گشنیز آب را تصفیه می‌كند

خبرگزاری پانا: دانشمندان می گوید كشت گشنیز تاثیر بسیار مهمی بر كاهش آلودگی آب دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، گشنیز كه یكی از سبزی های مورد علاقه مردم مكزیك و آسیای جنوب شرقی است.

این سبزی حاوی ماده‌ای است كه می تواند فلزات سنگین موجود در آب های زیرزمینی حاصل از فعالیت كارخانه های كشورهای در حال توسعه را جذب كند.

این سبزی ارزان قیمت به وفور در كشورهایی می روید كه با مشكلات محیط زیستی و انباشت زباله و پس مانده های كارخانه‌جات مملو از روی، سرب، مس، آرسنیك، جیوه و كادمیوم مواجه اند.

فن آوری های پیشرفته ای كه كشورهای غربی برای جداسازی فلزات سنگین، مثل كربن فعال از آب و خاك به كار می گیرند، گران قیمت هستند.

داگلاس شائور، كارشناس دانشكده فنی آیوی در ایالت ایندیانای آمریكا در اوایل سال جاری دانشجویان خود را به دره ای در مكزیكوسیتی برد تا مواد ارزان قیمت و فراوانی را بیابند كه می توان از آن ها برای فیلتر كردن مواد آلوده كننده آب های زیرزمینی استفاده كرد.

وی می گوید ما گیاهان وحشی منطقه را له و بعد خشك كردیم و بعد آن ها را درون حلالی گذاشتیم كه میزان مشخصی فلز روی داشت. بعد این محلول را تكان دادیم تا ذرات آن حل شود و بعد آب آن را آزمایش كردیم تا ببینیم چه میزان روی باقی مانده است.

آزمایش های دانشجویان ثابت كرد كه گشنیز یكی از موثرترین گیاهان سبزی است كه می تواند آلودگی را از آب های آلوده بزداید.

وی افزود كه بعضی از گیاهان به دلیل وجود سلول های میكروسكوپی كه در دیواره سلول های خود دارند، خاصیت جذب مواد آلوده كننده را دارند.

شائور توصیه می كند گشنیز، فارغ از چگونگی عملكرد جذب آن برای تصفیه آب از فلزات سنگین آلوده كننده كارخانه ها مورد استفاده قرار بگیرد، به ویژه در مناطق شهری همچون مكزیكوسیتی كه همه زباله های شهر را دفن می كنند.

وی معتقد است روزی می رسد كه گشنیز خشك مثل كارتریج فیلترهای آب و یا مثل چای كیسه ای بسته بندی و به بازار عرضه شود.

یافته های این محققان در مورد نقش گشنیز در رفع آلودگی در مكزیك در همایش سالانه «انجمن شیمی آمریكا» در ایندیانا ارائه شد.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار