پنیر بخوریم یا نخوریم؟

تهران (پانا) - گاهی پنیر می‌تواند ماده بسیار مفیدی برای بدن باشد و گاهی عکس این قضیه اتفاق می‌افتد.

کد مطلب: ۱۳۰۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد
پنیر بخوریم یا نخوریم؟

به گزارش جامعه 24، برخی مواقع پنیر باعث افزایش ایمنی بدن شده و گاهی اختلالات زیادی را در بدن افراد به وجود می‌آورد. برای اینکه متوجه شوید که شرایط بدنی شما برای مصرف پنیر مناسب است یا خیر باید اطلاعات کافی درباره انواع پنیر داشته باشید. همچنین باید درباره بدن خودتان هم بررسی‌های لازم را انجام دهید. برای اینکه بدانید پنیر خوردن برای شما مفید است یا مضرر تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

شرایط مصرف پنیر

برخی از پنیر‌ها دارای میزان بالایی از پروتئین هستند. این پنیر‌ها می‌توانند برای تغذیه بسیار مفید و مناسب باشند؛ همچنین پنیر‌هایی که دارای کلسیم بیشتری هستند باید در وعده‌های غذایی شما مصرف شوند.

برخی از پنیر‌ها دارای سدیم و چربی‌های اشباع شده زیادی هستند که برای بدن انسان ضرر دارند. اگر شما به شیر حساسیت دارید، قطعا نمی‌توانید هیچ نوع پنیری را استفاده کنید. در این میان افرادی که بدن آن‌ها نمی‌تواند قند شیر را تحمل کند می‌توانند برخی از انواع پنیر را مصرف کنند.

انواع پنیر

پنیر انواع مختلفی دارد که هر یک از این مدل ها ویژگی‌های مخصوصی دارند. از انواع پنیر‌ها می‌توان به پنیر شیر کامل اشاره کرد. این پنیر دارای ۶ تا ۱۰ گرم چربی در ۲۸ گرم آن بوده و چهار تا شش گرم از این پنیر را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. از انواع پنیر‌های دیگر می‌توان به پنیر تازه اشاره کرد. این پنیر میزان رطوبت بالاتری نسبت به پنیر کهنه داشته و مزه ملایمی دارد.

از این نمونه پنیر می‌توان به پنیر خامه‌ای و پنیر ماسکارپونه نیز اشاره کرد. پنیر کهنه قوام سفت تری داشته و طول عمر آن بیشتر از بیشتر از شش ماه است.

هرچه یک پنیر کهنه شود میزان غلظت آن بیشتر بوده و رایحه‌های تندی دارد. پنیر‌های چدار، پارمسان و سوئیس از نمونه‌های پنیر کهنه محسوب می‌شوند. یکی دیگر از انواع پنیر‌ها با نام پنیر فرآوری شده به فروش می‌رسد.

این پنیر‌ها را نمی‌توان از جمله پنیر‌های واقعی محسوب کرد. هدف از ساخت این نمونه پنیر ایجاد یک فرآورده با دوام بالا و با افزودن مواد نگهدارنده بسیار زیاد است.

در میان پنیر‌های مختلف حیوانی، پنیر غیر لبنیاتی نیز وجود دارد. این پنیر‌ها برای افرادی که پنیر حیوانی برایشان مضر است و یا حساسیت دارند مناسب هستند. از جمله پنیر‌های غیر لبنیاتی میتوان به پنیر سویا اشاره کرد.

ارزش غذایی پنیر

پنیر ارزش غذایی بالایی داشته و در آن کالری، سدیم و مواد مغذی زیادی وجود دارد. در انواع پنیر می‌توان میزان متفاوتی از این مواد را یافت. در پنیر ویتامین‌های مختلفی مانند ویتامین آ، ویتامین ب ۱۲ و مقادیر زیادی از فسفر، سدیم و سلنیوم وجود دارد. پنیر شیر گوسفند ویتامین بیشتری داشته و پنیر شیر گاو دارای بتا کاروتن بیشتری است.

چرا باید پنیر بخوریم؟

از جمله دلایل خوردن پنیر می‌توان به میزان بالای کلسیم آن اشاره کرد. کلسیم نقش بسیار مهمی برای استحکام استخوان‌ها و حفاظت از دندان‌های شما ایفا می‌کند.

پنیر برای ترمیم زخم و جلوگیری از لخته شدن خون نیز مناسب بوده و می‌تواند ویتامین دی بدن شما را تامین کند. این دلایل کافی است تا شما از پنیر در وعده‌های روزانه خود مصرف کنید.

چرا پنیر نخوریم؟

از آنجا که برخی از پنیر‌ها دارای میزان زیادی چربی اشباع شده هستند احتمال بالا رفتن فشار خون شما را افزایش می‌دهند. این پنیر‌ها می‌توانند موجب بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دو شوند.

در برخی از افراد با مصرف پنیر آلرژی بسیار زیادی به وجود می‌آید. بدن این افراد نمی‌تواند لاکتوز پنیر را تحمل کند. این افراد با مصرف پنیر دچار دل درد و یا اسهال می‌شوند. اگر از جمله افرادی هستید که می‌توانید تا حد کمی لاکتوز پنیر را تحمل کنید، می‌توانید مقدار کمی پنیر را در طول روز مصرف نمایید.

اما اگر تحمل مصرف میزان کمی از آن را ندارید بهتر است پنیر را از وعده غذایی خود حذف کنید. برخی افراد با مصرف پنیر دچار علائمی مانند استفراغ و نفس تنگی می‌شوند. این افراد باید از مصرف لبنیات به خصوص پنیر پرهیز کنند.

از علائم دیگر مصرف پنیر در این افراد می‌توان به آسم، ناراحتی گوارشی و شوک آنافیلاکسی اشاره کرد. اگر با مصرف مقدار کمی از شیر متوجه ایجاد حساسیت شدید به هیچ عنوان پنیر را مصرف نکنید.

احتیاط در مصرف پنیر

برای افرادی که کلیه آن‌ها دچار نارسایی است، میزان زیاد مصرف فسفر خطرساز است. در برخی از پنیر‌ها فسفر زیادی وجود داشته و این افراد نباید میزان زیادی از پنیر را در وعده‌های غذایی خود جای دهند. تجمع فسفر می‌تواند موجب افزایش نارسایی کلیه و خطرات مرگبار دیگر در این افراد شود.

گاهی اوقات افزایش کلسیم در بدن انسان موجب سرطان پروستات می‌شود. از آنجا که در پنیر کلسیم زیادی یافت میشود با مصرف بیش از حد پنیر می‌توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهید. به طور کلی باید در مصرف هر ماده غذایی احتیاط را رعایت کنید تا دچار هیچ گونه عوارض خطرساز آن نشوید.

برای افرادی که دارو‌های افسردگی مصرف می‌کنند نیز توصیه می‌شود که از مصرف پنیر‌های کهنه پرهیز کنید. اسید آمینه تیرامین موجود در پنیر‌های کهنه باعث می‌شود این افراد دچار اختلال شوند.

سخن پایانی

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید میزان مصرف پنیر در یکی از افراد با توجه به نوع پنیر و ویژگی‌های بدنی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی می‌توان گفت که چرا باید پنیر خورد و یا از مصرف آن پرهیز کرد.

شما باید با توجه به ویژگی‌های شخصی خودتان و نداشتن آلرژی این ماده غذایی مفید را مصرف کنید. فراموش نکنید که اگر به شیر حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید هیچ نمونه پنیر را در طول روز مصرف کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار