اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از قتل مجید عبدالباقی تا اعدام قاتل شهید رنجبر

تهران (پانا) - حواشی خشکاندن 13 درخت چنار در خیابان ولیعصر، رانش زمین در امامزاده داوود تهران، قتل برادر مالک متروپل، اعدام قاتل شهید رنجبر و افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا بخشی از مهم‌ترین اخبار اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۷۴۰
لینک کوتاه کپی شد
از قتل مجید عبدالباقی تا اعدام قاتل شهید رنجبر

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون ۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۴۸۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۷۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۷۵ هزار و ۹۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.اکنون ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۸۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۴۴ هزار و ۶۹۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۶۲ هزار و ۵۲۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۴۹۹ دُز رسید.

خشکاندن 13 درخت در تهران

هفته‌ای که سپری شد، فیلمی در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی بر خشکاندن 13 درخت چنار در خیابان ولیعصر تهرا منتشر شد. از آنجا که درختان خیابان ولیعصر به عنوان میراث طبیعی این خیابان محسوب می‌شود این خبر بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و با واکنش اعضای شورای شهر تهران نیز روبه‌رو شد. علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص خشکاندن 13 اصله درخت با بن محیط 120 تا 150 توسط یک مالک متخلف توضیح داد و گفت که نامه‌ای به شهرداری منطقه یک ارسال کرده‌ایم که سریعا اقدامات لازم جهت جلوگیری از ساخت‌وساز در این محل توسط مالک گرفته شود و هرگونه فعالیت ساختمانی در این محدوده ممنوع باشد. همچنین این پرونده به کمیسیون ماده 7 ارسال شد و روز گذشته جلسه ای در باب این مساله برگزار و براساس تصمیم اخذ شده قرار شده اعمال ماده 4 صورت بگیرد. به گفته مختاری، مالک عمدا درختان خیابان ولیعصر را در مقابل ساختمان خود خشکانده است که این مساله جرم محسوب می‌شود و در واقع مالک پلاک ثبتی جرم کرده است. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه پرونده این اتفاق در دادستانی شعبه37 همچنان مفتوح است، گفت: مالک مکلف شده است که 13 اصله درخت را در همان موقعیت و با همان محیط بن بالا بکارد و این مساله از طریق شهرداری و سازمان بوستان‌ها نظارت خواهد شد.

البته قوه قضاییه نیز به این موضوع ورود کرد. علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر خشک شدن هم‌زمان تعدادی اصله درخت در خیابان ولیعصر(عج) به دادستان تهران ماموریت داد تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را احصاء و در صورت احراز وقوع تخلف و یا جرم اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد. دادستان تهران نیز به‌دنبال دستور اخیر رئیس کل دادگستری استان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت خشک‌شدن درختان خیابان ولیعصر (عج)، خبر داد. علی صالحی گفت: به‌منظور حفظ و صیانت از منابع طبیعی، در این رابطه پرونده‌ قضایی در دادسرای ناحیه یک تهران تشکیل شد.

دادگاه «متروپل» برگزار می‌شود

روز دوم خردادماه امسال بود که ساختمان 11 طبقه متروپل در شهر آبادان فروریخت و در پی این اتفاق 43 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند. پس از این اتفاق، بررسی ابعاد حادثه و برخورد با مقصران احتمالی در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت. کیفرخواست متهمان پرونده نیز پنجشنبه ۳۰ تیرماه صادر شد. در هفته‌ای که سپری شد علی دهقانی، رئیس کل دادگستری خوزستان از تعیین وقت رسیدگی به پرونده حادثه متروپل در هفته آینده خبر داد و گفت: به محض وصول پرونده به دادگستری شهرستان مرکز استان جهت رسیدگی به شعبه ویژه کیفری ۲ ارجاع شد. وی در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با این حادثه گفت: در این خصوص در حال حاضر ۲۱ نفر بازداشت هستند.

قتل برادر مالک متروپل

همچنین در هفته‌ای که سپری شد و در آستانه برگزاری اولین جلسه دادگاه پرونده متروپل، برادر مالک متروپل مورد سوءقصد قرار گرفت و جان خود را از دست داد. سرهنگ حسین زلقی، فرمانده انتظامی آبادان در هفته‌ای که گذشت از دستگیری ۵ نفر از عاملان تیراندازی منجر به قتل در کمتر از ۲۴ ساعت در این شهرستان خبر داد. سرهنگ حسین زلقی اظهار کرد: به دنبال وقوع یک‌فقره تیراندازی منجر به قتل فردی به هویت «م_ع» با سلاح جنگی در منطقه امیری این شهرستان، بلافاصله دستورات ویژه جهت شناسایی و دستگیری عاملان تیراندازی صادر شد. کارآگاهان پلیس آگاهی با رصد اطلاعاتی و اقدامات خاص پلیسی ۵ نفر از عاملان طراحی و تیراندازی را در کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی طی عملیات‌های منسجم و غافلگیرانه دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان یک‌قبضه سلاح کلت کمری به کار رفته در قتل و همچنین خودروی ساینا که به وسیله آن فرد مقتول را تعقیب می‌کردند، کشف شد.

2 زلزله بزرگ در هرمزگان

در هفته‌ای که سپری شد، دو زلزله 5.7 و 5.8 ریشتری استان هرمزگان را لرزاند. به دنبال وقوع این دو زمین‌لرزه تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. این زلزله‌ها خساراتی در پی نداشت.

قاتل شهید رنجبر اعدام شد

بهمن ماه سال گذشته بود که دو مأمور پاسگاه بید زرد شیراز، سرهنگ علی اکبر رنجبر و یک سرباز وظیفه، هنگام گشت زنی به منظور تأمین امنیت و آرامش مردم به تعدادی از اراذل و اوباش برخوردند. در این میان، اراذل و اوباش با اسلحه سرد چاقو به طرف مأموران از پشت حمله ور شدند و سرهنگ رنجبر را از ناحیه ی شریان های حیاتی در گردن و سرباز وظیفه را از ناحیه ی کتف مورد اصابت ضربات متعدد چاقو قرار دادند. در این درگیری متأسفانه سرهنگ علی اکبر رنجبر از ناحیه گردن به شدت مجروح و در اثر خونریزی شدید در صحنه ی حادثه جان به جان آفرین تسلیم کرد و به درجه ی رفیع شهادت نائل آمد. پس از وقوع قتل فجیع سرهنگ علی اکبر رنجبر و دستگیری قاتل، رسیدگی سریع به پرونده در دستور کار قرار گرفت و رأی اولیه مبنی بر قصاص قاتل از شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس صادر شد. پس از صدور رأی نخستین با اعتراض وکیل متهم، رأی بدوی در دیوان عالی کشور نقض و با تجویز مرجع عالی قضایی کشور ، رفع نقص در خصوص سلامت روانی و قوه تمیز متهم در کمیسیون پزشکی قانونی در دستور کار قرار گرفت. اواخر اردیبهشت امسال پس از اجرای دستورات قضات دیوان عالی کشور در نهایت کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرد؛ با انجام مصاحبه و معاینه روانشناختی از متهم، علائمی از اختلال عمده روانی در وی مشاهده نشد و طبق قرائن قاتل در زمان ارتکاب بزه دارای قوه تمیز و اراده بوده است. پس از اظهار نظر کمیسیون پزشکی قانونی برای دومین بار متهم در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان محاکمه و با نظر قضات شعبه مجدداً به قصاص نفس در ملاعام محکوم شد. رأی دوم دادگاه کیفری یک استان فارس توسط شعبه نهم دیوان عالی کشور تأیید و ابرام شد. مجازات قصاص نفس قاتل شهید رنجبر هفته‌ای که سپری شد با حضور خانواده اولیای دم اجرا شد. مجازات قصاص نفس قاتل شهید علی اکبر رنجبر جانشین وقت پاسگاه بید زرد شیراز با حضور خانواده اولیای دم اجرا شد.

ششمین جلسه سرکرده گروهک تروریستی تندر

گروه انجمن پادشاهی ایران (تندر)، یک گروهک تروریستی و ضد انقلاب است که در جریان گروه‌های معاند و طرفداران رژیم پهلوی فعالیت می‌کند. موسس این گروهک طبق اطلاعات در دسترس فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند است و تا سال ۱۳۸۵ سرکردگی آن را برعهده داشته، اما پس از او، جمشید شارمهد در همان سال مسئولیت آن را برعهده گرفته است. شارمهد ۱۱ مرداد ۹۹ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و اکنون پرونده رسیدگی به جنایات و اقدامات این گروهک تروریستی در جریان است و تاکنون ۶ جلسه آن برگزار شده است.

هفته‌ای که سپری شد، ششمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر در شعبه ۱۵ انقلاب و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان تهران برگزار شد. اتهامات جمشید شارمهد فرزند حمید که براساس کیفرخواست صادره در جلسات دادگاه‌های گذشته قرائت شد، دائر بر افساد فی الارض از طریق هدایت و رهبری گروه تروریستی تندر، طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، بمب گذاری در حسینیه شیراز مورخه ۲۴ فروردین سال ۱۳۸۷ که موجب به شهادت رسیدن ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از ۳۰۰ نفر شده است، بمب گذاری در دهانه تونل سد سیوند در شیراز و برنامه ریزی و طراحی جهت ترور مسئولان، برنامه‌ریزی و ساخت بمب جهت انفجار در کتابخانه و حوزه علمیه آیت‌الله گلپایگانی (ره) در قم که منجر به آتش‌سوزی در هتل جهان تهران شد، انفجار در کفشداری حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و به هلاکت رسیدن تروریست بیژن عباسی در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، انفجار دکل صدا و سیمای شیراز، انفجار بمب صوتی در پالایشگاه آبدانان ایلام، تحریق پالایشگاه شاهرود، افشای اطلاعات طبقه بندی شده مختصات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتباط و همکاری با افسران اطلاعاتی دولت متخاصم آمریکا و رژیم صهیونیستی و تامین مالی اقدامات تروریستی در ایران به مبلغ بیش از ۳۰ هزار دلار است. برنامه‌ریزی و طراحی انفجار لوله‌های انتقال نفت بندر گناوه، برنامه ریزی به قصد ترور یکی از مقامات محلی شهرستان مریوان، برنامه ریزی به قصد بمب‌گذاری در سرکنسول گری روسیه در رشت، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در مصلی رشت حین برگزاری نماز جمعه، طراحی و برنامه‌ریزی به قصد ترور استاندار وقت گیلان، طراحی و برنامه ریزی به قصد مسموم کردن آب شرب شهر مقدس قم، برنامه‌ریزی به قصد انفجار در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، برنامه ریزی به قصد بمب گذاری در حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب‌گذاری در مسجد دانشگاه شیراز، برنامه ریزی به قصد بمب‌گذاری در سرویس‌های حمل و نقل پرسنل سپاه و بسیج، برنامه‌ریزی به قصد ترور امام جمعه وقت شیراز، برنامه ریزی به قصد سرقت مسلحانه از بانک‌ها و صرافی‌ها، برنامه ریزی به قصد انفجار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برنامه‌ریزی به قصد انفجار در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری، برنامه‌ریزی به قصد عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ریزی جهت انفجار در وزارت امور خارجه و طراحی ۳۰ اقدام دیگر که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) خنثی شده است، تفهیم و قرائت، دفاعیات خود را بیان کنید.

رانش زمین در امامزاده داوود

در پی جاری شدن سیلاب و رانش زمین در امامزاده داوود تهران، دو نفر مفقود و 8 تن مصدوم شدند.

فرشته مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار