معاون سازمان سنجش اعلام کرد؛

یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۱ مجاز شدند

انتخاب رشته مجازین از ۱۷ مردادماه آغاز می‌شود/ نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۱ هفته آخر شهریورماه اعلام می‌شود

تهران (پانا) - معاون فنی آماری سازمان سنجش از مجازشدن یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور ۱۴۰۱ معادل ۸۹ درصد داوطلبان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۱ مجاز شدند

احسان جمالی در نشست خبری سازمان سنجش که به مناسبت اعلام نتایج اولیه کنکور برگزار شد، گفت: در آزمون سال 1401 حدود یک میلیون و 176 هزار داوطلب شرکت کرده بود که با احتساب داوطلبانی که علاقمند به شرکت در گروه زبان‌های خارجی و هنر بودند برای یک میلیون و 489 هزار و 220 نفر کارت صادر شد. حدود 61.4 شرکت کنندگان زنان و مابقی یعنی حدود 36.6 آقایان تشکیل دادند و بیشترین تعداد شرکت کننده نیز در گروه علوم تجربی بوده است.

یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر در کنکور سراسری ۱۴۰۱ مجاز شدند

معاون فنی آماری سازمان سنجش افزود: از تعداد داوطلبان شرکت کننده یک میلیون و 308 هزار نفر در جلسه آزمون حاضر بودند که حدود 12 درصد نیز غایب بودند. زنان 88.3 در جلسه آزمون حاضر بودند وحدود 87 درصد آقایان در جلسه حاضر بودند. از تعداد حاضرین نیز یک میلیون و 157 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های با آزمون شدند.

وی ادامه داد: همه داوطلبان اعم از مجاز و غیرمجاز، مجاز به انتخاب رشته در رشته‌های با سوابق تحصیلی هستند. 89 درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در رشته‌های با آزمون هستند.

جمالی گفت: دفترچه انتخاب رشته از روز جمعه ۱۴ مرداد در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و سیستم انتخاب رشته مجازی نیز از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد فعال می‌شود. انتخاب رشته داوطلبان مجاز در رشته‌های با آزمون نیز از روز دوشنبه ۱۷ مرداد آغاز می‌شود و تا روز شنبه ۲۲ مرداد ادامه دارد.

این مقام مسئول در سازمان سنجش گفت: اواخر مردادماه نتایج چند برابر ظرفیت رشته‌های دارای شرایط خاص و بورسیه مربوط به دانشگاه‌های مختلف از جمله فرهنگیان و شاهد اعلام می‌شود و از ابتدای شهریورماه نیز مصاحبه‌ها و ... آغاز می‌شود.

نتایج نهایی کنکور هفته آخر شهریورماه اعلام می‌شود

به گفته وی، زمان اعلام نتایج نهایی در هفته آخر شهریور خواهد بود و کارنامه نهایی نیز اول مهرماه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

جمالی در ادامه گفت: نتایج داوطلبان متقاضی دانشگاه آزاد به جز 4 رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که انتخاب رشته آن توسط سازمان سنجش انجام می‌شود هفته آینده از طریق سایت دانشگاه آزاد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اعلام ظرفیت پذیرش کنکور

وی درباره ظرفیت پذیرش کنکور نیز گفت: ظرفیت‌هایی که برای انتخاب رشته در آزمون امسال اعلام شده است حدود 503 هزار ظرفیت است که 167 هزار آن مربوط به رشته محل‌های با آزمون است و حدود 336 هزار نفر هم مربوط به رشته محل‌های مربوط به سوابق تحصیلی خواهد بود. همچنین ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی 9 هزار و 700 ظرفیت است. دندانپزشکی هزار و 900 و داروسازی هزار و 400 ظرفیت و جمع کل هم 12 هزار و 900 ظرفیت است.

جمالی با اشاره به تغییرات کنکور 1401 گفت: امسال میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان با آزمون 40 درصد است و در سنوات قبل 30 درصد با تاثیر مثبت بود. درس بهیاری برای داوطلبان با تاثیر قطعی در کارنامه‌شان، نمره لحاظ شده است. همچنین در سنوات قبل می‌توانستند دوره‌های روزانه را انتخاب کنند امسال علاوه بر این شهریه‌پرداز و دانشگاه آزاد اسلامی هم امکان انتخاب رشته و ظرفیت 5 درصدی را خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار