خروج حسابرسی منطقه 3 از بلاتکلیفی چهارساله

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش حسابرس منتخب و اظهارنظرهایی در این خصوص حسابرسی از منطقه 3 را از بلاتکلیفی در آوردند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۸۷۷
لینک کوتاه کپی شد
خروج حسابرسی منطقه 3 از بلاتکلیفی چهارساله

در هفتاد و نهمین جلسه شورا گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی از شهرداری منطقه ۳ برای سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ مورد بررسی قرار گرفت و محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: متأسفانه در چهار سال گذشته وظیفه ذاتی شورا یعنی نظارت مالی بر شهرداری انجام نشده و با روی کار آمدن شورای ششم به دستور ریاست شورا کارگروه ویژه‌ای برای حسابرسی از شهرداری تشکیل شد و جلسات زیادی در این خصوص برگزار شد.

وی اشاره کرد: برخی از زیرمجموعه‌های شهرداری گزارش های حسابرسی در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ را انجام نداده و برخی هم تمام نکرده بودند و در حال حاضر ۳۰۰ گزارش حسابرسی برای چهار سال در قالب هزار صفحه پاورپوینت آماده است که در دستور کار شورای شهر قرار دارد.

گفتنی است حسابرس در گزارش خود به برخی ابهامات و انحرافات از جمله واگذاری ملک موسوم به ملاصدار( لبه بزرگراه چمران) بدون برگزاری مزایده و سایر ابهامات در انعقاد قرارداد آن و نیز عدم پیشرفت هتل دیدار و در سالهای مالی ذکر شده و نیز عدم شفافیت در برخی صورت های مالی یاد کرد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در جریان قرائت گزارش حسابرسی شهرداری منطقه ۳ گفت: واگذاری ملک ۴۸۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ موسوم به ملک ملاصدرا ، دارای ابهامات و خلاء اسنادی است و نیاز به شفاف سازی دارد.

وی ادامه داد: پروژه هتل بین‌المللی دیدار بعد از گذشت ۶ سال تا سال ۹۹، تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته است که باید با جدیت پیگیری شود.

رئیس کمیته بودجه افزود: بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان از چک های نکول شده و برگشتی سال‌های گذشته باید توسط منطقه به ارزش روز وفق قانون مطالبه گردد.

مظفر در خصوص مطالبات شهرداری از بنیاد مستضعفان گفت: طلب شهرداری منطقه ۳ بابت تتمه حساب واگذاری ۳ پلاک ثبتی از بنیاد مستضعفان نیازمند پیگیری جدی است.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: در چند سال گذشته تلاش کردیم تا سرانه‌های فضاهای فرهنگی ورزشی را در تهران گسترش دهیم اما در دوره گذشته مدیریت شهری ظلم مضاعفی به حوزه فرهنگ شده است.

وی افزود: برای نمونه سرای محله دروس که قطعه دوم در خیابان پاسداران بوده است با قیمت نازل فروخته شده و از دست مردم منطقه خارج شده است.

پیرهادی ادامه داد: همچنین سرای محله کاووسیه در شرف انعقاد قرارداد فروش است که شهردار تهران باید جلو فروش آن را بگیرد، چرا که این سرای محله، تنها سرای محله ، کاووسیه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر خواست تا این موضوع را پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی را فروخت و سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی را در شهر کاهش داد، اظهار داشت: یکی دیگر از اتفاقات تلخ در دوره گذشته مدیریت شهری، فروش نگارخانه زمرد بود.

وی ادامه داد: این نگارخانه در دوره‌های گذشته مدیریت شهری به سختی تهیه شد و حتی مرحوم مرادخانی برای افتتاحیه آن حضور پیدا کرد و فروش این نگارخانه کم لطفی به اصحاب هنر بود.

حبیب کاشانی نیز گفت: در چهارسال شورای پنجم چون به شفایفت به صورت شورایی نگریسته شد و آن را جدی نگرفتند، حسابرسان دچار بی انگیزگی شدند. از طرفی هم شهرداری های مناطق همکاری نداشتند و حال دوباره بازسازی و جمع بندی صورت گرفته است.

وی افزود: باید در اسرع وقت جلسه‌ مستقیم با ذی‌حسابان داشته باشیم، گفت: شما از ما حکم می‌گیرید ولی با حسابرسی که ما انتخاب می‌کنیم همکاری نمی‌کنید.

پرویز سروری در پایان بررسی گزارش حسابرسی منطقه ۳ اظهار کرد: گزارش حسابرس برای رفع انحرافات و نواقص به منطقه ارسال می‌شود و اگر مواردی وجود داشته باشد که باید به مراجع قضایی اعلام کنیم، این مهم رخ می‌دهد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی گزارش حسابرس رسمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بحث حسابرسی زحمات زیادی کشیده شده و جلسات متعددی برگزار شده است. به نظر می‌آید انتخاب حسابرسان قدری نیاز به تامل دارد. در حسابرسی سال 1400، همه مناطق سنگین که حجم مالی‌شان فوق العاده زیاد است به عهده یک موسسه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: توزیع‌مان اینگونه نباشد که یک موسسه حسابرسی مناطق و یک موسسه فقط شرکت‌ها را بردارد. باید منطقه، سازمان و شرکت بین همه موسسات حسابرسی توزیع شود. این ایراد دارد و باید اصلاح شود. می توانیم از موسسات سطح دو و سه هم انتخاب کنیم.

علی اصغر قائمی نیز گفت: برخی واحدهای شهرداری مثل سازمان های و شرکت ها طبق قانون تجارت اداره شده و مدیریت آن ها با ستاد و مناطق متفاوت است. هرساله در مجمع بازرس قانونی یا حسابرس انتخاب میشود که اینجا شهد تعارض هستیم.

چمران نیز در پاسخ اظهار داشت: سازمان بازرسی اعلام کرده است که از هر شرکت فقط یک گزارش حسابرسی ارسال کند.

پس از سخنان اعضای شورا حمید جوانی شهردار منطقه 3 تهران پیرامون موارد ذکر شده اظهارداشت: پیشرفت فیزیکی هتل دیدار ۲۲ درصد است و از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ این طرح و پروژه مجددا آغاز شده و با توان ۸۰ درصد ظرفیت فیزیکی کارگاه، طرح در حال اجراست.

وی با بیان اینکه از ۳۶ میلیارد تومان چک برگشتی ۲۴ میلیارد تومان تنها به یک ملک مرتبط است، یادآور شد: اقدامات قانونی برای رفع این مسئله انجام شده و امیدواریم هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

شهردار منطقه 3 تهران با بیان اینکه مطالبات شهرداری تهران از دستگاه‌ها مشخص شده است، تصریح کرد: عدد مطالبات شهرداری منطقه سه از ارگان ها قابل توجه است و تا پایان سال این مطالبات از نهادهای دولتی و خصوصی تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با اعلام اینکه آخرین گزارشات پروژه نونهالان دقیق نیست، گفت: این پروژه دو سال قبل به پایان رسیده که آخرین گزارش به حسابرس ارائه خواهد شد تا گزارشات آینده دقیق تر ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار