تشریح دستاوردها، اقدامات و اولویت‌های سازمان نهضت سوادآموزی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مأموریت‌ها، دستاوردها و اقدامات سازمان نهضت سوادآموزی را در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تشریح دستاوردها، اقدامات و اولویت‌های سازمان نهضت سوادآموزی

علیرضا عبدی معاون وزیر و رئیس سازمان در هزار و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با دستور کار بررسی عملکرد و کارکردهای سوادآموزی تشکیل شد، دستاوردها، اقدامات، برنامه ها و اولویت‌های سازمان نهضت سوادآموزی را برای اعضای جلسه بیان و تشریح کرد.

در این جلسه که با حضور اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و در جهت بررسی عملکرد و کارکردهای سوادآموزی برگزار شد، برنامه‌های سازمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن ارائه گزارش توسط رئیس سازمان، نظرات اعضای شورا بیان شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این جلسه ابتدا ضمن تشکر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به واسطه تشکیل جلسه و توجه به امر سوادآموزی که از دغدغه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشد، جملاتی را از امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص سوادآموزی و اهمیت این امر بیان نمود و مأموریت و وظایف سازمان نهضت سوادآموزی را طبق اساسنامه مصوب 1363/3/3 مجلس شورای اسلامی را یادآور شد.

علیرضا عبدی در ادامه ضمن بازخوانی مأموریت های سازمان و تبیین ساختار آموزشی نهضت برای اعضاء شورا، خلاصه ای از دستاوردها و اقداماتی که طی 42 سال گذشته در عرصه‌های ملی و بین المللی حائز اهمیت بوده را بیان نمود که از جمله آنها می توان به افزایش درصد با سوادی و شناسایی، جذب و آموزش و باسوادی بیش از 9 میلیون نفر تا سطح سوم ابتدایی و بیش از 2 میلیون نفر تا پایان دوره انتقال و بالغ بر 10 میلیون نفر از کم سوادان جامعه در قالب برنامه‌های مکمل، تحکیم، تعمیق و آموزش بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر از کودکان لازم التعلیم و تأسیس و راه اندازی بیش از 500 مرکز یادگیری محلی و اجرای قریب به 440 عنوان پژوهش کاربردی و تدوین و نشر 5 هزار عنوان کتاب آموزشی و کمک آموزشی و کسب 6 جایزه بین المللی یونسکو و آیسسکو در 4 دهه گذشته و آموزش بیش از 546 هزار نفر از سربازان بی سواد و کم سواد و سوادآموزی بیش از 326 هزار نفر از زنان و دختران عشایری و آموزش بالغ بر 880 هزار نفر از اتباع و مهاجرین خارجی و تحت پوشش قرار دادن بیش از 797 هزار نفر از زندانیان بی سواد و کم سواد و ... اشاره کرد.

در ادامه جلسه طرح‌ها و اقدامات سرآمد بیان شد و نتایج و دستاوردهای برجسته مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس سازمان به برنامه ها و اولویت های سازمان نهضت سوادآموزی تأکید نمود و رویکردهای اولویت دار آینده را برای اعضای شورای عالی آموزش و پرورش برشمرد که از آن جمله ؛ فعال سازی شورای پشتیبانی سواد، سرانجام بخشی، شتاب بخشی، نقش آفرینی در انسداد مبادی ورودی، قرارگاه مشارکت و کارورزی دانشجو معلمان و نقش آفرینی همکاران فرهنگی (معلمین و مدیران و ...) در سوادآموزی و استفاده از ظرفیت‌های جهادی و حلقه های میانی هستند.

علیرضا عبدی همچنین مشکلات پیش روی تحقق اهداف سوادآموزی از جمله پراکندگی بی‌سوادان، عدم اقبال سوادآموزان برای حضور در کلاسها و برنامه های سوادآموزی، نبود انگیزه واقعی در آموزش دهندگان، نبود قوانین الزام آور، مسدود نبودن ورودی بی سوادان، بازگشت به بی سوادی (نو بی سوادی) و ... را عنوان کرد و ضمن اعلام پیشنهادات و انتظارات، کمک و تلاش برای حل این مشکلات برای پیشبرد اهداف سوادآموزی را خواستار شد.

لازم به ذکر است اعضای شورای عالی آموزش و پرورش ضمن اظهار نقطه نظرات، پیشنهادات و بحث و بررسی‌های انجام شده همراهی خود را با سازمان در راستای سرانجام بخشی بی سوادی اعلام کردند و مقرر شد به منظور اصلاح رویه‌ها و روش‌ها و ساختارهای آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مطالعه علمی و پژوهشی داشته باشد و نتیجه این مطالعه در یکی از جلسات آتی ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار