سنجد و فواید شگفت‌انگیز آن

تهران (پانا) - نام سنجد قطعا به گوشتان خورده است و آن را حتما حداقل سالی یکبار بر سر سفر‌های هفت‌سین خود دیده‌اید. ‌ایرانی‌ها سنجد را نماد فرزانگی و زایش می‌دانند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
سنجد و فواید شگفت‌انگیز آن

به گزارش جامعه 24، ‌سنجد تنها یک خوراکی ساده نیست، این میوه کوچک و شیرین نه تنها سرشار از خاصیت است، بلکه از هسته، گل و برگ‌های درخت آن نیز در صنایعی مانند دارویی، آرایشی و بهداشتی و ساخت عطر استفاده می‌شود.

سنجد در طب سنتی یک داروی پر خاصیت است. این میوه دو نوع کوچک و بزرگ دارد که نوع بزرگ‌تر آن، حالت آردی و پوستی نازک دارد. در طب سنتی گفته می‌شود که سنجد طبع سرد دارد با کالری بسیار کم و طعمی گس.

قطعا از شنیدن خواص درمانی بسیار این میوه‌ کوچک متعجب خواهید شد و شاید تعجب شما بیشتر از این باشد که خوراکی با این همه خاصیت چطور در سبد غذایی بسیاری از مردم ما وجود ندارد.

علاوه بر خود سنجد، برگ و هسته‌ سنجد نیز خواص شگفت انگیزی دارند که دانستن آن شاید برایتان جالب باشد. در ادامه این مقاله شما را با برخی از خواص فوق العاده سنجد آشنا خواهیم کرد.

خواص سنجد

سنجد از نظر ظاهری شباهت زیادی به عناب دارد، فواید درمانی سنجد برای سلامت بدن بسیار زیاد است و می‌تواند درمان و یا پیشگیری کننده از بیماری‌های زیادی باشد؛ که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

درمان کبد چرب

شاید باورتان نشود، اما سنجد می‌تواند تضمینی بر سلامت کبد شما باشد. یکی از دلایل مهمی که تاکید می‌شود سنجد را در رژیم غذایی خود بگنجانید این است که این می‌تواند به سلامت کبد کمک شایانی کند، علاوه بر این مصرف سنجد باعث می‌شود از بیماری‌های شایع کبدی در امان بمانید.

سنجد همچنین علاوه بر خواص ضد التهابی که دارد، یک دیورتیک طبیعی نیز هست. به همین دلیل است که به پاکسازی و سم زدایی از کبد کمک می‌کند و به همین دلیل می‌تواند به درمان بیماری‌های شایع کبدی مثل کبد چرب کمک کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

سنجد یکی از خوراکی‌ها در پیشگیری از پوکی استخوان است. پوکی استخوان از معضلات جدی است که باید در دوران جوانی و میانسالی و حتی پیری به فکر آن بود و با رژیم غذایی سرشار از کلسیم از آن پیشگیری کرد. سنجد دارای مقادیر زیادی کلسیم است و به همین دلیل علاوه بر تقویت استخوان‌ها، می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان نیز شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می‌دهد که سنجد سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل در درمان عفونت‌ها و جلوگیری از سرماخوردگی می‌تواند موثر باشد. در عین حال با داشتن مقادیر زیادی از ترکیبات آنتی اکسیدان، برای سلامت بدن و مبارزه با بیماری‌ها بسیار مفید است. در مواقعی به دلایل مختلف سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، با مصرف عصاره‌ سنجد می‌توان به سلول‌های بدن کمک کرد. سنجد عملکردی شبیه به آنتی بیوتیک‌ها در از بین بردن باکتری‌ها دارد.

درمان دیابت

یکی دیگر از خواص سنجد در بیماران مبتلا به دیابت خودش را نشان می‌دهد. با مصرف عصاره‌ سنجد، فشار خون بالا که ناشی از درمان‌های قندی است، کاهش پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت که به این ترتیب عصاره‌ی سنجد برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا هم مفید است.

جوان سازی پوست

یکی از خاصیت‌های مهم سنجد برای پوست این است که می‌تواند به رفع چین و چروک‌های پوست کمک کند. سنجد به دلیل وجود ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌های قوی می‌تواند به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که مصرف سنجد باعث می‌شود رادیکال‌های آزاد مخرب که عامل اصلی چین و چروک پوست هستند کنترل شوند. محققان معتقد هستند برای گرفتن نتیجه بهتر در جوان سازی پوست بهتر است که از میوه سنجد به صورت موضعی استفاده کنید.

خواص سنجد برای زنان باردار

مصرف سنجد به دلیل قوی بودن و غنی بودن از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در دوران بارداری بسیار مفید است. از جمله خواص سنجد در دوران بارداری می‌توان به خاصیت سنجد در ساخت استخوان اشاره کرد، اولین و مهم‌ترین دلیلی که بانوان باردار را مجاب به استفاده از سنجد در طول دوران بارداری می‌کند، سرشار بودن این ماده از Ca است.

کلسیم به جلوگیری از پوکی استخوان در این بانوان کمک می‌کند و در موازات با آن به مراحل تشکیل استخوان‌های جنین، سرعت و کیفیت بالاتری می‌بخشد. خاصیت دیگر سنجد در دوران بارداری تقویت سیستم ایمنی بدن است که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، همانطور که میدانید ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و سرما خوردگی دارد.

این خاصیت سنجد، است که با داشتن مقادیر زیادی از این ویتامین، بدن مادران باردار را در مقابل این نوع بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند. دیگر خاصیت قابل توجه سنجد در دوران بارداری کاهش فشار خون است، یکی از معضلاتی که ممکن است مادران باردار را به چالش بکشد، فشار خون بالا در طی دوره حاملگی است. سنجد با داشتن فلاونوئید‌ها و آلکالوئیدها، از بالا رفتن فشار خون مادران باردار جلوگیری می‌کند.

دیگر خاصیت سنجد جلوگیری از بالا رفتن قند خون است. دیابت همواره از نگرانی‌های مادران باردار است، با دانستن یکی دیگر از فواید سنجد، آن را به جای قند می‌توان استفاده کرد تا حدودی از به وجود آمدن دیابت جلوگیری کرد.

سنجد به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در دوران بارداری معرفی شده است. در عین حال مانند هر ماده غذایی دیگری، استفاده بیش از حد ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

مضرات سنجد

همانطور که خواندید ستجد خواص بسیاری دارد، اما لازم است به این نکته توجه کنید که هر ماده‌ی غذایی در صورتی که به درستی مصرف نشود ممکن است عوارض سو نیز به همراه داشته باشد. سنجد نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ مصرف سنجد در افرادی که مشکلات گوارشی دارند توصیه نمی‌شود، سنجد دارای فیبر است، ولی توصیه نمی‌شود بدون مشورت پزشک برای درمان بیماری یبوست استفاده شود.

حتی ممکن است مصرف سنجد نتیجه برعکس داشته باشد و مشکل یبوست را تشدید کند. به همین دلیل اگر با این مشکل روبرو هستید بهتر است از مصرف سنجد خودداری کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار