عرفه، فرصتی ناب برای بندگی

کرج (پانا)- عَرَفَة کلمه‌ای عربی، به معنای فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن است نام عرفه، از سرزمین عرفات جایی در مکه که باید در این تاریخ در آن وقوف کرد گرفته شده و گفته‌اند عرفات را از آن رو عرفات خوانده‌اند که زمینی مشخص و شناخته‌شده در میان کوه‌ها است.

کد مطلب: ۱۲۹۲۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
عرفه، فرصتی ناب برای بندگی

روز عرفه مصادف با روز نهم ذی‌الحجه و دومین روز از سفر حج و روز پیش از عید قربان در تقویم اسلامی است. این روز یکی از مقدس‌ترین روزها به شمار می‌رود و از روزهای پرفضیلت سال که روایات بسیاری آن‌را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند.
در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار است. زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است.
بنابر فقه شیعه، حج‌گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند.
نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده در برخی منابع، دعایی از پیامبر(ص) برای این روز گفته شده است از جمله مشهورترین این ادعیه، میتوان به دعای عرفه امام حسین(ع) اشاره کرد.
بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف دنیا، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر برای این روز، دعای عرفه امام سجاد(ع) است.
در سحرگاه این روز، زائران مسلمان از منا به یک دامنه تپه و دشت مجاور به نام کوه عرفه و دشت عرفه راه می‌یابند. از همین مکان بود که پیامبر اسلام در آخرین سال زندگی خود یکی از آخرین خطبه‌های معروف خود را ایراد کرد. برخی از مسلمانان آن قسمت از آیه قرآن را اعلام می‌کنند که کامل شدن دین اسلام در این روز نازل شده است.
شب عرفه نیز از شب‌های مهم برای شیعیان است. دعاهای گوناگونی برای این شب ذکر شده و از جمله شب‌هایی است که احیاء (زنده داشتن آن به دعا و راز و نیاز) بسیار پیشنهاد شده‌است.در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمة می‌خوانند. سپس حجاج به‌سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت می‌کنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند.خطبهٔ روز عرفه، خطبه اصلی مراسم حج واجب است که هرساله توسط بالاترین مفتی عربستان سعودی خوانده می‌شود.برای این روز دعاها، نمازها و اعمال گوناگونی ذکر شده‌است که شیعیان از جمله افرادی که در حج حضور ندارند بجا می‌آورند. از جمله مهم‌ترین این اعمال، دعای امام سوم شیعیان در روز عرفه است.
باتوجه به فضیلت و ارزش این روز، با انجام اعمال و خواندن ادعیه های امامان معصوم از الطاف الهی در این روز بهره مند خواهیم شد.

دانش آموزان خبرنگار ؛ مهشید عبادی و ریحانه اسدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار