عطیه یوسفی:

موفقیت در مجری‌گری را مدیون اجرای هنرهای نمایشی در مدارس هستم

شیروان (پانا) - یکی از برگزیدگان جشنواره کشوری مجری‌گری سعدی گفت هنرهای نمایشی، قدرت بیان، جسارت، اعتماد به نفس، جرأت مندی، مدیریت احساس، هیجان و زبان بدن را در مجری‌گری به او آموزش داد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت در مجری‌گری را مدیون اجرای هنرهای نمایشی در مدارس هستم

به منظور آشنایی فرهنگیان و دانش‌آموزان با هنر مجری‌گری و فراز و نشیب‌های این حرفه جذاب با عطیه یوسفی، مجری و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و معاون پرورشی و تربیت‌بدنی، شاغل در دبیرستان دوره اول دخترانه آروند 2 شهرستان شیروان به گفتگو ننشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

از چگونگی شروع فعالیت خودتان و ورود به عرصه مجری‌گری بگویید.

می توانم بگویم همه چیز از دوران دانش آموزی بنده که دانش آموز بسیار فعالی بودم آغاز شد، البته به لطف خداوند و دعا و حمایت های والدین و پشتیبانی معلمانی که در زمینه های فرهنگی و هنری داشتم به بنده اعتماد کرده و میدان می دادند و برنامه های درون مدرسه ای مهم را که با حضور مسئولان شهرستان برگزار می شد به من می سپردند و این مسیر ادامه پیدا کرد و به مرور هم اتفاق های بهتری افتاد. همچنین برنامه ها و مراسم های بزرگ تر و گاهی اجراهای کوتاه در شبکه استانی نیز به تجربه بنده در این زمینه اضافه کرد.

جشنواره کشوری سعدی چه جشنواره‌ای است و موضوع آن چیست؟

سالها بود که در فضاهای مجازی مجریان هم سن و سال خودم و برنامه های آنان را پیگیری می کردم و با جشنواره سعدی هم از طریق همین فضای مجازی آشنا شدم و فکر می کنم تنها جشنواره ای است که در سطح ملی و به طور خاص به حوزه مجری گری و سخنوری می پردازد، بر این اساس هر سال که این جشنواره برگزار می شد آرزو می کردم ای کاش من هم شرکت می کردم اماجسارتش را نداشتم چون سطح جشنواره و شرکت کنندگان و داوران آن به قدری حرفه ای و باکیفیت بود که هم آرزویش را داشتم و هم می ترسیدم و حق هم داشتم، چرا که من در هیچ دوره و کلاس آموزشی در این زمینه شرکت نکرده بودم و هر چه داشتم تجربه های شخصی خودم بود و همین باعث می شد از رقابت با کسانی که به حق بهترین های شهر و استان های خودشان هستند و تماما دوره دیده اند و با کوله باری از دانش و تجربه به میدان رقابت می آیند نگران باشم. اما هرچه بود، دل را به دریا زدم و هیجان و شوق این رقابت را به خودم هدیه دادم و یک تنه و تنها عازم این جشنواره در تهران شدم، البته این را هم بگویم که همواره در تمام زندگی و البته در این جشنواره دلم به خانواده ام قرص و محکم بوده و است.

چه عنوانی در جشنواره کسب کردید؟

طبق بیانیه هیات داوران جشنواره از بین تمامی شرکت کنندگان در بخش های مختلف اعم از نومجریان، ٢٠ مجری، جوان، تاپ تن، تعداد ١٩ نفر را بدون اولویت شایسته دریافت دیپلم افتخار می‌دانستند و به عنوان ٢٠ مجری برتر جشنواره یا به عبارتی ٢٠ مجری برتر صحنه ایران معرفی می کردند که شکر خدا شایسته دریافت آن شدم.

چه عواملی را به عنوان رمز موفقیت خودتان در این حرفه می‌دانید ؟

هنوز راه تا موفقیت بسیار است، اما اگر منظورتان همین اتفاق است باید بگویم در درجه اول خانواده خوب و معلمان بسیار ارزشمند بنده همواره موجب دلگرمی و بهترین مشوق های من در عرصه مجری‌گری بوده و هستند و اگر از پدر و مادر و دبیرانم هزار مرتبه هم تشکر کنم کافی نیست. در درجه دوم عشق و علاقه زیاد بنده به هنر و حوزه اجرا نیز قطعا جزو ارکان اصلی موفقیت بنده است.

برای کسانی که علاقمند به این حرفه هستند چه پیشنهاداتی دارید؟

حرفه مجری‌گری یک حرفه بسیار شیرین و جذاب است، بنابراین برای ورود به این حرفه، عشق و علاقمندی، با اخلاق بودن، خودباوری، آشنایی با ادبیات و زبان و دانش های مختلف، استفاده از آیات، روایات، اشعار و سخنان بزرگان، مدیریت زمان، آشنایی با مناسبت های ملی و مذهبی، خلاقیت و نوآوری، به روز بودن، آشنایی با مسئولان و سمت های آنان، اهل مطالعه بودن، آشنایی با زبان بدن، رعایت پوشش مناسب، مراقبت از صدا و حنجره، آشنایی با رایانه و اینترنت، تمرین و ممارست بسیار زیاد نیاز است.

برای مجری‌گری از چه منابعی می‌توان استفاده کرد؟

از کتاب های قرآن کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احادیث و روایت ها، دیوان اشعار، سخنان بزرگان، نرم افزارها و کتاب های موضوعی مناسبتی، جستجو در فضاهای مجازی و اینترنت، شرکت در کارگاه های مجری‌گری و در نهایت تجربه های شخصی سایر مجریان می توان استفاده کرد.

آیا کارگاه‌های آموزشی برای علاقمندان به مجری‌گری دارید؟

بله، علاقمندان به فراگیری هنر مجری‌گری و فن بیان می‌توانند با حضور در کلاس های اوقات فراغت تابستانی نوبت صبح در کانون های فرهنگی تربیتی سمیه و شهید بهشتی واقع در خیابان استقلال شهرستان شیروان با این حرفه به صورت تخصصی آشنا شوند.

مورد خاصی اگر عنوان نشده است را بفرمایید.

واقعیتش بسیار دوست دارم که در شهر خودم مجری های خانم را بیشتر به رسمیت بشناسند و به آنان اعتماد کرده و میدان بدهند، راستش این طور به نظر می آید که مجری های خانم در شهر ما آنچنان که باید و شاید پذیرفته شده نیستند و علتش را هم نمی دانم، اما سهم من در این باب، جلب اعتماد، تلاش و حسن سابقه است که فکر می کنم برای آن تلاش کرده ام و از عهده اش برآمدم، بنابراین بقیه ماجرا دیگر دست من نیست.

کلام آخر؟

باید خداوند مهربانی که همواره سایه اش بر سر ماست را شکر گذاری کنم. اعتقاد عجیبی به حضور خدا دارم و حتی در تمام لحظه های اجرای جشنواره هم حسش می کردم و معتقدم این من نیستم که زبان باز می کنم و واژه ها را ادا می کنم و راه می روم و اجرا می کنم، همه این لطف و محبت ها را از خدایی می بینم که هر لحظه در وجودم جاری است و باور دارم اوست که واژه واژه کلمات را به ذهن و دهانم سرازیر می کند، وگرنه در یک لحظه همه چیز می تواند تغییر کند، اگر کلمه به ذهنم نیاید، اگر جمله هایم را فراموش کنم و هزار اگر دیگر، خودم را در پناه او می بینم و کم لطفی است، اگر بگویم همه موفقیت هایم حاصل توانایی خودم است، توانایی هایی هم اگر در بنده وجود دارد قطعا از او و به خواست اوست. کلام کوتاه می کنم و از خدای مهربانم و همه عزیزانی که همراه و همدل من هستند صمیمانه تشکر می کنم.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار