پژوهشگر و دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور:

سالمندی جمعیت اصلی‌ترین چالش آینده ایران

اسلامشهر (پانا) - پژوهشگر و دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت امروز ۱۱ درصد جمعیت ایران سالخورده هستند و ما در حال گذار از مرحله جوانی به سالمندی هستیم و میانگین سنی کشور بالای ۳۵ سال است و با این اوصاف سالمندی جمعیت اصلی‌ترین چالش آینده ایران خواهد بود.

کد مطلب: ۱۳۰۲۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد
سالمندی جمعیت اصلی‌ترین چالش آینده  ایران

صالح قاسمی، پژوهشگر و دبیر مطالعات راهبردی جمعیت کشور در گردهمایی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی جوانی که در سالن همایش‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه جمعیت موضوعی است که در نیم قرن گذشته در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: برای داشتن قدرت اقتصادی، نظامی و ژئوپلتیک که ابر قدرت‌های جهانی را رقم می‌زند، داشتن نیرو و جمعیت جوان به عنوان شاخص اصلی محسوب خواهد شد.

وی با تأکید بر کاهش چشمگیر جمعیت از سال ۶۵ تاکنون، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از مدیران کلان کشور این موضوع را جدی نگرفته و با همین روند نزولی جمعیتی، نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۱۵ که آینده‌ای بسیار نزدیک است، به صفر درصد خواهدرسید.

قاسمی تصریح کرد: کشور ایران در حال حاضر پایین‌ترین نرخ باروری در طول تاریخ و در بین کشورهای اسلامی را به ثبت رسانده و شاخص‌های جمعیتی در وضعیت هشدار و سرعت حرکت به سوی جمعیت سالمندی است.

وی ادامه داد: امروز ۱۱ درصد جمعیت ایران سالخورده هستند و ما در حال گذار از مرحله جوانی به سالمندی هستیم و میانگین سنی کشور بالای ۳۵ سال است با این اوصاف سالمندی جمعیت اصلی‌ترین چالش آینده ایران خواهد بود.

قاسمی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی فرهنگی در کاهش جمعیت بسیار موثر بوده و باید با باز کردن گره‌های زندگی مردم و اجرای قانون جوانی جمعیت و تغییر سبک زندگی و حفظ و افزایش ارزش‌های انسانی و اجتماعی به سمت افزایش باروری و رشد جمعیت پیشرفت کرد.

گردهمایی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی جوانی جمعیت به همت امور بانوان فرمانداری اسلامشهر با هدف تبیین ضرورت قانون خانواده و جوانی جمعیت با حضور فرماندار، مغاون سیاسی فرمانداری اسلامشهر و بانوان فعال فرهنگی شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

خبرنگار: ساسان حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار