۷۰ درصد مدارس قم در مقابل زلزله مقاوم هستند

تهران (پانا) - ۷۰ درصد مدارس استان قم در مقابل زلزله مقاوم هستند و مهاجرپذیری استان قم باعث شده است تا این استان نیاز به ساخت مدارس بیشتری داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۹۸۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
۷۰ درصد مدارس قم در مقابل زلزله مقاوم هستند

ایمنی مدارس اولویت اصلی اداره‌کل نوسازی مدارس است و در سال جاری بخاری گازی در ۳۰ مدرسه استان قم جمع‌آوری و این مدارس از نظر دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی استاندارد سازی می‌شوند. بنابراین با نگاه ویژه‌ای که به مناطق روستایی استان قم شده است، هیچ دستگاه‌ سرمایشی و گرمایشی غیراستاندارد در مدارس روستایی استان وجود ندارد.

سرانه آموزشی استان قم به ازای هر دانش‌آموز ۴.۲ مترمربع فضای آموزشی است که میانگین سرانه کشوری ۵.۲ مترمربع و سرانه استاندارد آموزشی کشور ۸.۴ مترمربع است که استان قم فاصله قابل‌توجهی با سرانه استاندارد دارد که یکی از دلایل این موضوع مهاجرپذیر بودن استان است که باعث شده است زیرساخت های موجود نتواند جوابگوی جمعیت مهاجر باشد.

با توجه به این‌که سرانه فضای آموزشی در استان قم نسبت به میانگین کشوری یک مترمربع فاصله دارد و از سوی دیگر جمعیت دانش‌آموزی استان نیز ۲۷۰ هزار نفر است، باید۲۷۰ هزار مترمربع به سرانه آموزشی استان افزوده شود تا به میانگین سرانه کشوری برسیم و با فرض این‌که جمعیت دانش‌آموزی ثابت بماند، برای جبران این کمبود در پنج سال، باید سالانه ۲۵ مدرسه احداث شود.

با توجه به مهاجرپذیری و نرخ زاد و ولد در استان قم، سالانه به‌طور میانگین۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان قم افزوده می‌شود که برای تامین مدارس این تعداد دانش‌آموز نیز سالانه ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه شهری باید احداث شود.

منطقه پردیسان یکی از مناطقی است که با کمبود شدید فضای آموزشی روبروست و در حال حاضر۱۰ مدرسه از محل منابع دولتی و کمک خیران در این منطقه در حال ساخت است؛ اما در چند سال گذشته رشد جمعیت این منطقه نسبت به تعداد مدرسه‌ای که هر ساله در این منطقه احداث می‌شود، بالاتر بوده است.

برای سال تحصیلی جدید۲۰ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۱۰ کلاسه به مجموعه آموزشی استان افزوده می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار