جلیل‌وند در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

دست برتر ایران در مذاکرات؛ ‌آمریکا باید امتیازهای بیشتری بدهد

تهران (پانا) - یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات اخیر نماینده روسیه مبنی بر اینکه توافق نهایی شده و اختلاف تنها بر سر چند کلمه است، گفت مذاکرات بر سر همان چند کلمه است، به اعتقاد من جمهوری اسلامی ایران به این سادگی پیشنهادات طرف آمریکایی را نخواهد پذیرفت.

کد مطلب: ۱۳۰۱۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
دست برتر ایران در مذاکرات؛ ‌آمریکا باید امتیازهای بیشتری بدهد

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیأت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود ‌یا شکست مذاکرات اعلام شود.

در حالی که هنوز هیچ یک از طرفین مذاکرات احیای برجام درباره جزئیات این مذاکرات اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند، نشریه پولتیکو در گزارشی مدعی شد که اتحادیه اروپا برای حصول توافق بر سر احیای برجام پیشنهاد برداشتن فشار از روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مطرح کرده است. این نشریه ادعا کرد که طبق این پیش‌نویس شهروندان غیرآمریکایی اجازه خواهند داشت با شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران معاملات اقتصادی دارند تجارت کنند.

در این راستا محسن جلیل‌وند در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: «با توجه به گزارش وال استریت ژورنال و اظهارات رابرت مالی که معتقد است ایران به پیشنهادات آمریکا، جواب مثبت نداده است، من شخصاً معتقدم که امکان دستیابی به توافق بسیار ضعیف است و این اتفاق نخواهد افتاد.»

وی افزود: «پیشنهادهایی مانند خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تحریم، برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است چون ایران امروز در موقعیت برتر قرار دارد و آمریکا باید امتیازهای بیشتری به ایران بدهد.»

این کارشناس سیاست خارجی ضمن اشاره به اظهارات اخیر اولیانوف مبنی بر اینکه توافق نهایی شده و اختلاف تنها بر سر چند کلمه است، گفت: «مذاکرات بر سر همان چند کلمه است و همان چند کلمه تمامی موضوعات را پوشش می‌دهد. من فکر نمی‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به این سادگی پیشنهادات طرف آمریکایی را بپذیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار