در آئین اختتامیه سومین جشنواره استانی سلولهای بنیادین عنوان شد؛
مهمترین کارکرد پژوهشسراهای دانشآموزی، استعدادیابی و پرورش خلاقیت است
تهران (پانا) - مدیر آموزش و پرورش منطقه 9، مهمترین کارکرد پژوهشسراهای دانشآموزی را، استعدادیابی و پرورش خلاقیت دانشآموزان براساس فرآیندهای مشخص در طول دورههای مختلف تحصیلی عنوان کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه ۹ شهر تهران، رضا رحیم پور؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۹ در آئین اختتامیه سومین جشنواره استانی سلول های بنیادین که با حضور مدیر کل و معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش شهر تهران و به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ۹، در محل سالن همایش های خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، پیرامون تشکیل پژوهش سراهای دانش آموزی گفت: با توجه به رسالت آموزش و پرورش در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگی های دانش آموزان و ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم کند و همچنین در راستای اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند راهبری کشور در امور نخبگان، محلی به نام پژوهش سرای دانش آموزی تأسیس شد.
مدیر آموزش و پرورش منطقه ۹ افزود: مهمترین کارکرد پژوهش سراهای دانش آموزی، استعدادیابی و پرورش خلاقیت دانش آموزان بر اساس فرآیندهای مشخص در طول دوره های مختلف تحصیلی است.
رحیم پور گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی در چهارچوب اهداف و وظایف آموزش و پرورش، در زمینه های علمی، پژوهشی و آموزشی از جمله: آموزش روش های مبتنی بر پژوهش، طراحی و انجام پروژه های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش آموزی و حمایت مالی و معنوی از دانش آموزان، حمایت از کاربست و تولید ایده ها و یافته های علمی و پژوهشی و تجاری سازی آنها و تعامل اثربخش با پارک های علم و فناوری و مراکز رشد فعالیت می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نهادی در آموزش و پرورش را نام ببریم که این نهاد چندین مأموریت شناخت استعداد، رشد استعداد، تقویت و بالندگی استعداد دانش آموزان را دنبال کند، آن نهاد، پژوهشسراهای دانش آموزی است که در آن استعدادهای دانش آموزی را شناسایی و رشد می دهند.
رحیم پور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهمیت سلول های بنیادین، با بیان اینکه سلول بنیادی، مادر تمام سلولها است و توانایی تبدیل به تمام سلولهای بدن را دارد، گفت: سلول های بنیادین، توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلولها از جمله سلولهای خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. این سلول ها همچنین در بازسازی و ترمیم بافتهای مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و میتوانند به درون بافتهای آسیب دیدهای که بخش عمده سلولهای آنها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلولهای آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.
وی در پایان گفت: امروزه ثابت شده است که سلولهای بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماریهای مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلولهای بنیادی در درمان بیماریهایی چون پارکینسون، بیماریهای قلبی، کبدی، دیابت، آسیبهای نخاعی و سکته در حال انجام است.
بنا بر این گزارش، در حاشیه این مراسم، از دانش آموزان برتر این جشنواره تقدیر شد.
ارسال دیدگاه