چرا دچار تنگی نفس می‌شویم

تهران (پانا) - اگر تا به حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند.

کد مطلب: ۱۳۰۲۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
چرا دچار تنگی نفس می‌شویم

تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی ریوی باشد. همچنین می‌تواند موقتا پس از یک فعالیت شدید بدنی اتفاق بیفتد. همچنین درمان‌های نفس تنگی می‌تواند کارهای بسیار ساده‌ای باشند.

علایم

مهم‌ترین علامت تنگی نفس، تقلای تنفسی و نفس کشیدن با سختی است که می‌تواند ناشی از یک مشکل مزمن باشد یا به صورت حاد و یک تا دو دقیقه پس از فعالیت شدید بدنی ایجاد شود. در تنگی نفس شما ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی هوا وارد ریه‌های خود نمی‌کنید و در موارد شدیدتر و جدی ممکن است احساس خفگی کنید. هم چنین تنگی نفس ممکن است باعث ایجاد احساس فشار و تنگی در قفسه سینه شود.

دلایل تنگی نفس

اگر تا به حال دویده یا شنا کرده باشید می‌دانید که ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا بتوانید به راحتی نفس بکشید. ممکن است در تنفس اکسیژن کافی برای برآورده کردن نیاز‌های بدنی خود مشکل پیدا کنید. اگر شما فرد سالمی هستید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تنفس شما به حالت معمول باز خواهد گشت و ظرف چند دقیقه به طور طبیعی نفس خواهید کشید.

ورزش معمولا باعث نفس تنگی کوتاه مدت می‌شود.

اگر شما در ارتفاعات بالا مانند قله کوه هستید و به کمبود اکسیژن عادت ندارید ممکن است نفس تنگی موقتی را تجربه کنید.

سیگار کشیدن، آلودگی هوا و مواد شیمیایی و آلرژن‌ها می‌توانند منجر به مشکلات ریوی و تنگی نفس شوند.

تنگی نفس می‌تواند گاهی به علت ریفلاکس اسید معده باشد.

این موارد می‌تواند باعث نفس تنگی ناگهانی شود که باید اورژانسی درمان شوند: نارسایی قلبی، فشار خون پایین، پنومونی (ذات الریه یا عفونت ریه)، آمبولی ریه (لخته خون در ریه ها)، مسمومیت با کربن مونواکساید، استرس و اضطراب.

اگر یک تکه غذا یا شی دیگری راه‌های هوایی شما را مسدود کند ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی شوید.

صدمه‌ای که منجر به آسیب ریوی یا از دست دادن سریع خون شود می‌تواند تنفس شما را دشوار سازد.

تنگی نفسی که بیش از چهار هفته طول بکشد را تنگی نفس مزمن می‌نامند که علت تنگی نفس مزمن شامل این موارد است: بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است، بیماری اینترستیشیال یا بینابینی ریوی (زخم ریه)، تهویه ضعیف ریه، بیماری‌های قلبی، چاقی و افزایش وزن.

کرونا: درگیری ریه کرونا می‌تواند باعث تنگی نفس شود.

آسم می‌تواند به دو صورت حمله حاد و مزمن باعث ایجاد تنگی نفس شود.

درمان تنگی نفس

درمان تنگی نفس معمولا شامل درمان علت زمینه‌ای می‌باشد.

اگر تنگی نفس ناشی از مشکلات پزشکی اورژانسی نباشد می‌توان با چندین درمان خانگی این وضعیت را بهبود بخشید.

راه‌هایی برای بهبود تنگی نفس کرونا:

تنفس با لب‌های غنچه شده: به آرامی و با شمارش، دو بار از طریق بینی و چهار بار از طریق دهان (با حالتی از لب‌ها مثل وقتی که در حال سوت زدن هستید) نفس بکشید.

نشستن و خم شدن به جلو: روی صندلی بنشینید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید، قفسه سینه را کمی به پایین خم کنید، آرنج خود را روی زانویتان گذاشته و چانه تان را با دستان تان نگه دارید. به یاد داشته باشید عضلات گردن و شانه خود را ریلکس نگه دارید. اکنون به آرامی نفس بکشید.

نشستن روی صندلی و خم شدن روی میز: روی صندلی بنشینید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید، روی میز خم شوید و دستان تان را روی میز بگذارید، سرتان را روی ساعد خود یا روی یک بالشت قرار دهید.

ایستاده با حمایت پشتی: بایستید و از پشت به دیوار تکیه دهید و باسن خود را روی دیوار بگذارید، پاها را از هم جدا کنید و دستها را روی ران بگذارید، شانه هایتان را ریلکس کنید، کمی به جلو خم شوید و به آرامی نفس بکشید.

ایستاده با حمایت بازوها: در کنار یک میز که از شانه شما کوتاه تر است بایستید، دست خود را روی میز قرار دهید، گردن خود را ریلکس کرده و آرام نگه دارید، سر خود را اندکی روی قفسه سینه پایین بیاورید، شانه‌های خود را ریلکس کنید و به آرامی نفس بکشید.

دراز کشیدن: اگر به بغل دراز کشیده‌اید میان پاهای خود بالشت بگذارید و اگر طاق باز خوابیده‌اید سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید و زیر زانوهایتان بالشت بگذارید.

تنفس دیافراگمی: روی صندلی بنشینید، پاهای خود را روی زمین قرار دهید، دستان خود را روی شکم بگذارید، عضلات شکم را منقبض کنید و از دهان با لب‌های غنچه شده نفس بکشید. این کار را پنج دقیقه تکرار کنید.

تنفس در هوای سرد می‌تواند تنگی نفس را بهبود بخشد.

قهوه بنوشید: کافئین موجود در قهوه باعث گشاد شدن راه‌های هوایی می‌شود.

رژیم و ورزش: تغییر سبک زندگی، داشتن خواب کافی، کاهش وزن از طریق ورزش و استفاده از مشاور تغذیه در درمان تنگی نفس ناشی از افزایش وزن وسبک زندگی نامناسب موثر است.

توانبخشی ریه: برای درمان آسم و COPD و دیگر بیماری‌های ریوی نیاز به مراجعه به متخصص ریه دارید.

توانبخشی قلبی: نارسایی قلبی به معنای ناتوانی قلب در پمپ کردن خون اکسیژن دار برای رفع نیازهای بدن است. نفس تنگی یکی از نشانه‌های نارسایی قلبی است که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

ترک سیگار، اجتناب از دود سیگار و تنباکو، استفاده از ماسک و تهویه هوای محل زندگی می‌تواند در کاهش تنگی نفس موثر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار