چه درمانی برای انواع گلودرد وجود دارد؟

تهران (پانا) - همه ‌در طول زندگی، علائم گلو درد را تجربه می‌کنند. خارش و سوزش گلو احساسات جالبی نیستند، مخصوصا اگر با علائم سرماخوردگی یا بیماری‌های جدی‌تری هم همراه باشند. گلودرد می‌تواند باعث درد، گرفتگی صدا، احساس خراشیدگی، ناراحتی هنگام صحبت‌کردن و سوزش هنگام بلع شود. بعضی اوقات درمان‌های خانگی در درمان گلو درد بسیار موثر هستند.

کد مطلب: ۱۲۹۸۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد
چه درمانی برای انواع گلودرد وجود دارد؟

در برخی اوقات دیگر، لازم است به پزشک مراجعه کنید. گلودرد علت‌های مختلفی (این روزها بیشتر به دلیل کرونا )دارد که برخی نیاز به بررسی و درمان دارویی دارند. در این مقاله به انواع گلودرد ها و درمان آن ها پرداخته ایم.

انواع گلودردها

در آلرژی، سیستم ایمنی بدن نسبت به برخی مواد که به طور معمول بی ضرر هستند، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. به این مواد آلرژن گفته می‌شود. از مواد حساسیت زای شایع میتوان برخی غذاها، گیاهان خاص، موی حیوانات خانگی، گرد و غبار و گرده‌ی گل را نام برد. در صورت ابتلا به آلرژی ممکن است گلودرد مداوم داشته باشید. در واقع علت گلودرد در آلرژی، التهاب سینوس ها می باشد. علائم شایع مرتبط با این نوع آلرژی‌ها شامل آبریزش بینی، سرفه، عطسه، خارش و آبریزش چشم می باشد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در صورتی که نیاز به مشاوره با پزشکان و متخصصان مرتبط را دارید، به ویزیت و مشاوره انلاین اپلیکیشن نبض آوا مراجعه نمایید.

گلودرد ویروسی

بسیاری از گلودرد ها به دلیل عفونت‌ های ویروسی ایجاد می شوند، مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، ویروس اپشتین بار (EBV)، ویروس کرونا، سرخک، آبله مرغان و اوریون. همه‌ی ما امروزه با ویروس کرونا (Covid-19) آشنایی داریم و با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. شایع‌ترین علائم ویروس کرونا عبارتند از:

سرفه، تب یا لرز، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، درد عضله یا بدن درد، گلو درد، از بین رفتن چشایی یا بویایی، اسهال، سردرد، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و احتقان یا آبریزش بینی.

مونونوکلئوز عفونی

علت دیگر گلودرد و التهاب لوزه، مونونوکلئوز ناشی از عفونت توسط ویروس اپشتن بار یا (EBV) است. مونونوکلئوز می‌تواند تا دو ماه ادامه داشته باشد، اما در اغلب اوقات خفیف است و با حداقل درمان برطرف می‌شود. علائم مونونوکلئوز که مشابه آنفولانزا می باشد عبارتند از:

گلو درد، تورم لوزه‌ها، تورم غدد لنفاوی زیر بغل و گردن، سردرد،‌ خستگی، ضعف عضلانی ، تب و تعریق شبانه ممکن است یک فرد مبتلا به مونونوکلئوز، در طول مدت عفونت فعالش، گلودرد نیز داشته باشد.

راه های درمان تورم غدد لنفاوی

باکتری‌ها

گلو درد استرپتوکوکی نوعی عفونت رایج گلو است که ناشی از قرار گرفتن در معرض باکتری استرپتوکوک ایجاد می‌شود.
ممکن است فرد برای مبارزه با گلو درد استرپتوکوکی و جلوگیری از عوارض آن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. در کودکان، گلودرد استرپتوکوکی درمان نشده می‌تواند خطر تب روماتیسمی و التهاب کلیه را افزایش دهد. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، گلو درد استرپتوکوکی ۲۰٪ - ۳۰٪ کودکان و ۵٪- ۱۵٪ بزرگسالان را درگیر می‌کند.

علائم گلو درد استرپتوکوکی شامل:

تب بیش‌تر از ۱۰۱ درجه‌ی فارنهایت، لکه‌های سفید در گلو، غدد لنفاوی متورم و حساس در ناحیه‌ی گردن

خلط پشت حلق

داشتن خلط در پشت حلق، به این معناست که مخاط اضافی در حال تخلیه شدن از سینوس‌ها به پشت گلو می باشد. این موضوع می‌تواند منجر به گلو درد مداوم شود. مواردی مانند سینوزیت، تغییرات آب و هوا، برخی از داروها، غذاهای پرادویه، انحراف تیغه‌ی بینی، آلرژی و هوای خشک می‌توانند باعث ایجاد خلط پشت حلق شوند.

علاوه بر گلودرد، علائم دیگر خلط پشت حلق شامل:

بوی بد دهان، احساس نیاز مداوم به بلع خلط یا پاک کردن گلو، سرفه که در شب بدتر می‌شود و حالت تهوع به علت وجود مخاط اضافی در معده.

تنفس دهانی

اگر به طور مزمن از طریق دهان نفس بکشید، مخصوصا در هنگام خواب، می‌توانید به گلودرد مزمن و مکرر مبتلا شوید. معمولا در آغاز صبح که از خواب بیدار می‌شوید گلو درد را تجربه خواهید کرد و این درد با نوشیدن مایعات می تواند رفع شود.

علائم تنفس دهانی شبانه شامل:

خشکی دهان، گلو درد، گرفتگی صدا، خستگی و تحریک پذیری هنگام بیدار شدن از خواب،‌ بوی بد دهان و سیاهی زیر چشم.

بیش‌تر اوقات، تنفس دهانی به دلیل نوعی انسداد بینی است که از تنفس مناسب از طریق بینی جلوگیری می‌کند. این انسداد به علت احتقان بینی، آپنه‌ی خواب و بزرگ شدن لوزه‌ها است.

آسیب دیدگی گلو

هرگونه آسیب مانند ضربه یا بریدگی در گردن، می‌تواند موجب گلو درد شود. گیر افتادن تکه ای غذا در گلو نیز می‌تواند باعث تحریک گلو درد شود.

استفاده‌ی مکرر از تارهای صوتی و عضلات گلو یکی دیگر از علل رایج گلو درد هستند. فریاد زدن، بلند حرف زدن یا آواز خواندن می‌تواند منجر به گلودرد شود. گلودرد یک شکایت رایج در بین مربیان و معلمانی است که اغلب مجبور به فریاد زدن هستند.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید که به آن سوزش سر دل نیز گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که اسفنکتر تحتانی مری (LES) ضعیف شده و قادر به محکم بسته شدن نیست. در نتیجه محتویات معده به سمت مری جریان می‌یابد. گاهی اوقات ریفلاکس اسید می‌تواند منجر به گلودرد شود. به مرور زمان، ممکن است اسید معده به مخاط مری و گلو آسیب برساند و موجب علایمی شود از جمله:

گلو درد، سوزش سردل، مزه ی ترش در دهان، سوزش و ناراحتی سر معده (ناحیه‌ی فوقانی میانی معده) و مشکل در بلعیدن.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار