عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

«سامانه مؤدیان» نقطه شروعی برای خروج از نظام سنتی مالیاتی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت سامانه مؤدیان اشراف نظام مالیاتی کشور و داده‌های اطلاعاتی آن را تکمیل می‌کند. نظام مالیاتی کشور ناگزیر است که از حالت مأمورمحوری در روند مالیات‌ستانی به حالت سامانه‌محوری روی بیاورد و اگر این موضوع مهم را مورد غفلت قرار دهد، قطعاً با مشکلات عدیده دیگر مواجه خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۰۱۶۳۷
لینک کوتاه کپی شد
«سامانه مؤدیان» نقطه شروعی برای خروج از نظام سنتی مالیاتی

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه بسیاری از معاملات فروشگاهی و واحدهای صنفی و تولید از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان انجام می‌شود، عنوان کرد: «سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند عملکرد مالی و اقتصادی یک واحد تولیدی و فروشگاهی را به‌صورت کامل مشخص کند تا مبادا فرار مالیاتی صورت پذیرد یا بیش از حق یک فروشگاه و واحد تولیدی مالیات دریافت شود.»

نظام سنتی مالیات‌ستانی در کشور واقعاً مشکلات بسیاری را هم برای مردم و هم برای دولت به بار آورده است. مردم نسبت به ممیزهای مالیاتی معترض هستند و مسئولان هم هرگز به مبلغ واقعی و شفاف مالیات دست پیدا نمی‌کنند. همین مسئله سبب شده تا نظام مالیاتی کشور ابزاری سودمند و کارآمد نباشد


وی افزود: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی شرایطی را به وجود خواهد آورد تا سازمان مالیاتی از وضع مالیات علی‌الراس یا افزایش مقدار مشخص و ثابت مالیات نسبت به عملکرد مالیاتی سال گذشته جدا شود و مالیات تابعی از عملکرد مالی و خدماتی لحاظ شود.»

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: «ممکن است برخی از امورات مالی و خدماتی هم از طریق دسته چک انجام شود و با سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی باید بتوان مالیات آن را هم محاسبه کرد.»

قادری گفت: «سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند بسیاری از مشکلات در حوزه مالیات‌ستانی، فرارهای مالیاتی، نبود شفافیت مالیاتی و نبود عدالت مالیاتی را مرتفع کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی نقطه شروعی برای خروج از نظام سنتی مالیاتی است، تصریح کرد: «‌نظام سنتی مالیات‌ستانی در کشور واقعاً مشکلات بسیاری را هم برای مردم و هم برای دولت به بار آورده است. مردم نسبت به ممیزهای مالیاتی معترض هستند و مسئولان هم هرگز به مبلغ واقعی و شفاف مالیات دست پیدا نمی‌کنند. همین مسئله سبب شده تا نظام مالیاتی کشور ابزاری سودمند و کارآمد نباشد. در واقع به نوعی نظام مالیاتی به جای اینکه در تأمین هزینه‌های دولت مؤثر و تأثیرگذار باشد برای دولت هزینه‌ساز بوده است و اعتراضات مردم را به همراه داشته است، بنابراین زمان آن رسیده که به شرایط بد نظام مالیاتی سر و سامانی داده شود و در این راستا می‌توان از سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی و سایر ابزارهای مهم و کارآمد مالیاتی نهایت بهره را برد.»

سامانه مؤدیان اشراف نظام مالیاتی کشور و داده‌های اطلاعاتی آن را تکمیل می‌کند

قادری گفت: «سامانه مؤدیان اشراف نظام مالیاتی کشور و داده‌های اطلاعاتی آن را تکمیل می‌کند. نظام مالیاتی کشور ناگزیر است که از حالت مأمورمحوری در روند مالیات‌ستانی به حالت سامانه‌محوری روی بیاورد و اگر این موضوع مهم را مورد غفلت قرار دهد قطعاً با مشکلات عدیده دیگر مواجه خواهد شد.»

وی بیان داشت: «سامانه مذکور باید وضعیت درآمدها، میزان فروش و تراکنش‌های مالی یک فرد یا فروشگاه و واحد اقتصادی و خدماتی را تحت نظر داشته باشد و گزارشات را به صورت شفاف ارائه دهد تا مبادا فرار مالیاتی انجام شود یا در حق کسی بی‌عدالتی صورت گیرد.»

این نماینده مردم در مجلس در پایان تأکید کرد: «این سامانه دخالت افراد را تا حد ممکن و معقول کاهش می‌دهد و مالیات براساس عملکرد دریافت خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار