عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با پانا مطرح کرد:

ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان از طریق سامانه آنلاین مالیاتی

یکی از مشکلات فعلی نظام مالیاتی ما این است که برخی از اصناف با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کنند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم بهار و گبودر آهنگ می گوید یکی از مشکلات فعلی نظام مالیاتی ما این است که برخی از اصناف با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کنند و همواره درصدد فرار از پرداخت مالیات هستند. پزشکان یکی از گروه‌هایی هستند که با دریافت وجه نقد به این مساله دامن می زنند.

کد مطلب: ۱۲۹۵۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان از طریق سامانه آنلاین مالیاتی

فتح‌الله توسلی،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره مشکلات فعلی نظام مالیات‌ستانی کشور، گفت: «تاکنون فرآیند اخذ مالیات به شکل پرکردن اظهارنامه توسط مودیان مالیاتی بوده که اطلاعات درستی به ماموران مالیاتی نمی‌دادند. از سوی دیگر حتی اگر مامور مالیاتی تمایل داشت که در فرآیند دریافت مالیات با عدالت برخورد کند باز هم به دلیل اطلاعات نادرست که به صورت دستی ارائه می‌شده، اخذ مالیات همراه با عدالت نبوده است به این دلیل که اطلاعات ورودی و خروجی اطلاعات مودی در دست سازمان امور مالیاتی نبود.»
نماینده مردم بهار و گبودر آهنگ توضیح داد: «مشکل فعلی نظام مالیاتی ما این است که اصناف به هیچ وجه با سازمان امور مالیاتی همکاری نمی‌کنند و همواره درصدد فرار از پرداخت مالیات هستند. پزشکان یکی از گروه‌هایی هستند که با دریافت وجه نقد به این مساله دامن می‌زنند.»

سامانه مودیان مالیاتی امکان ایجاد نقشه راه رشد غیر تورمی اقتصاد را نیز فراهم می‌کند. زیرا وقتی بخش مهمی از درآمدهای ملی کشور قرار باشد با استفاده از مالیات تامین شود، اقتصاد ملی رونق می‌گیرد و وقتی اقتصاد رونق بگیرد طبیعتاً تورم نیز کاهش پیدا می‌کند


وی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد کشور هم در این شرایط به مالیات متصل است، عنوان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه دولت از محل دریافت مالیات در نظر گرفته شده و باید این مالیات حتما اخذ شود. برای ساماندهی به این مساله، دولت سامانه مودیان مالیاتی را راه‌اندازی کرده تا به این وسیله فرایند اخذ مالیات با استفاده از دستگاه‌های POS صنوف ارزیابی شود. این اتفاق باعث شده که صدها هزار درآمد مالیاتی جدید ایجاد و به حساب دولت واریز شود.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: «تا پیش از این بسیاری از دستگاه‌های POS صنوف اصلا مشخص نبود چه میزان ورودی و خروجی حساب دارند اما با این اقدام کاملا مشخص شده که هر فعال اقتصادی چقدر درآمد دارد و چقدر باید مالیات بدهد.»
توسلی با بیان اینکه این اقدام تبعات و مزایایی دارد، ادامه داد: تبعات این اقدام این است که دستگاه‌های POS در شهرستان‌ها و مناطق کوچک صرفا برای خرید نیست، این مسئله باعث ایجاد اختلاف در نحوه مالیات‌گیری از مردم شده است. اما اصل راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی اقدام درستی است زیرا در تمام دنیا هم این اخذ مالیات وجود دارد که هر فرد بر اساس خرید و میزان ورودی و خروجی حساب باید مالیات بدهد.»
به گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر با استفاده از سامانه مودیان، مالیات‌ستانی درست در حال اجراست که امیدواریم در این مسیر هم مردم همکاری کنند و هم دولت این روند را به درستی دنبال کند.

وی ادامه داد:‌«در لایحه بودجه تقویمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۱ مالیات ۶۲ درصد افزایش یافته و در برخی از استان‌ها ۹۸ درصد درآمد آن استان باید از طریق مالیات تامین شود. مالیات نقش مهمی در توسعه و آبادانی کشور دارد.»

شیوه ممیزمحور اخذ مالیات در مواردی شفاف نبود
وی درباره معایب شیوه ممیزمحور مالیاتی توضیح داد: «شیوه ممیزمحور اخذ مالیات در مواردی شفاف نبود و بر اساس نگاه فردی ماموران مالیاتی این مالیات اعمال می‌شد، این شیوه طبیعتاً ممکن است در جاهایی باعث ایجاد فساد نیز می‌شد ولی با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی عملاً هم جلوی فساد گرفته می‌شود و هم خطاهای انسانی از بین می‌رود.»
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره میزان تاثیرگذاری راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی برای رصد جریان کالا در کشور گفت: «وزارت اقتصاد در حال حاضر در حال طراحی سامانه‌هایی است که این اتفاق نیز در سامانه مودیان مالیاتی بیفتد و امکان رصد جریان کالایی در کشور فراهم و جلوی قاچاق کالا به این وسیله گرفته شود.»

سامانه مودیان مالیاتی امکان ایجاد نقشه راه رشد غیر تورمی اقتصاد را نیز فراهم می‌کند
این نماینده مجلس یازدهم معتقد است، سامانه مودیان مالیاتی امکان ایجاد نقشه راه رشد غیر تورمی اقتصاد را نیز فراهم می‌کند. زیرا وقتی بخش مهمی از درآمدهای ملی کشور قرار باشد با استفاده از مالیات تامین شود، اقتصاد ملی رونق می‌گیرد و وقتی اقتصاد رونق بگیرد طبیعتاً تورم نیز کاهش پیدا می‌کند اما اینکه این تورم چقدر کاهش پیدا کند بستگی به نحوه اجرای این سیستم جدید دارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره میزان کاهش هزینه‌های مالیات‌ستانی در کشور نیز گفت: «راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی و الکترونیکی‌شدن فرآیند اخذ مالیات هزینه‌های فیزیکی سازمان امور مالیاتی کاهش پیدا می‌کند. ماموران مالیاتی که پیش از این به صورت فیزیکی مراجعه و مالیات افراد را تعیین می‌کردند، کمتر می‌شود و به این وسیله صرفه‌جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد.»
عضو کمیسیون اقتصادی درباره میزان جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی نیز گفت: «اقتصاد در سایه و زیرزمینی ما خیلی حجم زیادی دارد اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی به ما داده رقم بسیار وحشتناکی است با راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی می‌توان این بخش‌های شناخته‌نشده اقتصادی که به صورت پنهان در کشور فعالیت می‌کنند و مالیات آنها به حساب خزانه واریز نشده را شناسایی کرد. بر اساس آماری که ما داریم فقط پزشکان ۷ هزار میلیارد فرار مالیاتی دارند که این مبلغ اگر به حساب خزانه واریز شود، می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور بکند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار