هدف اصلی مالیات بر خانه‌های خالی؛ مالیات در کشور سلیقه‌ای است

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران پس از سخنان منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور پیشنهادات و گلایه های خود را در این حوزه مطرح کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
هدف اصلی مالیات بر خانه‌های خالی؛ مالیات در کشور سلیقه‌ای است

صحن شورا در هشتادمین جلسه میزبان داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بود. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، پس از سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در صحن شورای شهر، تاکید کرد که نظام امور مالیاتی باید با استفاده از اطلاعاتی در حوزه حمل و نقل، گمرک، بازرگانی، بانکی، صنعت و سایر حوزه ها و پردازش اطلاعات، بتواند آنالیز اطلاعات انجام و نظام مالیاتی هوشمند را ایجاد کند.

وی با طرح چند پرسش از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: قانون ایجاد سامانه مودیان و سامانه فروشگاهی بیش از یک سال است که به تاخیر افتاده و باید توضیح داده شود که چند درصد از این سامانه شکل گرفته و چه زمانی افتتاح می شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: به تفکیک مشخص شود که چقدر از این مالیات به شکل نقد، چقدر اقساط بوده و سهم تهران از آن چقدر است.

وی با اشاره به اینکه شرایط تهران به دلیل موضوع حمل و نقل، موضوعات حاکمیتی و اقتصاد کشور و تمرکز قسمتی از آن در کلان شهر تهران، متحمل هزینه هایی می شود، تأکید کرد که در بسیاری از موارد شهرداری تهران به تنهایی هزینه‌های بسیاری که مربوط به استان تهران است را متحمل می‌شود.

مهدی عباسی نیز پس از استماع گزارش رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: تحولات در سیاست‌گذاری‌های مالیاتی همواره با هراس مالیاتی و آثار منفی مواجه است و به همین دلیل حتما باید این تحولات با پیوست اجتماعی و روانی جامعه همراه باشد.

وی با بیان این‌که در بحث ممیزی املاک استفاده از کمک و همراهی دستگاه‌های خدمت‌رسان دیگر باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: کمک دستگاه‌های مختلف به ممیزی املاک علاوه بر این‌که سبب یکپارچه‌سازی می‌شود، دقت را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و با اشتراک‌گذاری اطلاعات خدمت‌رسانی ارتقاء می‌یابد.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این‌که در مورد دریافت مالیات از باغ ویلاها باید دقت شود، تصریح کرد: نگاه ما به این خانه‌هایی که در باغات وجود دارد لوکس نیست چرا که این افراد در نگهداری از باغات کمک می‌کنند و باید این مساله اصلاح شود.

وی با بیان این‌که بنا به گفته رئیس کل امور مالیاتی ۵۰ درصد مالیات کشور را تهرانی‌ها پرداخت می‌کنند، گفت: این در حالی است که تبعات و آثار این مشاغل به تهران وارد شده و باید بازنگری جدی در مورد سهم مالیات تهران در قانون پیش‌بینی شود.

همچنین نرگس معدنی‌پور با اشاره به اقدامات موثر سازمان امور مالیاتی کشور گفت: فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در حوزه مالیات در ردیف کارکردهای تجاری است در حالی که می‌توان این کسب‌وکارهای فرهنگی را به مثابه امری خدماتی تلقی کرد و جای سوال است که چرا باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در زمره کارکردهای تجاری مالیاتش محاسبه شود.

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران هم درباره موضوعات مالیاتی در تهران گفت: هدف ما از مالیات خانه های خالی، اخذ مالیات نبود بلکه وارد کردن آنها در چرخه مسکن بود. شناسایی این خانه ها به این دلیل است که مشکلات مسکن برطرف شود.

وی افزود: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن خالی داریم که یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد متعلق به کسانی است که بیش از یک ملک دارند. باید قانون در این زمینه به صورتی باشد که این افراد مالیات مسکن سرمایه ای خود را پرداخت کنند.

آقامیری گفت: مسکن دوم باید ۳۰ درصد مالیات و برای تعداد مسکن بیشتر مالیات نیز افزایش پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: اگر سازمان امور مالیاتی وارد عمل شود می‌توان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را به کشور تزریق کرد که این اقدام تنها از سوی سازمان امور مالیاتی میسر خواهد شد.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه هشتادمین جلسه شورا پس از استماع اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در صحن شورا اظهار داشت: تهران نیازمند قوانین و مقررات خاص مدیریتی است. وجود بیش از 8/5 میلیون جمعیت و مشکلات پیرامون آن؛ بنابراین تهران یک استثناء است و باید این استثنائات مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ارتباط بین کمیسیون نظارت و حقوقی شورا و سازمان امور مالیاتی باید برقرار شود؛ افزود: اطلاعاتی که از سوی شهرداری دریافت می شود باید با نظارت شورا صورت بگیرد.

اقراریان افزود: حبس اطلاعات در دستگاه ها به مدیریت التماسی منجر می شود. این در حالی است که مدیریت باید بر اساس قانون انجام شود و شورا می تواند به عنوان پیشران در این زمینه وارد عمل شده و الگویی برای کشور باشد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورا هم در واکنش به گزارش داوود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: مترقی ترین قوانین موضوعی هر کشور قوانین مالیاتی است اما در کشور ما متفاوت است. ما در مالیات فقط کارمند و مشتری را می شناسیم اما با افرادی که فرار مالیاتی دارند، کاری نداریم.

وی ادامه داد: در کشور ما از کارمندان پیش از اینکه حقوق بگیرند و مشتریان فروشگاه‌ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، اما باید اتفاقی بیفتد که مالیات از تمام افراد به ویژه کسانی که تمکن مالی دارند، دریافت شود.

حبیب کاشانی اظهار داشت: در کشورهای اروپایی ممکن است یک قاتل که مرتکب قتل غیرعمد شده با وکیل بتواند از بند رها شود اما فرار مالیاتی اتفاق نمی افتد. اگر وصول درآمد مالیاتی به گونه ای باشد که مردم احساس کنند مالیات پرداختی آنها منجر به خدمت شود، همکاری بیشتری خواهند داشت.

خزانه دار شورا افزود: نکته دیگر اینست که مالیات گیری در کشور ما سلیقه ای صورت می گیرد و پایه و اساس مشخصی ندارد و شاهد رانت هم هستیم.

در ادامه نرجس سلیمانی هم طی پرسشی گفت: شهروندان در ارتباط با مالیات بر واحدهای مسکونی که مورد استفاده هستند اما یا دفاتر مالی و ازدواج و اسناد رسمی... هستند یا کارگاه و مطب پزشک و... ابهاماتی دارند، به ویژه که متاسفانه در سامانه های متعدد از جمله سامانه امور مالیاتی دارای پرونده هستند و فعالیت ایشان به رسمیت شناخته شده است، اما اطلاق عبارت واحد مسکونی خالی از سکنه محل تامل است. همچنین حسب گزارش ها، نرخ مالیات مدنظر خارج از اندازه معقول امور مالیاتی است.

سلیمانی در ادامه طی چند پرسش مطرح کرد: این مالیات بر اساس کدام دفتر محاسبه شده است؟ و اینکه پیش از این، واحدهای کمتر از 150 متر در تهران و کمتر از 200 متر در شهرستان ها معاف از مالیات بودند؟ حال تکلیف این واحدها چیست؟

پرسش دیگر این بود که مکانیزم اصلاحی برای خروج واحدهایی که اشتباها خالی محسوب شدند چگونه بوده؟ به ویژه که برخی موارد شامل رای دیوان عدالت اداری درمورد دایر کردن محل کسب و پیش در اماکن غیر تجاری هستند.

وی در پایان با اشاره به نرخ استهلاک مرسوم ساختمان ها در دفاتر حسابرسی و به عنوان اسناد ملاک عمل مالیاتی، پرسش نمود: حال مالیات خالی از سکنه با عمر بیش از سی سال چه توجیه عملی دارند؟

پاسخ رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به سوالات اعضای شورا

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به هزینه کرد مالیات در بخش های مختلف اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد هزینه های جاری دولت با مالیات تأمین می شود و امیدواریم با تنوع کالاهای مالیاتی، کل بودجه دولت را تأمین کنیم.

داود منظور به وجود مالیات هراسی اشاره کرد و افزود: سعی می کنیم با مردم در خصوص مالیات سخن بگوییم که این فرهنگسازی به مشارکت دیگر بخش ها نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ما در موارد قانونی در خصوص باغ ویلاها وارد نمی شویم، یادآور شد: اینکه در دریافت مالیات از باغ ویلاها وارد نشویم باید اصلاحات در قانون انجام شود.

منظور با تأکید بر اینکه افزایش سهم تهران از مالیات باید بر اساس دستور قانون گذار باشد، خاطرنشان کرد: مناطق محروم عقب ماندگی هایی در بخش های مختلف دارند که اگر قرار بر رفع آن باشد، سهم زیادی به کلانشهرها نخواهد رسید.

وی ادامه داد: ارزش افزوده می تواند در توسعه شهر تهران اثرگذار باشد و اعتقاد داریم که می توانیم بهبودی را در این زمینه شاهد باشیم و بر اساس آنچه قانون گذار اعلام می کند، اقدام خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه واگذاری ارائه اطلاعات خانه های خالی به وزارت راه و شهرسازی نابسامانی ایجاد کرده است، اظهار کرد: این موضوع باعث نارضایتی در دریافت اطلاعات شده است.

منظور تأکید کرد: قانون پایانه های فروشگاهی با تأخیر اجرا شد که این سوال را باید از دولت قبل می پرسیدیم. این طرح در حال حاضر قابل پیاده سازی است و سامانه به صورت اختیاری از طریق درگاه خدمات الکترونیکی قابل رویت است که تاکنون سه هزار نفر وارد سامانه شدند.

وی در ادامه یادآور شد: سهم دولت در سال جاری از ارزش افزوده ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال قبل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

منظور با بیان اینکه در زمینه مالیات تولید علاقمند به حمایت از تولید هستیم، گفت: سهم شرکت ها در مالیات در اغلب کشورهای پیشرفته ۱۰ درصد اما در کشور ما ۳۵ درصد است که باید این سهم را کاهش دهیم چراکه هرچه منابع جدید در اختیار داشته باشند می توانند خدمات بیشتری ارائه دهند. در نهایت می توانیم مالیات اشخاص را از سود و مجموعه درآمدی که افراد دریافت می کنند اخذ کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه باید به سمت اظهارنامه شخص محور برویم، یادآور شد: اگر این موضوع به پایه های مالیاتی اضافه شود، می توانیم سهم بنگاه های تولیدی را کاهش دهیم. امیدواریم در آینده فضایی فراهم شود که مالیات واحدهای تولیدی کاهش و مالیات اشخاص ذینفع افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات ما در خصوص ارزش افزوده شفاف و مشخص است، خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در یک وب سرویس اطلاعات مرتبط با شهر تهران را در اختیار شورای اسلامی شهر قرار دهیم.

منظور در خصوص اعضای هیئت مدیره سازمان ها و شرکت ها اظهار کرد: مشکل در این زمینه به قانون مالیات مستقیم برمی گردد. وقتی مالیات در زمان تصدی فرد در هیئت دولت قطعی می شود پس از خروج فرد باید آن مالیات قطعی شده را بپردازد لذا توصیه ما این است که در زمان تصدی مالیات را پرداخت کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی از معافیت های مالیاتی برخوردار هستند، گفت: فعالان فرهنگی می توانند طبق ماده ۱۳۹ باید اظهارنامه تکمیل کنند تا بتوانند از معافیت برخوردار شوند.

وی تأکید کرد: ما آمادگی داریم از امسال ارتباطات بیشتری با سامانه ممیزی شهرداری داشته باشیم تا مالیات خانه های خالی و لوکس را دریافت کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات خانه های خالی مالیات تنظیم گر است، اظهار کرد: هنوز این تنظیم گری اتفاق نیفتاده است. آنچه که مسکن را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده سوداگری است. با تصویب قانون مالیات بر حوزه سرمایه، قیمت خرید مسکن دوم و سوم مشمول بیشتر مالیات خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار