امیرحسین اشرفی*

‌آقای دایی لطفا سرمربیگری تیم ملی را قبول کن

امروز قرار است نام سرمربی منتخب تیم ملی فوتبال ایران پس از جلسه کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران اعلام شود، این در حالی است که تنها یک گزینه ایرانی در بین کاندیداهای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد که این عرصه بین‌المللی را دو مرتبه دیده است و هم تجربه حضور در تیم‌های مهم خارجی را دارد و تا چند صباح پیش نیز آقای گل فوتبال جهان بود.

کد مطلب: ۱۲۹۴۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
‌آقای دایی لطفا سرمربیگری تیم ملی را قبول کن

می‌گویند دو جناح بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در یک موضوع با یکدیگر هم‌نظر هستند و آن موضوع این است که تنها مربی ایرانی که در حال حاضر می‌تواند سکان هدایت فوتبال ایران را بر عهده بگیرد علی دایی است. علی دایی فوق ستاره سابق تیم ملی ایران نه تنها الگوی سردار آزمون محسوب می‌شود بلکه مهدی طارمی را با وجود انتقادات فراوان به پرسپولیس آورد و به سطح اول فوتبال ایران معرفی کرد. بر همین اساس طبیعی است سردار آزمون و مهدی طارمی روی او اتفاق نظر داشته باشند.

این موضوع را در کنار این نگاه بیاندازید که افتخارات ملی‌، باشگاهی و ... علی دایی را هیچ کدام یک از بازیکنان تیم ملی ندارند او شخصیتی کاریزماتیک دارد که در چند سال اخیر توانسته وجاهت ملی را نیز در بین مردم ایران کسب کند.

از علی دایی به عنوان فردی یاد می‌شود که قدرت و جسارت را در کنار یکدیگر دارد و شخصیتی است که آنقدر برای فیفا و فوتبال بین‌المللی مهم است که چندی پیش یکی از افرادی بود که قرعه تیم‌های حاضر در جام‌جهانی را از گلدان‌ها بیرون آورد.

این را هم مدنظر داشته باشیم که مربی خارجی در حالی‌که تنها 5 ماه به بازی‌های جام جهانی باقی مانده است نمی‌تواند شق‌القمر کند اما دایی با توجه که شناخت خوبی از بازیکنان ایرانی دارد در کنار شخصیت کاریزمای خود کمک شایانی به فوتبال ملی می‌کند.

این درست است که دایی در برهه‌ای از زمان هدایت تیم ملی را برعهده داشت و نتوانست نتایج خیلی قوی داشته باشد اما در این برهه او با تجربه بیشتری که در سال‌های اخیر در امر مربیگری کسب کرده می‌تواند کشتی به گل نشسته فوتبال ملی را به ساحل امنی برساند. این نکته را باید بار دیگر بازگو کرد که در فاصله کمتر از پنج ماه تا آغاز جام جهانی، صرف‌نظر از معقولانه بودن یا نبودن تغییر در راس کادر فنی، فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گزینه‌های محدودی دارد.

بدیهی است که در اندک زمان باقی‌مانده تا مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا، چهره‌ جدیدی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند باید از حداکثر آشنایی نسبت به تیم ملی برخوردار باشد. به اضافه اینکه قدرت کوچینگ، رهبری و مدیریت فضای رختکن تیم ملی هم دیگر ملزوماتی است که مرد اول نیمکت ایران در جام جهانی به آن احتیاج دارد.

با این تفاسیر و مطابق با انتظارات، دایره محدودی از اسامی داخلی و خارجی می‌توانند به سرمربیگری تیم ملی برسند. افرادی که بعضی از آن‌ها سابقه هدایت تیم ملی را در مقاطع مختلف برعهده داشته و بعضی دیگر از آن‌ها برای اولین بار شانس قرار گرفتن در چنین مسئولیت بزرگی را به دست آورده‌اند.

در بین کاندیداهای دیگر داخلی هستند افرادی که بتوانند تیم ملی را هدایت کنند اما به جز جواد نکونام و یحیی گل‌محمدی که هر دو جام جهانی را از نزدیک دیده‌اند در عرصه بین‌المللی در سال‌های اخیر نتایج مورد قبولی را کسب نکردند و امروز که تنها 150 روز به جام جهانی باقی‌مانده است زمانی برای فرصت‌سوزی نیست و باید بهترین انتخاب را برای تیم ملی کرد.

بین‌المللی‌ترین چهره تاریخ فوتبال ایران این روزها بالاترین سطح از اقبال عمومی را در بین جامعه فوتبال تجربه می‌کند و از دید بسیاری، بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است مخصوصا که قدرت رهبری بالای این سرمربی در کنار وجهه کاریزماتیکش در مدیریت ستاره‌ها به واسطه شخصیت بزرگ خودش، از او یک سرمربی مقتدر و به‌معنای واقعی کلمه مدیر می‌سازد.

با توجه به اقبال عمومی که بر روی نام علی دایی است تنها ابراز رضایت این مربی باقی می‌ماند و دایی برای مردم و فوتبال ملی این بار خیر فوتبال را ببیند و در زمانی که مهم‌ترین مشکل این روزهای فوتبال ایران بازیکن‌سالاری است می‌تواند کمک شایانی کند.

بسیاری از اهالی فوتبال معتقدند بزرگ‌ترین مشکل اسکوچیچ با ستاره‌ها نداشتن اقتدار لازم برای برخورد با آن‌ها بود حال آن که علی دایی خود ستاره بزرگی بوده و تجربه نشان داده است هرگز به بازیکن بزرگ باج نمی‌دهد.

البته فدراسیون فوتبال هنوز پیشنهادی رسمی به علی دایی نداده که او بخواهد رد یا قبول کند. این پیشنهادات فقط در رسانه‌ها مطرح شده و براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها یا اخبار فضای مجازی، فردی مثل علی دایی نمی‌تواند جواب مثبت یا حتی منفی بدهد.

*خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار