تهران و صوفیه به‌دنبال گسترش حمل و نقل عمومی هستند

تهران (پانا) - در دیدار رئیس شورای اسلامی شهر تهران با شهردار صوفیه هر دو مقام با اشاره به مشکل ترافیک در شهرهای خود گسترش حمل و نقل عمومی را تنها راه مقابله با این معضل دانسته و بر همکاری‌های دوجانبه در این زمینه تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۲۹۲۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تهران و صوفیه به‌دنبال گسترش حمل و نقل عمومی هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و یوردانکا فانداکوا شهردار صوفیای بلغارستان در راستای تبادلات دیپلماسی شهری با یکدیگر دیدار کردند.

فانداکوا ضمن سپاسگزاری از دعوت ریاست شورای اسلامی شهر تهران، گفت: با سفیر ایران در بلغارستان رابطه خوبی داریم و ایشان برای ما از زیبایی های ایران و تهران گفتند.

او در همین راستا با ذکر اینکه صوفیه شهری زیباست اما از لحاظ جمعیت کوچکتر از تهران است و فقط یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، افزود: خوشحال می شویم که از تجربیات شما در زمینه میراث فرهنگی و محیط زیست و کنترل ترافیک استفاده کنیم.

مهدی چمران نیز ضمن خوش آمدگویی، گفت: تهران شهر بزرگ و پرجمعیتی است که بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر خاورمیانه نیز محسوب می شود که قدمتی حدود هفت هزار سال دارد اما با این حال حدود دویست سال است که بعنوان پایتخت در ایران انتخاب شده و پیش از آن شهری کوچک و کم جمعیت بوده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه چنین شهری قاعدتا مشکلات زیادی هم دارد اما علاوه بر این مشکلات، امکانات و ظرفیت هایی هم دارد، تشریح کرد: اداره شهر تهران کار بسیار مشکل و پیچیده ایست و شهرداری تهران به صورت مستقل کار می کند، یعنی بودجه ای از دولت دریافت نمی کند و شورا عوارض وضع می کند و شهرداری از طریق این عوارض، خودش و شهر را اداره می کند. بنابراین با وجود تحریم های آمریکا، شهرداری تهران توانست حرکات بسیار خوبی را انجام دهد که شامل بسیاری بزرگراه ها و پل ها و ساختمان های نقاط مختلف شهر است. همچنین بسیاری از اقلامی که امکان خرید نداشتیم را در داخل کشور ساخته و مورد استفاده قرار دادیم. برای نمونه بزرگراه صدر یک خیابان دو طبقه است که برای ساخت آن، حمل و نقل منتقل نشد و فقط پایه‎ های پل کار گذاشته شده و سپس طبقه دوم روی این پایه ها ساخته شد. در تهران سه تونل رسالت و توحید و نیایش نقاط مختلف شهر را به هم وصل می کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به وضع متروی تهران توضیح داد: بسیاری نقاط تهران از جنس سنگ است و از این روی در برخی نقاط برای ساختن مترو باید تونل سنگی می ساختیم و همچنین در برخی نقاط زمین سست و مردابی بوده است و مترو تهران هم از مناطق سنگی و هم از خاک سست عبور کرده است.

او ادامه داد: وقتی دیدیم که به علت تحریم توان خرید لوکوموتیو و واگن را نداریم، آن ها را در داخل کشور تولید کردیم و حالا حدود 80 درصد واگن ها و لوکوموتیو های کشور را در داخل تولید می کنیم، اما ساخت آن گران تمام می شود. لذا برنامه ریزی شده که شهرداری با هماهنگی وزارت نفت، و در قبال فروش نفت واگن خریداری شود تا مشکل مترو تهران حل شود. همچنین با شرکت های دانش بنیان ایران هماهنگی شده است تا خودمان واگن و اتوبوس بسازیم. برای نمونه تمام تولید یکی از شرکت های اتوبوس سازی ایران را برای تهران رزرو کردیم تا بتوانیم برای تهران حدود حداقل 7 هزار دستگاه اتوبوس تهیه کنیم.

چمران همچنین گریزی هم به مشکلات آب و هوای ایران زد و گفت: به هر روی به رغم مشکلات تهران نظیر آلودگی هوا و ترافیک و ریزگردهای کشورهای همسایه غربی نیز اضافه شده است که البته از جمله علل این ریزگردها، خشک شدن تالاب های عراق توسط صدام و دیگری سدسازی های ترکیه است.

رئیس شورا در این دیدار اظهار داشت: امیدواریم که بتوانیم در این دوره چهار ساله، تحول خوبی را در شهر تهران ایجاد کنیم که البته کار مشکل و سختیست اما تجربه این کار را از 20 سال قبل داریم و در مدت 14 سالی که در شورا بودیم تحول خوبی در شهر تهران به وجود آمد.

او ادامه داد: البته این مشکلات مخصوص تهران نیست و در شهرهای بزرگ دیگرمان مانند اصفهان و مشهد شیراز و تبریز و اهواز، همه این مشکلات و همچنین تحولات را شاهد هستیم و تحولاتی که در تهران رخ میدهد در این شهرها تاثیر گذار است. حتی قوانینی که در شورای شهر تهران تصویب می شود در سایر شهرها نیز شاهد این قوانین هستیم.

چمران در پایان گفت: امیدواریم که هم ما و هم شما در اداره شهرها موفق باشیم.

شهردار صوفیه در پاسخ به سخنان چمران اظهار داشت: از سخنان شما متوجه شدم که شهرهای ما مشکلات مشابه دارند و روش های حل این مشکلات نیز مشابه است.

او افزود: از آنجایی که یکی از علل آلودگی هوا، ترافیک است، سعی می کنیم که از میزان ترافیک بکاهیم و هدف اصلی ما اینست که مردم حمل و نقل عمومی را جایگزین خودروی شخصی کنند.

او با ذکر اینکه پروژه اصلی ما هم گسترش مترو است، ادامه داد: همچنین در حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری زیادی کردیم و همزمان به دنبال ممنوعیت پارک کردن در شهر هستیم و در حال حاضر فقط دو ساعت وقت پارک کردن وجود دارد که برای آن هم باید هزینه پرداخت.

همچنین شهرداری صوفیه نیز با توجه به سختی تامین هزینه ها، با کمک اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد بلوار ها و ساختمان های جدید و تامین وسایل نقلیه عمومی است.

فانداکوا متذکر شد: شورای شهر ما بر روی همه این تغییرات نظارت و تاثیر دارد. البته همیشه مشکل تامین مالی داریم و لذا باید برنامه ها را اولویت بندی کنیم.

در پایان شهردار صوفیه با اهدای یکی از صنایع دستی بلغارستان به مهندس چمران گفت: می توانید ببینید که چقدر فرهنگ ایران و بلغارستان به هم نزدیک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار