«بی‌نشان» دوازدهمین سریال راما قویدل در قاب تلویزیون

تهران (پانا) - این شب‌ها مجموعه تلویزیونی «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل روی آنتن شبکه سه سیماست؛ سریالی که دوازدهمین اثر تلویزیونی این فیلمساز به شمار می‌آید.

کد مطلب: ۱۳۰۱۸۳۸
لینک کوتاه کپی شد
«بی‌نشان» دوازدهمین سریال راما قویدل در قاب تلویزیون

در مطلب پیش رو به سریال‌های این کارگردان برای مدیوم تلویزیون می‌پردازیم.

راما که فرزند امیر قویدل کارگردان فقید سینمای ایران است، در 32 سالگی و پس از مدت‌ها فعالیت در پشت صحنه سینما و تلویزیون، به کارگردانی سریال‌های تلویزیون رو آورد. اولین سریال او سری نخست «عملیات 125» بود که در سال 87 در شبکه پنج ساخته شد و به فداکاری آتش‌نشان‌ها می‌پرداخت. کارگردانی این مجموعه را بهروز افخمی بر عهده داشت که پس از ساخت 8 قسمت نخست، به خارج از کشور سفر کرد و راما قویدل ادامه این مجموعه را کارگردانی کرد. موفقیت سری اول «عملیات 125» باعث شد این سریال به فصل‌های دوم و سوم هم برسد.

قویدل در سال 87 سریال «شب می‌گذرد» را نیز برای پخش در دهه فجر آن سال کارگردانی کرد که نخستین سریال مستقل او محسوب می‌شود. قصه این سریال شبکه پنج که مضمونی انقلابی داشت، در دهه 50 می‌گذشت و با ماجرای یک نیروی ساواک آغاز می‌شد که مامور شده بود در خانه یک معلم، دستگاه شنود کار بگذارد.

یک سال بعد، راما قویدل با کارگردانی اپیزودهایی از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» باز هم با شبکه پنج سیما همکاری کرد. این مجموعه اپیزودیک که در فصل نخست برای 90 قسمت طراحی شد و تا بیش از 200 قسمت روی آنتن رفت، در هر قسمت قصه‌ای متفاوت را به تصویر می‌کشید. قویدل برخی از نخستین اپیزودهای این سریال مانند «سقوط»، «مکافات» و «زنگ‌ها» را جلوی دوربین برد که در محرم سال 1388 روی آنتن شبکه پنج رفت.

این فیلمساز در پاییز سال 88 مجموعه «گمشده» را کلید زد که آن هم یک پروژه اپیزودیک بود. سریالی با محوریت یک امدادگر زن جمعیت هلال احمر که در هر اپیزود، با پرونده‌ای درباره فردی گمشده روبه‌رو می‌شود و باید به جستجو برای یافتن آن فرد بپردازد. این سریال در پاییز و زمستان 89 از شبکه یک سیما پخش شد.

راما قویدل در سومین پروژه متوالی اپیزودیک خود، کارگردانی فصل دوم مجموعه «یک لحظه دیرتر» را به عهده گرفت. مجموعه‌ای که به سوژه‌های اخلاقی و داستان‌هایی عبرت‌آموز می‌پرداخت و در بهار و تابستان 91 روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

ششمین سریال تلویزیونی قویدل، مجموعه «رویای گنجشک‌ها» محصول 1391 بود که در شمال کشور ساخته شد و قصه‌ای کمابیش اپیزودیک داشت؛ به این معنا که در کنار ماجرای اصلی، در هر قسمت داستانی برای کاراکترهای کودک بی‌سرپرست سریال رخ می‌داد. راما قویدل در این سریال برای نخستین بار با علی نصیریان همکاری کرد.

هفتمین سریال راما قویدل، دومین سریال او با مضمون انقلابی بود. این فیلمساز جوان که فرزند سازنده فیلم شاخص انقلابی «ترن» است، در دهه فجر 91، مجموعه «روح‌الله» را با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله کارگردانی کرد. این سریال اپیزودیک محصول شبکه دو سیما، به روایت دیدار افراد مختلف با امام خمینی(ره) می‌پرداخت.
قویدل سپس در پاییز 92 کارگردانی ادامه سریال «دولت مخفی» را بر عهده گرفت که در نیمه راه به مشکلات مالی خورده و عبدالحسن برزیده کارگردان آن جدا شده بود. قویدل در این سریال با مضمونی دفاع مقدسی، بخش‌هایی را جلوی دوربین برد که در اردوگاه اسرای ایرانی در عراق می‌گذشت. این مجموعه پس از مدت‌ها کش‌وقوس در پاییز 93 به آنتن شبکه دو رسید.

این فیلمساز پس از نخستین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی که در فیلم «چاقی» اتفاق افتاد، در سال 95 به تلویزیون بازگشت و باز هم سراغ پروژه‌ای اپیزودیک رفت. او یکی از کارگردانان سریال «دیوار شیشه‌ای» بود که با محوریت یک برنامه تلویزیونی به همین نام و شبیه به «ماه عسل»، قصه‌هایی از آدم‌های معمولی را روایت می‌کرد. این سریال در بهار و تابستان 97 به آنتن شبکه یک سیما رسید.
«خانواده دکتر ماهان» عنوان دهمین سریال تلویزیونی راما قویدل بود که این بار با دغدغه‌هایی محیط زیستی، به زندگی یک دامپزشک به همین نام می‌پرداخت. قویدل بخش‌های تهران این سریال را ساخت، اما در میانه پروژه از آن جدا شد و بخش‌های شمال کشور با کارگردانی علی‌محمد قاسمی جلوی دوربین رفت. این سریال در بهار و تابستان 98 از شبکه دو سیما پخش شد.

«ایلدا» آخرین ساخته راما قویدل پیش از «بی‌نشان» محسوب می‌شود که به قصه‌ای در تاریخ معاصر می‌پرداخت. این مجموعه که در شرایط کرونایی و در غرب کشور ساخته شد، دلاوری‌های عشایر کشور را در دفاع از مرزهای ایران در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در برابر گروهک‌های ضدانقلاب و رژیم بعث عراق روایت می‌کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار