گفت: علی رغم تمامی مشکلات اقتصادی، مترو تهران در میان ۲۵ شهر دنیا از نظر طول و ایستگاه رتبه بیستم را دارد.

وی درباره اقدامات حمل و نقلی به منظور بازگشایی مدارس عنوان کرد: باید ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقلی پیش از بازگشایی مدارس افزایش پیدا کند و فقط برنامه‌ای که به صورت جدی می‌توان روی آن تمرکز کرد، بهبود و برنامه‌ریزی در حوزه اتوبوسرانی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: با دستور شهردار تهران برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی، ۲۲۰ میلیارد تومان نقدینگی برای اورهال ۵۵۰ دستگاه تزریق شده است که به تدریج وارد ناوگان خواهند شد.

شفیعی در پایان عنوان کرد که ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای نخستین‌بار نیز به تدریج وارد خط جمهوری-بهارستان خواهد شد.

مسعود درستی نیز در این مراسم گفت :‌این پایانه در بخش غربی خط ۴ قرار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که پایانه اکباتان از نظر ابعاد و مساحت جزو معدود پایانه‌های زیرزمینی در خاورمیانه باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه خط ۴ مترو از شرق آغاز شده و به اکباتان ختم می‌شود، افزود: عملیات اجرایی این پایانه از ۱۴ سال گذشته آغاز شده و مدیران و مجریان بسیاری برای تکمیل آن زحمت کشیده‌اند. با افتتاح این پایانه، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های شهرداری تهران اضافه می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان‌ کرد: مساحت این پایانه حدود ۶ برابر یک ایستگاه معمولی مترو است. در این پایانه حدود ۷ کیلومتر ریل گذاری شده است که معادل ۳۰ درصد طول خط ۴ است. تا پیش از افتتاح پایانه اکباتان، خط ۴ دارای ۱۹ سوزن بود اما این پایانه دارای ۱۹ سوزن دیگر است.

به گفته درستی؛ اگر خط مترویی به طول ۱۰ کیلومتر در حال ساخت باشد، حدود ۸ هزار شغل مستقیم و ۱۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ضمن اشاره به نبود پایانه‌ در خطوط ۳،۶ و ۷، گفت: یکی از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌ها باید در پایانه‌های آزادگان، دولت آباد و تختی صورت گیرد، البته اولویت اجرای عملیات ساخت با پایانه آزادگان است که ممکن است فاز نخست آن امسال اجرا شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: امروز کمتر از دو میلیون نفر در کلانشهرهای ایران با مترو جابجا می‌شوند. یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از طریق مترو در پایتخت جابجا می‌شوند که این موضوع نشان دهنده مسیر طولانی تا بهبود وضعیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار