رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد؛

‌آمادگی بخش خصوصی ایران برای هوشمندسازی مدارس قرقیزستان

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در دیدار با مدیر بین‌الملل وزارت علوم و آموزش قرقیزستان، از آمادگی بخش خصوصی ایران برای احداث مدارس فنی حرفه‌ای و هوشمندسازی مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
‌آمادگی بخش خصوصی ایران برای هوشمندسازی مدارس قرقیزستان

مهدی فیاضی در دیدار با خانم آیزاده آپریشوا مدیر بین‌الملل وزارت علوم و آموزش کشور قرقیزستان که به صورت وبیناری برگزار شد، اظهار کرد: از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، توسعه دیپلماسی آموزشی و دیپلماسی مهارتی با همسایگان و کشورهای منطقه است. هدف این ویدئو کنفرانس این است که محورهای همکاری مورد علاقه را در موضوع مدارس کشف کند و این محورها را اولویت‌بندی نماییم تا در صورت علاقمندی، آن را به یک سطح بالاتر و ارتباط بین وزرا تبدیل کنیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: در جمهوری اسلامی ایران ۱۵ میلیون دانش آموز و ۱۱۰ هزار مدرسه و دانشگاه فرهنگیان با حدود۳۰ پردیس وجود دارد که باعث شده در بین مدارس، مدارس پیشرو و ممتازی به عنوان الگو برای همه مدارس ایجاد شود و این مدارس پیشرو و دستاوردهای آن می‌تواند زمینه همکاری بین ایران و قرقیزستان باشد.

فیاضی ادامه داد: بخش خصوصی ایران می تواند برای توسعه در مدارس فنی‌حرفه ای در قرقیزستان مشارکت کند که این مدارس برای مهارت افزایی و کارافرینی نوجوانان و مهارت‌هایی به آن‌ها آموزش می دهند، لذا لازم است، برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مشوق‌ها مانند معافیت‌های مالیاتی، گمرگی، روادید و اهدای زمین در مکان های مناسب شهری تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: شرکت های خصوصی زیادی در ایران وجود دارند که در زمینه هوشمندسازی مدارس فعالیت می‌کنند. این شرکت ها می‌توانند فعالیت خودشان را در قرقیزستان و در زمینه هوشمندسازی مدارس توسعه دهند. یادگیری ترکیبی، آزمایشگاه‌های مجازی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و یادگیری مبتنی بر بازی برخی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: از دیگر محورها، توسعه‌ پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و پژوهش سراهای معلمی است و همین زیرساخت‌ها باعث شده است دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی مدال‌های طلا، نقره و برنز متعددی را کسب نمایند.

در ادامه این دیدار مدیر بین‌الملل وزارت علوم و آموزش اظهار کرد: در دیدار وزیر علوم و آموزش قرقیزستان با سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان مواردی مطرح شد و ما آمادگی خود را برای توسعه روابط در بخش آموزش بیان کردیم. در سال های گذشته این همکاری در بخش آموزش بسیار ضعیف بوده است. در حال حاضر ما ۲۳۳۳ موسسه آموزشی در قرقیزستان داریم که ۲۱۵۴ موسسه آن دولتی است و ۱۷۹ مورد آن مدارس بخش خصوصی است. مدارسی که از طرف سایر کشورها در قرقیزستان بازگشایی می‌شوند مدارس خصوصی است.

آپریشوا در ادامه افزود: اگر بخواهیم در مورد ایجاد مدارس خصوصی با شرایط و امکانات و تسهیلاتی که مطرح شد، همکاری داشته باشیم، باید در چارچوب یک سند بین المللی باشد و همه این موارد از جمله صدور روادید، معافیت های مالیاتی و اهدای زمین و ... تاییدیه هر دو طرف ایرانی و قرقیزستانی را گرفته شود و درخواست دارم که از طریق دیپلماتیک پیشنهادات خود را درباره مباحث آموزشی به وزارت علوم و آموزش قرقیزستان ارسال نمایید.

در پایان این ملاقات مجازی که با حضور سعید خرازی سفیر کشورمان در قزاقستان صورت گرفت، طرفین توافق کردند، نتایج این نشست را از طریق مجاری رسمی و دیپلماتیک دنبال کنند تا همکاری‌های مشترک آموزشی بین دو کشور فعال شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار