‌خواص باورنکردنی هندوانه‌

تهران (پانا) - هندوانه میو‌های تابستانی و آبدار است که در دسته میوه‌های کالری منفی قرار دارد. در تابستان هندوانه به‌صورت میوه، نوشیدنی و اسموتی طرفداران زیادی دارد. این میوه علاوه بر طعم لذیذش، با خواص و فواید درمانی شگفت‌انگیزی که دارد به سلامت بدن کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۰۰۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
‌خواص باورنکردنی هندوانه‌

به گزارش جامعه 24، این میوه خنک که در تابستان بسیار لذت بخش است، مواد مغذی زیادی دارد. هندوانه سرشار از پتاسیم و ویتامین‌های A، C و B است. آنچه که باعث می‌شود هندوانه قرمز رنگ باشد وجود لیکوپن یک آنتی اکسیدان است. مطالعات متعدد از تأثیرات مفید لیکوپن انجام شده است که موجب می‌شود تا آنتی اکسیدان موجود در آن، خطر سکته مغزی و سطح فشار خون را کاهش دهد.

ممکن است هندوانه به اندازه سایر میوه‌ها فیبر نداشته باشد، اما به دلیل منفی بودن کالری آن و محتوای کم چربی و سرشار بودن از آب آن را تبدیل به خوراکی پرطرفدار کرده است.

طبع هندوانه از نظر طب سنتی، سرد است، به همین دلیل خاصیت گرمازدایی بدن را دارد. طبع هندوانه برای کسانی که مزاج گرم دارند، گزینه عالی است چون باعث تسکین خلط صفرا و تشنگی می‌شود.

اگر علاقه‌مند به هندوانه هستید باید بدانید که در طب سنتی از عسل و قند به عنوان مصلح هندوانه یاد شده است. علاوه بر خوردن هندوانه می‌توانید مربای پوست هندوانه هم درست کنید؛ و از آن لذت ببرید.

ارزش غذایی هندوانه در هر ۱۰۰ گرم برابر است با ۳۰ کالری، ۷.۶ گرم کربوهیدرات، ۰.۲ گرم چربی کلی، ۰.۴ گرم فیبر غذایی، ۶.۲ گرم قند، ۱ میلی گرم سدیم، ۰.۶ میلی گرم پروتئین، ویتامین A یازده درصد، ویتامین ث ۱۴ درصد، کلسیم ۱ درصد و آهن ۱ درصد.

در ادامه با خواص و فواید هندوانه بیشتر آشنا خواهید شد:

بهبود عملکرد قلب

هندوانه یک میوه عالی برای جلوگیری از تجمع کلسترول‌های بد موجود در بدن است. همان‌طور که می‌دانید کلسترول بد، موجب ایجاد بیماری‌های قلبی خواهد شد.

مصرف روزانه یک برش از هندوانه چربی‌های ذخیره شده در رگ‌های خونی را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

این خواص هندوانه سالم برای قلب را می‌توان به سیترولین، ماده شیمیایی موجود در میوه نسبت داد.

طبق مطالعه‌ای، سیترولین می‌تواند اثرات مفیدی بر تصلب شرایین داشته باشد. همچنین مشخص شده است که سیترولین سفتی شریانی را در زنان یائسه، کاهش می‌دهد.

هیدراته نگه داشتن بدن

هندوانه حاوی ۹۰ درصد آب است و یکی از بهترین منابع هیدراسیون محسوب می‌شود و از لحاظ خواص دیورتیک، خیلی بهتر از کافئین است. همانطور که یک منبع طبیعی است و بدون فشار در کلیه‌ها ادرار را افزایش می‌دهد.

هندوانه و کمک به جلوگیری و درمان سرطان

لیکوپن هندوانه، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، باعث پیشگیری از بروز انواع سرطان خواهد شد. این ماده باعث ایجاد رنگ قرمز شده و در درمان سرطان پروستات در مردان و سرطان رحم در زنان موثر است.

خوردن حدود ۱ لیوان آب هندوانه در روز می‌تواند میزان لیکوپن (آنتی اکسیدان) مورد نیاز بدن را تامین و از بدن در مقابل حمله سلول‌های سرطانی، محافظت کند.

هندوانه به درمان التهاب کمک می‌کند

یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه لیکوپن است که فواید زیادی دارد. در یک مطالعه آمریکایی، مشخص شد که لیکوپن دارای خواص ضد التهابی است.

در میان کاروتنوئید‌های مختلف، لیکوپن بهترین شناخته می‌شود. در حقیقت، اثرات مفید لیکوپن برای التهاب حتی بهتر از بتاکاروتن، یک کاروتنوئید مهم تلقی می‌شود.

نقش هندوانه در جلوگیری از تشدید بیماری ماکولار

همانطور که گفته شد، هندوانه یک منبع عالی از لیکوپن است که برای کاهش ابتلا به خطر بیماری ماکولار شناخته شده است. آنتی اکسیدانی است که برای سلامت چشم مفید است، زیرا با رادیکال‌های آزاد مبارزه میکند.

اثر رادیکال‌های آزاد ممکن است منجر به حتی نابینایی شود. لیکوپن آنتی اکسیدان قوی است که مانع از بروز چنین اتفاقی میشود.

هندوانه از آسم پیشگیری می‌کند

هندوانه همچنین به افراد مبتلا به آسم امکان تنفس صحیح را می‌دهد. مطالعه‌ای که روی ۱۷ بزرگسال مبتلا به آسم انجام شد، نشان داد که لیکوپن ممکن است اثر درمانی بر بیماری داشته باشد. طبق گزارش، مصرف کافی لیکوپن و ویتامین A می‌تواند برای بیماران آسم مفید باشد.

زنان، مفید برای زنان باردار

هندوانه بیماری سوزش معده که در دوران بیماری شایع است را کاهش میدهد. همچنین به کاهش بیماری صبحگاهی زنان باردار کمک خواهد کرد. مواد معدنی موجود در این میوه به جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌ها در ۳ ماهه اول بارداری کمک میکند.

خواص و فواید هندوانه در کنترل فشار خون

برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، «سیترولین» هندوانه مثل یک داروی مفید است. این اسید آمینه به کنترل فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم هندوانه نیز یک ماده مهم برای حفظ فشار خون است. کسانی که به انجام ورزش و تمرین می‌پردازند، می‌توانند مصرف آب هندوانه را بین فعالیت‌های خود بگنجانند.

هندوانه سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد

ویتامین C در اینجا نقش اصلی را بازی می‌کند، زیرا این ماده مغذی برای استخوان‌ها مفید است و به ترمیم کمک می‌کند. یک مطالعه در سوئیس نشان می‌دهد که مکمل لیکوپن می‌تواند از پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری کند. ویتامین A موجود در هندوانه هم با رشد استخوان در ارتباط است.

هندوانه از گرمازدگی جلوگیری می‌کند

هندوانه با توجه به محتوای بالای آب آن، یکی از معدود میوه‌هایی است که گرما را پاک می‌کند و تحریک پذیری و تشنگی را تسکین می‌دهد. همچنین باعث کاهش خستگی گرما می‌شود که در لایه خارجی پوست نمایان می‌شود.

بهبود سلامت پوست و مو با مصرف هندوانه

هندوانه یک منبع خوبی از ویتامین C است که یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سنتز کلاژن محسوب می‌شود. کلاژن ماده‌ای است که پوست و مو‌ها را تقویت می‌کند. بر اساس یک مطالعه آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن موجود در هندوانه نیز میتواند از پوست در مقابل آفتاب سوختگی محافظت کند.

بتاکاروتن همچنین برای جلوگیری از شرایط خاص پوستی مانند پستوریازیس عمل میکند و پیش از این هم در بحث خواص در سلامت نمناک گفتیم که ویتامین A در هندوانه یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست است، آن را ترمیم می‌کند و باعث ایجاد سلول‌های جدید پوستی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار