مراسم سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع) درآبادان

آبادان(پانا)-مراسم سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع) در هشتمین روز از ماه محرم در هیأتهای عزاداری آبادان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۹۹۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مراسم سنتی سینی‌گردانی حضرت قاسم (ع) درآبادان

به گزارش پانا، مراسم سینی گردانی حضرت قاسم (ع) در شب وروز هشتم ماه محرم هر سال در هیات های مختلف این شهرستان اجرا می‌شود.

دراین مراسم در سینی‌هایی ا آجیل مشکل گشا، شمع، گلاب، حنا، شیرینی و میوه می‌گذارند و روی آن را با پارچه سبز می‌ پوشانند و بالای سر گذاشته و عزاداری می‌کنند. محتویات سینی‌ها معمولا با نذورات کسانی که نذرشان در سال‌های قبل برآورده شده پر می‌شود. قبل از بر سر گذاشتن سینی، فانوس‌های آن‌ها با نیت و نذر مردم روشن می‌شوند و سپس برای بازگشایی از کار، گره‌های دور سینی را باز می‌کنند.

گفته می شود که قاسم پسر حسن‌ بن‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب،(ع) برادرزاده و از یاران امام حسین (ع)در واقعه عاشورا بود که در سن سیزده سالگی (بین 13 تا 16 سال) پس از نبردی توسط عمر بن سعد کشته شد. قاسم پسرامام حسن مجتبی(ع) و نام مادرش نرگس بوده‌ است.

وی پس از عون‌بن‌عبدالله جعفر (پسر زینب بنت علی یا پسر همسرش)، پیش حسین‌ بن‌ علی رفت و از او دستوری خواست. ولی حسین‌ بن‌ علی به او دستوری نداد. وی پس از اصرار فراوان توانست از او اجازه بگیرد. در حدیثی از امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان نیز آمده‌است که وی پس از علی اکبر به میدان رفت.

دانش آموز خبرنگار پانا:معصومه محمدی نظر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار