وزیر آموزش و پرورش:

نهضت سوادآموزی برای ارائه آموزش به افراد بی‌سواد از الگوی سواد بومی استفاده کند

در حال تهیه و تدوین شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان هستیم که به‌زودی منتشر خواهد شد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد و کارکردهای نهضت سوادآموزی گفت استفاده از الگوی سواد بومی برای آموزش افراد بی‌سواد یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی نهضت سوادآموزی قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۶۰۲
لینک کوتاه کپی شد
نهضت سوادآموزی برای ارائه آموزش به افراد بی‌سواد از الگوی سواد بومی استفاده کند

هزار و شانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در این جلسه اعضای شورای عالی درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله؛ کارورزی دانشجو معلمان، شیوه نامه رتبه بندی معلمان، امکانات و تجهیزات مدارس، نحوه اجرای سند تحول بنیادین، تاثیر علم، دانش و آگاهی در رشد و بهره وری بخش های کشاورزی و صنعتی، توجه به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای، آسیب شناسی رشته ریاضیات و... نظرات خود را بیان کردند.

در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تدوین آیین نامه ها و لوایح قانونی برای اجرای کامل سند تحول بینادین گفت: برای اجرای کامل سند تحول بنیادین نیازمند تهیه و تدوین آئین نامه ها و لوایح قانونی برای ارائه به دولت هستیم تا بتوانیم با استفاده از آنها روند اجرای سند تحول بنیادین را تسهیل کنیم.

وی افزود: باید بینیم آموزش و پرورش چه اقداماتی می تواند در راستای تحقق شعار سال انجام داده و در جامعه دانش بنیان نقش آفرینی کند.

نوری تاکید کرد: برخی از روند های اجرای سند تحول بنیادین باید بازنگری، آسیب شناسی و پیامدهای آنها را بر اجرای سند تحول مشخص کنیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به ساحت های زیستی و بدنی معلمان و دانش آموزان اظهار کرد: جشنواره های مختلفی در آموزش و پرورش در حال برگزاری است از جمله جشنواره دانش آموزان عشایری در مشهد مقدس و مسابقات ورزشی که با حضور شمار زیادی از فرهنگیان کشور در حال برگزاری است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همکاران بنده در حال تهیه و تدوین شیوه نامه اجرایی رتبه بندی معلمان هستند که ان شاء الله به زودی منتشر خواهد شد و اگر در حین اجرا نیاز به تغییر و یا اصلاحی داشته باشد آن را انجام می دهیم.

در ادامه این جلسه گزارشی از عملکرد و کارکردهای سازمان نهضت سوادآموزی ارائه شد که اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاهها و نظرات خود را در این باره بیان کردند.

محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در این جلسه اعضای شورای عالی بر تغییر و بازنگری در ساختار و ماموریت های نهضت سوادآموزی تاکید کردند چون تعریف جدیدی از باسوادی ارائه شده و باید همپای تحولات روز جهانی این سازمان خود را بروز کند.

امانی طهرانی اظهار کرد: دستاوردهای نهضت در طول 4 دهه انقلاب اسلامی قابل ستایش است ولی باید در ساختار، کارکردها، روندها و... بازنگری انجام شود.

وی افزود: برای گسترش سطح سواد در جامعه می توان از دانشجو معلمان به عنوان کارورز برای تسهیل اهداف نهضت سوادآموزی در طرح تابستانی استفاده کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: نهضت سواد آموزی راهی جز استفاده از روش های خود آموز، مهارت آموزی و استفاده از دانش و فناوری های نوین آموزشی ندارد و با توجه به استفاده تمام مردم از موبایل، می توان از آن برای ارائه آموزش به این قشر از جامعه هم استفاده کرد.

در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش گفت: در اینکه نهضت باید به کار خود ادامه دهد شکی نیست ولی این سازمان برای ادامه حیات باید نوع نگاه خود را از اداره نهضت سوادآموزی به نهضت جهادی مبارزه با بی سوادی تغییر دهد. همان دستوری که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید داشتند و دوم اینکه روش ارائه آموزش خود را بروز کند.

نوری اظهار داشت: با توجه به توان علمی و پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تهیه و تالیف کتب درسی؛ کتاب های درسی نهضت سوادآموزی باید توسط این سازمان تهیه و تالیف شوند.

وی تاکید کرد: یکی از راه های مبارزه‌ با بی سوادی استفاده از توانمندی بازنشستگان آموزش و پرورش و دیگر اینکه استفاده از کارورزی دانشجو معلمان برای آموزش نهضت سوادآموزی در یک طرح تابستانی است.

نوری گفت: استفاده از الگوی سواد بومی برای آموزش افراد بی سواد یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی نهضت سوادآموزی قرار گیرد. یعنی متناسب با شرایط و اقلیم جغرافیایی هر منطقه ای آنها را آموزش دهد.

وزیر آموزش و پرورش در پایان بر رتبه بندی مدارس در ارائه آموزش به فراگیران تاکید و اظهار کرد: بازنگری در ساختار با توجه به حفظ دستور حضرت امام (ره) و طراحی الگوی راهبردی جدید نهضت سوادآموزی در هزاره سوم و زیست بوم جدید یک ضرورت برای ادامه جیات این نهاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار